کانال تلگرام انجمن
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2

موضوع: مروری بر Mastering و مراحل آن

  1. Top | #1

    /images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif

    عنوان کاربر
    مدیر بازنشسته
    تاریخ عضویت
    Aug 2011
    نوشته ها
    3,653
    تشکر
    13,139
    تشکر شده 19,055 بار در 3,740 ارسال
    Others
    Madeon

    مروری بر Mastering و مراحل آن

    مروری بر Mastering و مراحل آن
    قسمت اول



    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.




    مسترینگ عبارت است از آماده سازی و انتقال میکس نهایی ، از محیط یک DAW به یک سیستم ذخیره سازی . ایجاد نسخه اصلی که کلیه کپی ها از روی آن تهیه می شوند . فرمت اصلی امروزی جهت مسترینگ دیجیتال می باشد . اما هنوز هم برخی از متخصصین صدای مطرح دنیا از سیستمهای آنالوگ استفاده می کنند. باید توجه داشت که میکس و مسترینگ دو فرایند کاملا مجزا از یکدیگر می باشند و در سطح حرفه ای مهندسی میکس و مهندسی مسترینگ دو تخصص کاملا جدا هستند . چیدمان و ابزارهای مورد استفاده در هر یک از فرایند ها کاملا متفاوت است . هر چند که امروزه بنا به دلایلی شاهد انجام هر دو پروژه در یک استودیو هستیم. در یک استودیو مستریگ مانیتورهای متععد مخصوص جهت شنیده شدن جزییات صدا و مقایسه آنها مورد استفاده قرار می گیرد.برای همه افرادی که به فراگیری هنر میکس مشغولند ، این تجربه حاصل می شود که خروجی میکس نهایی خود را بر روی یک CD منتقل نمایند و بشنوند که تا چه اندازه نسبت به یک CD معتبر بد صدا می دهد! با وجود ضبط تمیز و میکس دقیق ، چرا محصول نهایی خراب است؟ صدا حجیم نیست . با بالا بردن ولوم صدا تا حدی حجم خود را میابد اما کاراکتر صدا خراب است .صدا خسته کننده به گوش می رسد . !!!بسیاری از آلبوم های جهانی ، تنها به دلیل صدا دهی خوب به فروش بالا دست پیدا می کنند. آوازها و درامز زنده نیستند . ممکن است شنیده باشید راه حل این موضوع استفاده از کمپرسور است . از کمپرسور استفاده می کنید ، اما صدا بدتر می شود. با EQ قسمتهایی را تقویت مینمایید اما همچنان صدا کدر تر و بدتر به نظر می رسد . صداهای باس پانچ لازم را ندارند. و مواردی بسیار از این قبیل....!!!از زمان عرصه CD Writer و تولید Finalizer توسط شرکت TC Electronic ، افراد بسیاری درگیر فرایند مسترینگ شده و این چالش ها را تجربه کرده اند. زمانی نه چندان دور تنها چند استودیو مسترینگ در تمام دنیا وجود داشت . اما امروزه با شناختن ابزارها و تکنیکها و فراهم آوردن شرایط مناسب ، این امکان ایجاد می شود که در یک استودیو خانگی صدایی در سطح استادنارد جهانی تولید کرد. با این وجود مسترینگ در ذهن بسیاری همچون یک افسانه تخیلی است ؛ کسانی که گمان می کنند میکس های بد را می توان با مسترینگ اصلاح نمود در واقع هموز نمی دانند مسترینگ دقیقاً چیست. پرسشهایی نیز برای بسیاری مطرح است که آیا مسترینگ قطعه با مسترینگ آلبوم متفاوت است؟ و یا برای با تجربه تر ها : مسترینگ برای CD چه تفاوتی با مسترینگ برای Vinyl دارد؟


    در واقع مسترینگ عبارت است از تمام اعمالی که بعد از میکس و قبل از تکثیر روی صدا انجام می شود . امروزه شرایطی فراهم شده ، که همه می توانند با اندکی هزینه کار خود را روی Vinyl نیز تکثیر کنند .مسترینگ برای Vinyl خود مبحثی مفصل است . اما مسترینگ برای CD به مراتب راحت تر می باشد . تا زمانی که محصول شما در داینامیک 96dB قرار بگیرد و 20KHz پهنای باند آن باشد ، می توان آن را روی CD منتقل نمود .با این وجود مهندس مسترینگ با مشکلات فراوانی روبروست . این که شنونده شما کاربری است که با بلندگوهای مالتی مدیای کامپیوتر موسیقی را با فرمت MP3 می شنود و یا این که یک Audiophile است که موسیقی را با SACD در یک سیستم Hi-Fi گوش می کند ، یکی از این چالش ها می باشد . این موضوع بحث داغ بسیاری از محافل حرفه ای دنیا است و برای تازه وارد ها و افراد کم اطلاع توجیهی ندارد. آنها میکس نهایی را روی CD می زنند ، آن را به فرمت MP3 تبدیل کرده ، روی آنتن تلویزیون می فرستند . خوشبختانه شنوندگان آهنا نیز توقع خاصی ندارند و همه چیز به خوبی و خوشی ختم می شود . اما اگر حرفه ای بی اندیشیم این روش ها منجر به منزوی شدن جریان علمی – هنری تولید موسیقی می شود . ضبط یک Demo , Home Rec با یک آلبوم Commerical تفاوت های بسیاری دارند .
    منبع:

    AET.ir
    Audio Engineering Technology

    5 کاربر زیر از RmaN عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


    امضای ایشان

  2. Top | #2

    /images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif

    عنوان کاربر
    مدیر بازنشسته
    تاریخ عضویت
    Aug 2011
    نوشته ها
    3,653
    تشکر
    13,139
    تشکر شده 19,055 بار در 3,740 ارسال
    Others
    Madeon
    مروری بر Mastering و مراحل آن
    قسمت دوم


    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.




    جهت انجام مسترینگ با کامپیوتر ، به رابط صدای خوب و دقیق نیاز است.اکولایزرها و داینامیک افکت های مالتی باند نیز از ضروری ترین ابزار به شمار می روند. همچنین ریورب در شرایطی می تواند درخشش جذابی به قطعه بدهد.. Harmonic Exiter یکی دیگر از ابزارهای مهم مسترینگ به شمار می رود که در کیفیت صدا دهی تاثیر منحصر به فردی دارد. در انتها Dither ، که استفاده از آن هنگام تبدیل رکوردهای 24 یا 32 بیت به عمق بیت کمتر مثل 16 بیت الزامی است. در انجام عمل مسترینگ ترتیب چیدمان پلاگین ها می تواند متفاوت باشد که طبیعتا صدا دهی مخصوص به خود را موجب می شود و تنها ماکسیمایزر و دیتر هستند که همواره در انتهای این زنجیره قرار دارند.مهندس مسترینگ باید ابتدا یک PMCD (Pre-Mastered Compact Disc) تهیه کند. و دیگر دیسکها از روی PMCD به تولید انبوه برسند.تولید PMCD یکی از پروسه های بحث بر انگیز است که میتواند به چهار بخش کلی تقسیم شود:


    1-انتقال ترک های ضبط شده به یک DAWمیکس نهایی باید در یک سیستم مسترینگ بارگذاری شود. استودیوهای مسترینگ حرفه ای از سیستم هایی مانند Sonic Solutions و یا SADiE استفاده می کنند. البته سیستمهای دیگری نظیر Architect و Peak نیز می توانند برای این منظور مورد استفاده قرار گیرند. اگر هیچ یک از اینها در درسترس نبودند می توان از یک مالتی تراک مانند Pro Tools نیز استفاده نمود.در مرحله بار گذاری ممکن است مهندسان مسترینگ از EQ یا Compressor استفاده نمایند.در محیط نرم افزاری هر ترک را پس از بار گذاری پردازش می نماییم. قطعا هر قطعه آلبوم کارکتر خود را دارد اما در هر مرحله از مسترینگ باید به صدا دهی کل آلبوم بی اندیشیم و حس پیوستگی بین قطعات در یک آلبوم را در نظر بگیریم. حجم ، عمق ، پهنا و تمبر همه قطعات باید با یگدیگر همخوانی داشته باشند.

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    2- چیدمان ترک ها به ترتیب آلبوم و تعین فضای خالی بین آن هااین عمل خود یک تخصص جداگانه محسوب می شود. در سبکهای مختلف موسیقی با توجه به هدف آلبوم باید نحوه چیدمان ترکها مورد بررسی قرار گیرند. امروزه این بخش مسترینگ در موسیقی های مردمی از اهمیت بسیاری برخوردار است و در شاخه ی موزیک مارکتینک بسیار مورد توجه است.

    3- بالا آوردن حجم صداحجم صدا باید افزایش یابد. صدا با حجیم بودن دلنشین تر به گوش می رسد . حتی اگر شنونده با ولوم پایین به آن گوش دهد . مقدار این افزایش حجم باید با توجه به سبک موسیقی و کاملا منطقی صورت گیرد. متاسفانه امروزه به علت عدم اطلاع برخی دست اندرکاران موسیقی از این هنر (که ارزش کار را با معیارهای دیگری می سنجند) ، صدای یک آلبوم یکی از فاکتورهای اصلی خوب بودن آن محسوب می شود. در اروپا و امریکا این رقابت نادرست را با عنوان Loudness Wars می شناسند. با این عمل ارزشهای دیگر موسیقی را فدای حجم صدای آن می کنند. البته این عمل در برخی از سبکهای الکترونیک ایراد چندانی محسوب نمی شود و به یک اصل در مسترینگ این نوع از موسیقی تبدیل شده است. درک حجم صدا در چند ثانیه هم تحقق می یابد اما درک ارزشهای یک قطعه موسیقی این طور نیست. بسیاری از آلبوه های پر هزینه در سالهای اخیر تنها به دلیل تمایل گروه ها و افراد به حجیم تر صدا دادن ، کیفیت واقعی خود را از دست داده اند. متاسفانه Volume تبدیل به یک ارزش شده است و تقریبا همه فراموش کرده اند آلبوم های مستر شده گذشته تا چه اندازه دقیق و حساب شده صدا می دادند. با سیستمهای پلیر پیشرفته امروزی در صورت تمایل می توان قطعات موسیقی را با صدای بلند گوش کرد ، پس چرا باید یک میکس خوب را بی جهت فدای Loudness نمود؟Audiophile ها همه دارای آمپلیفایر خوب، DJ ها دارای بلندگوهای غول پیکر ، راننده ها دارای ساب ووفرهای قدرتمند ، اسکیت سوارها دارای iPod و به طور کل همه شنوندگان از سیستمهای پیشرفته ای بهره می برند که دارای پتانسیومتری جهت کنترل صداست و همه می توانند به راحتی Volume را بالا ببرند !

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    4- انتقال صدا به فرمت مستر نهاییدر سطح کاملا حرفه ای با سیستم هایی همچون RedBook (استانداردی که توسط Sony و Philips عرضه شده و CD های صوتی| ، با این استاندارد تولید می شوند) ، نوار مغناطیسی نیم اینچ ، نوار PCM 1630 U Matic 3/4inch یا سیستم های متعدد دیگر کار می شود . در مورد کاربران کامپیوتر تنها با CD Rom این کار انجام می شود . هنگامی که کاربر بخواهد محصول را روی CD Rom منتقل کند ، می بایست آن را به 44.1kHz با عمق بیت 16bit تبدیل کند و با استفاده از تکنیکهای Resample و Dither مراحا آماده سازی را به انجام برساند .

    کاربرد اکولایزر در مسترینگ

    نقطه منطقی آغاز کار، اکولایز است . تعادل تنال را تهنا با EQ می توان ایجاد کرد. گرچه هر ساز هنگام میکس از مزایای آن بهره میبرد ، ترک مستر نیز به آن نیاز دارد. اکولایز ایجاد پاسخ فرکانسی مطلوب است و به همین دلیل بهترین قسمت برای آغاز کار محسوب می شود.اکولایزرهای پارامتریک از باندهای گوناگونی تشکیل می شوند. از هر باند برای تقویت یا تضعیف محدوده فرکانسی مرتبط بهره گرفته می شود.Q پهنای باند است و بردی که فرکانسها را متاثر می سازد . Q بالامنطقه باریکی از فرکانسها و Q پایین محدوده وسیع تری را پوشش می دهد.به محض افزودن EQ در میابید که تفوت بهره گیری از پروسسورها بر روی میکس نهایی با پیش از آن ( روی تکت تک ترک ها) بسیار زیاد است. هر تغییری که انجام می دهید باید با مانیتورینگ دقیق و شنیدن تحلیلی انجام شود . هنگام میکس افزودن مقدار +1dB در 4kHz بر روی یک ساز به سختی تشخیص داده می شود اما همان مقدار تغییر روی میکس نهایی کاراکتر صوتی اثر را متغیر می سازد . متاسفانه بسیاری از مهندسین فراموش کرده اند که EQ تا چه اندازه برای مسترینگ مهم است. با تغییر تمبر یک قطعه می توان توهم بالا بودن ولوم را در ذهن شنونده های تشنه حجم ایجاد نمود. اکولایزرهای Convolution-based ، Shelving ، Linear-phase و البته Parametric فن آوری هایی هستند که تا پانزده سال پیش در دسترس نبودند . EQ های طراحی شده برای مسترینگ دارای کنترل Step است که کار را نسبت به پتانسومترهای کاملا متغییر ، راحت می کند. کنترل های مجزا برای کانلهای چپ و راست یکی از تفاوت های EQ های مسترینگ است. اگر گوش های تعلیم دیده داشته باشید ، میتوانید ارتباط خصوصیات صوتی یک ترک را به فرکانسهای مربوطه دریابید. مثلا Muddiness بودن صدا به انرژی گرد آمده در 200Hz و Harsh بودن صدا با فرکانس 2-8kHz مرتبط است. با تغییر پهنای باند ، Q و مقدار اندکی تضعیف و تقویت (حدود کمتر از 3dB) می توان تعادل نسبی را تغییر داد. فیلتر Hi-Pass برای حذف فرکانسهای کمتر از 30Hz نیز ضروری است. انرژی Bass با این کار فشرده تر شده و نافذ می گردد. برای اصلاح اشکال های هر ساز باید به دقت به مناطق مورد نظر متمرکز بود. به Q پهن و تقویت +3dB محدوده نیاز است تا اشکال مشخص شود.آنالایز FFT نیز گرچه نمی تواند جای گوش خوب را بگیرد، می تواند کمک خوبی برای چنین شرایطی باشد. یک مثال برای نشانه گذاری و تغییر ارزش هارمونیکها، افزایش حجم گیتار باس با افزایش در فاندامنتال (70Hz) و هارمونیک دوم (140Hz) است. گوش به سرعت خود را با کارکتر صوتی که می شنود مطابقت می دهد و شما به زودی پرسپکتیوی را که به دست آورده اید از دست خواهید داد. مدام از By-Pass استفاده کنید و به خصوصیات مانیتورها و اتاق خود اشراف داشته باشید.بیشتر اشکالات در ناحیه mid-range وجود دارند. اگر صدا خیلی کدر باشد باید محدوده 100Hz تا 300Hz راتضعیف نمود ، در حالت تو دماغی باید اصلاحات را در محدوده 250Hz تا 1kHz وارد نمود. صدای تیز با تضعیف بسیار کم در محدوده 1000-3000 Hz قابل اصلاح است.افزایش بیس یکی از علایق همه ماست، اما انجام این کار با EQ کیفیت بافت موزیک را تخریب می کند. حتی الامکان این عمل باید توسد کمپرسور چند باند صورت گیرد . میتوان از EQ برای یک فیلتر بالاگذر برای پایین تر از 40Hz بهره جست. اصولا آنچه به عنوان بیس شناخته می شود محدوده 50-100 Hz می باشد. منطقه 20-40Hz را می توان در صورت لزوم به طور کامل حذف نمود و با این کار مقدار بسیار زیادی نویز که قطعا باعث اضافه بار حجم می شود را از بین می بریم.نکته مهم این است که گوش خیلی سریع به تغییرات EQ عادت می کند و ممکن است خیلی از فرکانسها را بیش از حد لازم افزایش دهید. همواره با تمرکز و گوش خسته نشده با EQ ها کار کنید.به خاطر داشته باشید که هر تغییر در EQ یک عکس العمل دارد. اگر یک محدودهفرکانسی افزایش یابد، برخی دیگر ماسکینگ می شوند. Kick در محدوده 100Hz دارای oomph است اما Attack آن مابین 1000Hz و 3000Hz یافت میشود. گاهی اوقات میتوان با تمرکز بر مناطق بالای 1000Hz صدای Bass و Kick راتقویت نمود. در موسیقی Hip-Hop علاوه بر موارد مذکور میبایست محدوده 50Hz تا 60Hz را نیز با Q نسبتا بالا تقویت نمود.

    کمپرسشن و لیمیتر

    در آینده از میان همه مراحل مسترینگ ، به فشرده سازی بیشتر می پردازیم. می توان یک ترک را با کمپسور gel یا punchy نمودو داینامیک را محدود کرد. حتی انرژی سازها را می توان با کمپرسور تغییر دادو تا حدودی در تعادل طیفی صدا تغییر ایجاد نمود . در مسترینگ، کمپرسور کنترل کننده داینامیک است و نه حذف کننده آن.لیمیتر در الکترونیک مداری است که اجازه می دهد سیگنال های پایین بدون تغییر عبور کنند ، در حالیکه سیگنال های قوی تر را تضعیف می کند. یعنی در نوسان مثبت، منفی یا هر دو ، دامنه سیگنال خروجی به سطح آستانه معین محدود شده است. از لیمیتر در پروسه مسترینگ باید به گونه ای استفاده نمود که حجم حس شده صدای ضبط شده افزایش پیدا کند.



    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.





    منبع:
    AET.ir

    Audio Engineering Technology

    8 کاربر زیر از RmaN عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


    امضای ایشان

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 7
    آخرين نوشته: 2013/10/13, 11:46 PM

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق برای انقلاب ترنس محفوظ بوده و هرگونه کپی برداري از محتوای انجمن پيگرد قانونی دارد