کانال تلگرام انجمن
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: موسيقي الکترونيک با Reaktor

  1. Top | #1

    /images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif

    عنوان کاربر
    مدیرکل سایت
    تاریخ عضویت
    Aug 2011
    نوشته ها
    17,261
    تشکر
    60,977
    تشکر شده 92,689 بار در 18,033 ارسال
    Trance
    DJ Tatana

    موسيقي الکترونيک با Reaktor

    نوشته پیام عزیز از سایت قبلی:

    مباني موسيقي الکترونيک
    اصول اين شاخه از هنر موسيقي براي کساني که با مباني تئوريک فناوري MIDI آشنايي دارند، موضوع تازه‌اي نيست. بحث درباره MIDI‌ در حوصله اين مقاله نيست اما درک ساختمان موسيقي الکترونيک بدون داشتن تصويري روشن از مفهومي که در اينجا به آن اشاره مي‌کنيم ممکن نيست. بنابراين چند کلمه درباره آن خواهيم گفت و قبل از اينکه خسته شويد، سراغ نرم‌افزار جالب Reaktor مي‌رويم و در آنجا خيلي زود انجام چند کار ساده را با اين نرم‌افزار پيچيده خواهيد آموخت.
    يکي از ارکان موسيقي الکترونيک اصطلاحي است که به آن شکل موج يا Waveform مي‌گويند. در واقع اصطلاح و کلمه Wave که در فرمت فايلي wav و نرم‌افزارهاي ويرايشگر صوت به‌کار مي‌رود از همينجا آمده است. هر صوت در علم فيزيک به صورت يک موج توصيف مي‌شود. در تئوري موسيقي الکترونيک هر شکل موج به چهار قسمت اصلي تقسيم مي‌شود که عبارتند از:
    Attack Time ، Decay Time ، Sustain Level و Release Time.
    اين چهار قسمت را اصطلاحا ADSR مي‌گويند(شکل1). اينها اصطلاحات علم آکوستيک هستند که آشنايي با مباني آن براي کسي که مي‌خواهد تجربه لذت بخشي در کار با نرم‌افزار Reaktor داشته باشد ضروري است.

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    همه جادوي موسيقي الکترونيک در بازي با همين چهار قسمت کليدي يک شکل موج خلاصه مي‌شود.
    لحظه Attack زماني است که يک صوت شروع مي‌شود. مثلا پيانو که يک ساز چکشي است Attack کوتاهي دارد اما اين زمان در ويلن (هنگامي که آرام نواخته مي‌شود) بيشتر است. لحظه Decay زماني است که موج مي‌خواهد به وضعيت ثبات برسد اما هنوز در اوج است. اين لحظه که گاه بسيار کوتاه است در شخصيت و تن صدا نقش مهمي دارد. Sustain به آن قسمت از شکل موج گفته مي‌شود که صوت از مرحله شروع گذشته و مي‌خواهد تداوم داشته باشد. مثلا اگر نوازنده فلوت همچنان داخل ساز بدمد، اين قسمت از شکل موج طولاني مي‌شود. اما به محض اينکه صوت رها مي‌شود و مي‌خواهد فرود آيد، لحظه Release‌ شروع مي‌شود. اين همان لحظه‌اي است که گوش انسان طنين را احساس مي‌کند و خيلي آن را دوست دارد. مثلا وقتي نوازنده پيانو پدال زير پايش را فشار مي‌دهد، پس از رها کردن هر کليد طنين خوش آهنگ آن براي چند لحظه ادامه پيدا مي‌کند.
    وسايل موسيقي الکترونيک دو کار مهم انجام مي‌دهند. نخست اينکه شکل موج‌هاي پايه را توليد مي‌کنند. اين شکل موجها به صورت سينوسي، مثلثي، مربعي و يا ترکيبي از اين سه هستند. اينها شکل موج خام محسوب مي‌شوند. صداي يک موج سينوسي مثل يک سوت يا بوق است. آن قسمت از دستگاه‌هاي موسيقي الکترونيک که شکل موجهاي پايه را توليد مي‌کنند اصطلاحا اسيلاتور يا نوسان‌ساز ناميده مي‌شود. کار مهم ديگري که ادوات موسيقي الکترونيک انجام مي‌دهند گذراندن شکل موج پايه از درون فيلترهايي است که قسمت‌هاي چهارگانه شکل موج را به دلخواه تغيير مي‌دهند. مثلا Attach‌ را زياد مي‌کنند يا Release‌ را کوتاه مي‌کنند. با تغيير دادن اين عناصر شکل موج ده‌ها و صدها صداي گوناگون پديد مي‌آيد و در واقع صداي هريک از آلات مکانيکي موسيقي، ترکيب منحصر به فردي از همين حالت‌ها است. اگر بازي با عوامل فرکانسي و شدت و ضعف صدا را نيز به اين مجموعه بيفزاييد، کل عمليات بنياديني که هر سيستم موسيقي الکترونيک انجام مي‌دهد مشخص مي‌شود.

    آهنگسازي الکترونيک با Reaktor
    ري‌اکتور يک نرم‌افزار شبيه ساز است. کار اين نرم‌افزار تقليد کردن رفتار دستگاه‌هاي الکترونيکي (مانند اسيلاتورها) است که در دهه‌هاي نيمه دوم قرن بيستم براي ساختن اين نوع موسيقي به‌کار گرفته مي‌شد. به همين دليل بسياري از ماژول‌هاي نرم‌افزاري که نام آنها را در دنياي موسيقي الکترونيک مي‌شنويد، شباهت اسمي زيادي به دستگاه‌هايي دارند که در آن دوران شهرت بسياري داشتند. به کمک ري‌اکتور شما مي‌توانيد به هر تعداد که مايليد نوسان‌ساز داشته باشيد و آنها را در هر فرکانسي و شدتي که دوست داريد به کار بيندازيد. سپس مي‌توانيد اين نوسان‌سازها را به صورت مجازي به يکديگر سيم‌بندي کنيد. گويي در عالم واقعي خروجي و ورودي چند دستگاه الکترونيکي را به هم متصل کرده‌ايد. در نهايت مي‌توانيد خروجي را از پردازشگرهاي جلوه‌هاي ويژه (Effect Processors) و يا اکولايزرها و آمپلي فايرهاي گوناگون بگذرانيد و صداي آن را بشنويد.



    در برنامه ري‌اکتور مي‌توانيد از صداهاي نمونه برداري شده (Samples) نيز استفاده کنيد، اما برخلاف نرم‌افزارهاي نمونه‌برداري (Samplers) و بيشتر برنامه‌هاي Sequencer مانند SONAR تاکيد ري‌اکتور بر بازسازي صداي سازهاي موسيقي (چه الکترونيکي و چه مکانيکي) است و نه بازپخش صداهاي نمونه‌برداري شده. بنابراين وقتي ساز فلوت را به کمک يکي از ماژول هاي اين برنامه به صدا درمي‌آوريد، اين صدا، شکل موجي است که از بيخ و بن توسط کامپيوتر توليد شده و ميزان کيفيت و شباهت آن به صداي يک فلوت واقعي، به دقت الگوريتم رياضي برمي‌گردد که توسط کسي همچون شما ابداع شده است. هرچه تحليل آکوستيکي شما از صداي ساز مذکور دقيقتر باشد، الگوريتم رياضي شما صداي بهتري مي‌دهد و به طبيعت نزديک‌تر است.احتمالا به همين دليل است که شرکت سازنده "ري‌اکتور" نام خود را
    Native Instrument گذاشته است. در اغلب محصولات اين شرکت شما مي‌توانيد شکل موج بسازيد و با خصوصيات ذاتي اصوات کار کنيد. به عبارت ديگر شما در ري‌اکتور نه تنها مي‌توانيد از صداي سازهاي موجود در اين نرم‌افزار براي آهنگسازي استفاده کنيد، بلکه مي‌توانيد خودتان يک ساز خيالي جديد ابداع کنيد و آن را آثار خود مورد استفاده قرار دهيد! و جالب‌تر اينکه مي توانيد هريک از سازها، فيلترها، جلوه‌هاي ويژه، ماژول‌ها و ديگر دستگاه‌هاي ري‌اکتور را به صورت يک ساز مجازي (از نوع DXi براي SONAR يا VST‌ براي Cubase) مورد استفاده قراردهيد.

    مثلا مي‌توانيد يک ساز الکترونيک جديد توسط ري‌اکتور ابداع کنيد و سپس با مراجعه به برنامه سونار، يک قطعه ملودي با فرمت MIDI را به صورت يک تراک مستقل در کنار تراک‌هاي صوتي ديگر قرار دهيد، ساز الکترونيک جديد خود را به صورت يک ساز مجازي DXi‌ وارد سونار کنيد. کانال خروجي MIDI اين تراک را روي ساز مجازي مذکور بيندازيد، قطعه را اجرا کنيد و کل تراک‌ها را ميکس کنيد. حتي ممکن است همين قطعه ملودي MIDI را قبلا با استفاده از برنامه نت نويسي Sibelius نوشته‌ باشيد. در اين صورت شما يک استوديوي موسيقي ديجيتالي حرفه به راه انداخته‌ايد!
    براي کار با ري‌اکتور لازم است کامپيوتر شما به يک کارت صوتي سازگار با استاندارد ASIO مجهز باشد. همچنين مطمئن شويد که کاميپوتر شما از حافظه رم کافي (بيش از 256 مگابايت)، فضاي ذخيره‌سازي مناسب روي هاردديسک و سرعتي مطلوب براي ريزپردازنده (يک گيگاهرتز يا بالاتر) برخوردار باشد.


    ري‌اکتور خود را تنظيم کنيد
    وقتي براي اولين‌بار برنامه ري‌اکتور را اجرا مي‌کنيد، از شما همان سوالي را مي‌پرسد که همه نرم‌افزارهاي وابسته به فناوري ASIO‌ مي‌پرسند. اين سوال در واقع يک ويزارد کوچک است که از شما مي‌خواهد سيستم MIDI‌ را داخل نرم‌افزار تنظيم کنيد. مهمترين قسمت اين تنظيمات در اغلب برنامه‌هاي وابسته به ASIO عبارت است از تعيين نوع درايور ASIO و تنظيم ميزان تاخير يا Latency که بر حسب ميلي ثانيه تعيين مي‌شود. پارامتر اخير به سرعت CPU‌ بستگي زيادي دارد و هرچه پردازنده کامپيوتر شما سريعتر باشد، تاخير کمتر است و راندمان نرم‌افزار بالاتر مي‌رود.
    دفترچه راهنماي نرم‌افزار ري‌اکتور توصيه مي‌کند ترجيحا از درايورهاي ASIO DirectX و ASIO Multimedia که در نسخه‌هاي اخير سيستم‌عامل‌ ويندوز وجود دارند استفاده نکنيد. اين درايورها در نسخه‌هاي قبلي ويندوز وجود نداشتند ولي بعدا اضافه شدند تا کاربر بتواند به کمک آن بدون بهره‌گرفتن از امکانات کارت صوتي، سيستم خود را مجهز به ASIO‌ تلقي کند، اين درايورها را در حقيقت مي‌توانيد کارت صوتي‌هاي مجازي و نرم‌افزاري تصور کنيد. به همين دليل ميزان تاخير در آنها بالا است و بهتر است ري‌اکتور را روي درايور ASIO مربوط به کارت صوتي خودتان تنظيم کنيد. در دنياي موسيقي ديجيتال همواره به ياد داشته باشيد که يک سخت‌افزار از نرم‌افزاري که همان سخت‌افزار را شبيه سازي مي‌کند سريعتر (و البته گرانتر) است. بنابراين اگر پردازش‌هاي مرتبط با ASIO‌ را به کارت صوتي خود بسپاريد نتيجه کار خيلي بهتر از هنگامي از آب در خواهد آمد که آن را به گردن نرم‌افزار DirectX‌ بيندازيد.(شکل 2)


    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.


    5 کاربر زیر از milad_a عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


    امضای ایشان

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 27
    آخرين نوشته: 2013/05/10, 06:08 AM
  2. Cakewalk Kinetic و ريتم‌سازي در موسيقي الکترونيک
    توسط milad_a در انجمن آموزش موسیقی الکترونیک
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 2012/08/19, 12:02 PM

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق برای انقلاب ترنس محفوظ بوده و هرگونه کپی برداري از محتوای انجمن پيگرد قانونی دارد