کانال تلگرام انجمن
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 9 , از مجموع 9

موضوع: آشنایی و آموزش کامل استودیو موسیقی دیجیتال

  1. Top | #1

    /images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif

    عنوان کاربر
    مدیرکل سایت
    تاریخ عضویت
    Aug 2011
    نوشته ها
    17,261
    تشکر
    60,977
    تشکر شده 92,692 بار در 18,033 ارسال
    Trance
    DJ Tatana

    آشنایی و آموزش کامل استودیو موسیقی دیجیتال

    نوشته های پیام عزیز از انجمن خدا بیامرز انقلاب ترنس! نکته : عکسها اغلب نابود شدن شرمنده پیدا هم نمیشه اون سایتی که روش آپلود کرده بودن نابود شده!!!

    آماده سازی و تبدبل فایل های صوتی :


    فرمت هاي مختلف صوت و موسيقي


    پرسش اول اين است که اصولا تهيه فايلهاي صوتي از چه راه هايي امکان پذيراست ؟
    در پاسخ احتمالا اولين موضوعي که به ذهن کاربران کامپيوتر مي رسد , ضبط صدا به کمک ميکروفن و کامپيوتر است . بطور کلي وارد کردن صوت از طريق ورودي هاي صوتي مختلف کامپيوتر يک روش براي تهيه کردن ماده خام مورد نياز ماست .
    روش هاي ديگر کدامند ؟ برخي از شما ممکن است به ياد تبديل تراک هاي صوتي روي يک CD موسيقي افتاده باشيد . برخي ديگر از شما احتمالا ياد MP3 افتاده ايد . احتمالا تعداد کمتري از شما نيز که با مفاهيم اوليه موسيقي ديجيتال آشنايي داريد , به فکر استفاده از MIDI افتاده ايد .
    البته تبديل تراک هاي صوتي روي يک فيلم DVD را نيز مي توان به عنوان يکي ديگر از روش هاي تهيه ماده خام مورد نياز براي آهنگسازي و برپا کردن استوديوي موسيقي ديجيتال در نظر گرفت .
    پرسش ديگري که در اينجا ممکن است به ذهن برسد اين است که قرار است صوتي که از طريق ورودي هاي مختلف مورد اشاره وارد کامپيوتر مي کنيم به چه فرمتي تبديل شوند و چرا ؟ به عنوان يک قائده کلي همواره به خاطر داشته باشيد که مادر تمام فرمت هاي مختلف صوتي و موسيقي ديجيتال در کامپيوتر تنها دو فرمت اصلي است : MIDI و WAVE .




    1- فرمت هاي MIDI و WAVE داراي ساختار هاي بکلي متفاوتي هستند و اين ساختارها هيچ ارتباطي با يکديگر ندارند .


    شکل 1 : به کمک فرمت MIDI مي توان دستور العمل هاي توليد يا اجراي يک قطعه موسيقي ( و نه خود موسيقي ) را درون يک فتيل ذخيره کرد . در اين تصوير نت يک قطعه موسيقي کلاسيک را مشاهده مي کنيد که با استفاده از برنامه Sibelius نوشته شده است .

    ****************************************

    2- فرمت MIDI براي اين بوجود آمده است که بتوان به کمک آن دستورالعمل هاي توليد يا اجراي يک قطعه موسيقي ( و نه خود موسيقي ) را درون يک فايل ذخيره کرد .
    3- فرمت WAVE براي اين بوجود آمده است که بتوان به کمک آن هرگونه صوت از جمله موسيقي را عينا روي يک فايل ذخيره کرد .

    نکته :تفاوت ميان MIDI و WAVE مشابه تفاوت ميان يک برگه کاغذ حاوي نت هاي موسيقي و يک نوار کاست حاوي يک قطعه موسيقي است .



    از نکات فوق بلافاصله اين نتيجه حاصل مي شود که اولا داخل يک فايل با فرمت WAVE ممکن است اصواتي به غير از موسيقي ( مثلا صداي موتور يک اتومبيل ) ذخيره شده باشند , حال انکه فرمت MIDI , کاربردي غير از ذخيره کردن دستورالعمل هاي نحوه نواختن نت هاي موسيقي ندارد . به عنوان مثال نمي توان صداي يک خواننده يا صداي موتور يک اتومبيل را داخل يک فايل MIDI ذخيره کرد . ثانيا يک فايل از جنس MIDI برخلاف يک فايل از جنس WAVE شامل خود موسيقي نيست بلکه دستورالعمل نحوه نواختن آن را در خود ذخيره کرده است و نه چيز ديگري .
    اين موضوعي است که اغلب کاربران مبتدي درباره آن دچار اشتباه مي شوند . براي اينکه بتوانيد يکبار براي هميشه تفاوت اساسي اين دو فرمت موسيقي ديجيتال را بشناسيد , اين مثال ساده را به خاطر بسپاريد : تفاوت ميان MIDI و WAVE مشابه تفاوت ميان يک برگه کاغذ حاوي نت هاي موسيقي و يک نوار کاست حاوي يک قطعه موسيقي است . تفاوت تقريبا از زمين تا آسمان است !
    اجازه بدهيد به پرسش اوليه خود بازگرديم . پرسيديم که قرار است ورودي هاي صوتي مختلف را به کدام فرمت تبديل کنيم . پاسخ يک کلمه است : WAVE . اين همان محصولي است که يک آهنگساز نهايتا قصد توليد آن را دارد . حتي اگر در ميانه راه از فرمت MIDI نيز استفاده کنيم , نهايتا قصد ما اين است که يک فايل WAVE توليد کنيم .



    بنابراين بطور خلاصه مي توان گفت قصد ما اين است که تا جايي که ممکن است مواد خام مورد نياز خود را به فرمت WAVE تبديل کنيم و سپس مورد استفاده قرار دهيم.


    براي تبديل هريک از ورودي هاي فوق الذکر به فرمت WAVE نرم افزارهاي متعددي وجود دارند ( اين برنامه ها که مبدل يا Convertor ناميده مي شوند ) در اين مقاله از تعدادي از آنها نام ميبريم .
    در اين مقاله تنها يک استثنا وجود دارد : تبديل MIDI‌به WAVE نه تنها کار آساني نيست بلکه براي اين کار شما بايد علاوه بر نرم افزارهاي لازم ,‌از برخي از امکانات سخت افزاري نيز بهره بگيريد . بنابراين بر خلاف ساير فرمت هاي موسيقي مثل MP3
    , هيچ روش ساده و و دم دستي براي براي تبديل MIDI به WAVE بدون بهره گيري از ابزارهاي سخت افزاري وجود ندارد .
    اين موضوع هيچ ارتباطي به ميزان توانمندي کامپيوتر يا ميزان پيشرفت بشر در اين زمينه ندارد. اغلب کاربران مبتدي معمولا از شنيدن اين خبر متعجب مي شوند . ولي توصيه اين مقاله اين است که وقت خودتان را با جستجو براي يافتن مبدل MIDI به WAVE تلف نکنيد زيرا نحوه استخراج فرمت WAVE‌از يک فايل MIDI بکلي متفاوت از روش هاي مرسوم تبديل است و نيازمند بهره گيري همزمان از امکانات و ابزارهاي سخت افزاري و نرم افزاري است . حتي اگر نرم افزاري يافتيد که مدعي داشتن چنين قابليتي است , مطمئن باشيد حاصل کار آن مطلوب شما نخواهد بود .

    ***************************

    روش ها تهيه فايل WAVE1- ضبط ورودي آنالوگ (‌ ميکروفن و کابل صوتي )‌ :‌
    در اغلب موارد کارت صوتي کامپيوتر داراي يک يا دو ورودي دريافت سيگنال صوتي است . گاهي اوقات تنها يک ورودي ميکروفن وجود دارد و گاهي يک ورودي اضافي Line-in نيز ديده مي شود . براي ضبط صداي ميکروفن استفاده از همان ورودي ميکروفن کفايت مي کند . ولي براي ضبط صداي يک ورودي آنالوگ ديگر مانند صداي يک نوار کاست , بهتر است که از ورودي Line-in استفاده کنيد .
    اگر روي کامپيوتر شما تنها يک ورودي ميکروفن وجود دارد چاره اي جز استفاده از آن نداريد ولي توجه داشته باشيد که در اين حالت بايد ميزان بلندي صداي ضبط صوت را محدود کنيد و هرگز خروجي يک ضبط صوت پرقدرت را به ورودي ميکروفن کامپيوتر خود وصل نکنيد زيرا از نظر فني امپدانس اين دو با يکديگر متفاوت است و ممکن است به سيستم صوتي کامپيوتر شما صدمه بزند .
    به هر حال هنگام ضبط صدا روي کامپيوتر مواظب باشيد که شدت سيگنال ورودي خيلي بالا نباشد در غير اين صورت صدايي که کامپيوتر ضبط و پخش خواهد کرد با نويز همراه خواهد بود . هنگامي که مي خواهيد سيگنال ورودي آنالوگ را ضبط کنيد بايد با Double-Click روي علامت کوچک بلندگو در کنار ساعت کامپيوتر , پنجره تنظيم ولوم هاي سيستم صوتي را باز کنيد و کنترل کنيد که ورودي مورد نظر شما ( اعم از Mic يا Line-in ) در حالت صامت يا Mute نباشد . اين صدا را مي توانيد به کمک يک برنامه ساده مانند Sound Recorder ويندوز يا يک نرم افزار حرفه اي مثل CoolEdit‌ضبط کنيد .

    شکل 3-1:براي ضبط از ورودي آنالوگ ابتدا بايد با Double click روي علامت بلندگو , پنجره play control را باز کنيد و کنترل کنيد که ورودي مورد نظر شما Mute نيست . به اين ترتيب مي توانيد صداي ورودي را به هنگام ضبط بشنويد .

    شکل 3 -2 :‌همچنين بايد با مراجعه به منوي Option و انتخاب Properties , گزينه volume for Adjust را روي Recording قرار دهيد تا بتوانيد تنظيمات پنجره play control را براي ضبط صدا ببيند .

    شکل 3-3 :
    وقتي play control در حالت نمايش تنظيمات مخصوص ضبط صدا قرار دارد , مي توانيد نوع ورودي خود را نيز انتخاب کنيد .

    *****************************************

    - تبديل MP3 به WAVE‌‌:
    براي اين کار مي توانيد از يک دوجين برنامه موسوم به Convertor‌ استفاده کنيد ولي ما در اينجا يک برنامه بهتر و شناخته شده تر را معرفي مي کنيم . برنامه CoolEdit که يکي از نرم افزارهاي حرفه اي براي ويرايش فايل هاي WAVE است مي تواندفرمت MP3 را به عنوان ورودي نيز قبول کند . تنها شرط اين است که فايل MP3 مورد نظر به روش استانداردي تهيه شده باشد . اگر پس از وارد کردن فايل MP3 به برنامه CoolEdit صداي يک نويز ممتد را شنيديد , معني آن اين است که فايل MP3مورد نظر با فرمت استانداردي ساخته نشده است . (‌به شکل 4 توجه کنيد )

    ****************************************

    - تبديل تراک هاي CD موسيقي به فرمت WAVE :
    براي اين کار نيز نرم افزراهاي زيادي وجود دارد . بسياري از Media Player ها مي توانند تراک هاي صوتي يک CD را به MP3 يا WAVE تبديل کنند . دو نمونه از برنامه هاي سودمند در اين زمينه يکي realplayer 10 يا نسخه هاي بالاتر است و ديگري نرم افزاري به نام MusicMatch Jukebox است . هر دو نرم افزار اين قابليت را دارند که علاوه بر پخش CD موسيقي , تراک هاي آن را با فرمت MP3 يا WAVE روي هارد ديسک کامپيوتر شما ضبط کنند . کار با اين برنامه ها بسيار آسان است . براي اين منظور به شکل 5 و 6 توجه کنيد .



    شکل 5 : با استفاده از دکمه قرمز رنگ Record در برانمه Music Match مي توانيد تراک هاي يک سي دي موسيقي را به WAVE يا MP3 تبديل کنيد .
    دقت کنيد که پيش از شروع عمل Record بايد با مراجعه به منوي
    Option > Recorder > Quality و انتخاب گزينه مناسب
    ( در اينجا Wave Format )‌نوع فرمت خروجي را مشخص کنيد .

    *************************************

    با استفاده از برنامه realplayer‌ ( نسخه 10 )‌ مي توانيد تراک هاي
    يک سي دي را با فرمت WAVE و MP3 يا REALMEDIA‌ضبط کنيد . براي اين منظور پس از قرار دادن سي دي موسيقي , دکمه قرمز رنگ Save Tracks را فشار دهيد . از پنجره Save Tracks دکمه Change Settings را فشار دهيد .
    سپس داخل پنجره Preferences و از قسمت Select a format
    نوع فرمت خروجي ( در اينجا WAVE ) را انتخاب نماييد .

    *************************************

    4- تبديل تراک هاي صوتي DVD و VCD به فرمت WAVE :
    براي استخراج صدا همراه فيلم هاي DVD‌و VCD مي توانيد از برنامه هاي موسوم به Ripper استفاده کنيد . DVD Audio Ripper يکي از بهترين نرم افزارهاي شناخته شده در اين زمينه است . (‌به شکل 6 توجه کنيد ) اين برنامه مي تواند تراک هاي صوتي فيلم را با فرمت MP3‌ يا WAVE روي کامپيوتر شما ذخيره کند . نسخه آزمايشي اين نرم افزار را مي توانيد از آدرس
    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند. تهيه نماييد همچنين با مراجعه به سايت هاي Audioutilities.com و Convertzone.com نرم افزاري سودمند ديگري ازاين نوع بيابيد .

    شکل 7 : با استفاده از برنامه DVD Audio Ripper مي توانيد تراک هاي صوتي يک فيلم DVD
    را به WAVE يا MP3 تبديل کنيد .


    ***********************************

    5- تبديل MIDI به WAVE به کمک سخت افزار :
    برخي از کارت هاي صوتي کامپيوتر داراي قابليتي هستند که به کاربر اجازه مي دهند خروجي MIDI در حال پخش را به عنوان يک ورودي آنالوگ قبول کنند تا امکان آن با فرمت WAVE فراهم شود . اين تکنيک را نمي توان يک عمل تبديل واقعي نام گذاشت . بلکه اين نوعي ترفند براي حل مشکل تبديل MIDI به WAVE است .



    شيوه کار به اين صورت است که شما فايل MIDI خود را به کمک يک برنامه مثل Windows Media Player پخش مي کنيد و همزمان صداي آنچه پخش مي شود را توسط يک کانال ورودي مجازي ضبط مي کنيد .

    قادر خواهيد بود با استفاده از اين ترفند صداي يک فايل MIDI را حين پخش ضبط کنيد . براي اين منظور کافي است از برنامه Creative recorder که تنها با همين نوع کارت ها قابل استفاده است , استفاده کنيد . در اين صورت بايد ورودي صوت را در برنامه مذکور روي What You Hear تنظيم کنيد . به اين ترتيب هرآنچه مي شنويد با فرمت WAVE ضبط خواهد شد . البته روش هاي بهتري نيز براي استخراج WAVE از فايل MIDI وجود دارد .


    شکل8 : اين تصوير نحوه ضبط صداي يک فايل MIDI و تبديل آن به فرمت WAVE را به کمک برنامه Creative Recorder نشان مي دهد . اين برنامه تنها برروي کامپيوتر هايي که کارت صوتي آنها creative است قابل اجراست . براي اين منظور کافي است کانال ورودي را روي What you hear قرار دهيد ,‌دکمه record را فشار دهيد و بلافاصله فايل MIDI مورد نظر را با يک برنامه ديگر اجرا کنيد .
    کارت هاي صوتي پيشرفته تر , روش هاي بهتري براي تبديل MIDI به WAVE
    (‌به کمک سخت افزار ) دارند .



    اين روش ها علاوه بر اينکه نيازمند داشتن يک سخت افزار مناسب (‌يک کارت صوتي قوي به همراه يک کامپيوتر سريع )‌هستند متکي بر استفاده از نرم افزارهاي پيشرفته موسيقي الکترونيک مي باشند .


    *******************************************

    کارت صوتی :


    چگونه يك كارت صوتي مناسب انتخاب كنيم ؟


    به طور کلي پارامترها و معيارهاي گوناگوني در انتخاب يک کارت صوتي مناسب نقش دارند. توجه به اين معيارها و پارامترها هنگام خريدن يک سيستم صوتي مناسب براي کامپيوتر، بخصوص هنگامي که قصد داريم سيستم خود را به يک استوديوي حرفه‌اي ضبط ، توليد و ويرايش موسيقي تبديل کنيم اهميت فراوان دارد. خوشبختانه اغلب سازندگان شناخته شده و معتبر در صنعت کامپيوتر، هنگام بسته‌بندي و عرضه محصولات خود در اين زمينه، فهرست کاملي از مشخصات فني سيستم صوتي را روي بسته بندي محصول يا داخل دفترچه راهنماي آن و چنانکه در چند سال اخير متداول شده است، روي وب سايت مربوطه قرار مي‌دهند تا خريداران بتوانند پيش از اقدام، آگاهي کافي و دقيقي درباره مشخصات سيستم مورد نظر خود داشته باشند.

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    شكل 1 : نمونه اي از يك كارت صدا نيمه حرفه اي را نشان مي دهد .





    ـ در بازار کامپيوتر ايران مرسوم است که قطعات و اجزاي داخلي کامپيوتر به صورت باز و غير بسته ‌بندي‌شده در اختيار مشتري قرارداده مي شود. معمولا وقتي براي خريدن و سوار کردن يک کارت به فروشگاه يا شرکتي مراجعه مي ‌کنيد، يک مدار الکترونيکي (موسوم به کارت PCI ) به شما تحويل داده مي ‌شود که اغلب اوقات بدون بسته بندي ، گاهي داخل يک کسيه نايلون و گاهي داخل يک جعبه ساده است که درون آن احتمالا به غير از خود کارت و CD‌ نصب آن و حداکثر کابل اتصال مستقيم به درايو CD چيزي ديگري وجود ندارد. شايد اگر اين مقاله به زبان ديگري در يک نشريه خارجي چاپ مي‌ شد، همه مطالب آن ، به غير از همين يک پاراگراف مورد استفاده قرار مي‌گرفت ، ولي نکته جالب و در عين حال مهم در اين زمينه آنست که وقتي به بازار ايران و کاربر ايراني و امکانات در دسترس او فکر مي‌کنيم ، علاوه بر تمام مشخصات فني مورد بحث اين مقاله بايد روي يک مشخصه خيلي مهم ديگر هم تاکيد کرد : از خريدن سيستم‌هاي صوتي اينچنين که فاقد بسته بندي و اطلاعات و متعلقات لازم هستند، تا حد ممکن خودداري کنيد. سيستم صوتي که شرکت سازنده آن معلوم نيست يا سايت وب درست و حسابي ندارد و يا اطلاعات فني کافي روي جعبه بسته ‌بندي آن درج نشده ، چندان قابل اطمينان نخواهد بود. رعايت همين نکته ساده تا حدود زيادي دستيابي به ساير مشخصه ‌ها را به طور خودکار تضمين مي‌کند!

    دليل تاکيد روي اين مساله آنست که اغلب کاربران مبتدي يا نيمه ‌حرفه‌اي به اهميت وسواس داشتن در انتخاب سخت ‌افزار واقف نيستند زيرا نهايتا روي همه انواع سخت‌ افزار يک پوسته واحد و مشابه ، به نام سيستم ‌عامل (مثلا ويندوز) و برنامه ‌هاي نرم‌افزاري استاندارد کشيده مي ‌شود و شايد عدم حضور برخي خصوصيات و مشخصه ‌هاي مهم سيستم صوتي از ديد کاربر پنهان بماند. کاربران مبتدي و نيمه ‌حرفه‌اي تنها هنگامي از وجود چنين ضعف هايي در سيستم خود مطلع مي‌ شوند که نرم‌افزار هاي پيشرفته‌ اي روي سيستم خود نصب مي‌کنند و با عدم کارايي مناسب آنها روبرو مي ‌شوند. ضمنا گاهي اوقات مشاهده مي ‌شود که فروشندگان کامپيوتر برخي کارت‌ هاي صوتي نامرغوب و يا بي‌کيفيت را به دليل عدم توجه خريدار به همين نکته ساده به او مي ‌فروشند. مثلا برخي کارت ‌هاي صوتي به نام Yamaha به صورت باز و بسته بندي ‌نشده به فروش مي ‌رسند. واقعيت اينست که اين کارت ‌ها واقعا ساخت ياماها نيستند زيرا اگرچه ياماها سازنده کارت ‌هاي صوتي بسيار حرفه‌اي است ولي اين‌کارت‌ ها به دليل گران بودن اساسا در بازار ايران موجود نيستند و اگر بودند حتما به صورت بسته‌ بندي ‌هاي حرفه‌ اي و معتبر و همراه دفترچه راهنما و متعلقات مربوطه عرضه مي ‌شدند. با مراجعه به سايت رسمي ياماها به سادگي مي ‌توان از مدل‌ هاي مختلف کارت صوتي ساخت اين شرکت اطلاع حاصل کرد.


    ـ به عنوان يک اصل علمي و فني به خاطر بسپاريد که همواره سقف قابليت ‌ها و توانايي ‌هاي يک سيستم را سقف امکانات ضعيف ‌ترين جزء آن تعيين مي‌کند. به اين معنا که اگر به عنوان مثال در سيستم صوتي کامپيوتري شما يک کارت صوتي قوي، يک کامپيوتر سريع، يک بلندگوي متوسط و يک ميکروفن ضعيف وجود داشته باشد، سيستم شما در اغلب مواقع يک سيستم متوسط و گاهي اوقات يک سيستم ضعيف تلقي مي‌شود زيرا در مجموعه عناصر سيستم شما دو عنصر مهم ، يکي ميکروفن (به عنوان يکي از ورودي ‌ها) و ديگري بلندگو ( به عنوان يکي از خروجي ‌ها) متوسط يا ضعيفند. به همين ترتيب، ترکيب يک کارت صوتي معمولي با يک نرم ‌افزار آهنگ ‌سازي پيشرفته ، يک سيستم ضعيف را مي ‌سازد و اگر از يک کارت‌ صوتي قوي روي يک PC معمولي و نه‌چندان سريع و قوي استفاده کنيد، سيستم شما باز هم يک سيستم معمولي يا ضعيف تلقي مي‌ شود.
    بنابراين اگر واقعا به يک استوديوي ديجيتال حرفه ‌اي و کارآمد فکر مي ‌کنيد، کوشش کنيد که همه اجزاي آن را خوب و با وسواس انتخاب کنيد و از راه دادن اجزاي ضعيف يا نيمه ضعيف به مجموعه خود پرهيز کنيد زيرا از بابت اين نوع صرفه‌جويي ‌ها سود چنداني نخواهيد برد.


    3ـ چنانکه اين روزها در همه ‌جاي دنيا متداول است ، برخي قطعات مهم کامپيوتر، از جمله کارت صوتي به صورت on-board به همراه مادربورد ارائه مي ‌شود. نکته مهمي که کاربران بايد بدانند اينست که کيفيت کار chipset به‌کار رفته در اين مادربورد ها به لحاظ تئوريک با کيفيت کار همان چيپ ‌ست ‌ها در کارت هاي صوتي PCI يکسان است. به اين معنا که اگر فرضا يک مادربورد شامل يک سيستم صوتي on-board با چيپ‌ست creative vibra 128 يا creative live باشد، با فرض معتبر بودن سازنده مادربورد و ادعاي او درباره مشخصات فني سيستم صوتي روي آن ، هيچ تفاوت فني ميان سيستم on-broard ‌و کارت صوتي مستقل وجود ندارد و مي ‌توان توقع داشت اغلب قابليت ‌هاي نرم‌افزاري قابل اجرا روي کارت مستقل ، روي سيستم on-board مشابه آن نيز دردسترس باشند. اما در عمل واقعا اينطور نيست زيرا چنانکه در پاراگراف قبلي گفتيم، ميزان توانايي نهايي يک سيستم صوتي را ضعيف ‌ترين جزء آن تعيين مي‌کند. هنگامي که چيپ ‌ست يک سيستم صوتي معروف مانند Creative‌ روي يک مادربورد نصب مي‌ شود، توانايي و قابليت‌ هاي نهايي اين سيستم موکول به پتانسيل ‌ها و مشخصه ‌هاي ساير قطعات الکترونيکي روي مادربورد (معمولا قسمت I/O) است که در ارتباط با چيپ ‌ست صوتي مورد نظر هستند. مزيت استفاده از يک کارت صوتي مستقل آن است که ساير قطعات مهم مرتبط با پردازنده مرکزي صوت (Audio Processor) نيز داراي کيفيت بالا و امکانات بيشتر هستند و در نتيجه چيپ ‌ست اصلي خواهد توانست حداکثر توانايي ‌هاي خود را به نمايش بگذارد درحالي که در سيستم‌ هاي on-board عملا بسياري از توانايي ‌هاي چيپ‌ست صوتي به دليل عدم پشتيباني ديگر قطعات مادربورد، تعطيل است.

    • نکته ديگري که در اين زمينه بايد مورد توجه قرار داد اينست که اگر به يک سيستم صوتي حرفه‌اي فکر مي‌کنيد، سعي کنيد کارتي خريداري کنيد که سازنده چيپ ‌ست و خود کارت يکي باشد. زيرا گاهي اوقات ديده مي ‌شود که سازندگان تراشه‌ هاي اصلي، محصولات خود را به شرکت ‌هاي ديگري نيز مي ‌فروشند و آن شرکت‌ هاي ثانويه ، خود کارت ‌صوتي مستقلي بر اساس آن چيپ ست طراحي و روانه بازار مي ‌کنند که در اغلب اوقات بهايي پايين ‌تر از کارت صوتي ساخت شرکت اصلي دارند.( اين موضوع در بازار کارت ‌هاي گرافيک بشدت رايج است) بنابراين دقت کنيد که نه فقط چيپ ‌ست بلکه خود کارتي که خريداري مي‌کنيد توسط شرکت سازنده مورد نظر شما توليد شده باشد.

    مهمترين مشخصه‌ هاي يک کارت صوتي کدامند؟
    به طور کلي تمام مشخصات فني يک کارت صوتي را مي ‌توان به دو دسته تقسيم کرد.
    مشخصاتي که به استاندارد MIDI مربوط مي ‌شوند و مشخصاتي که به ديجيتايز صوت آنالوگ و سيستم پخش آن در کارت صوتي مرتبط هستند.
    به زبان ديگر، همانطور که در حوزه نرم‌ افزار تقريبا همه‌چيز به MIDI و Wave ختم مي ‌شود، در حوزه سخت‌ افزار نيز همه مسائل به فاکتورهاي مرتبط با اين دو ختم مي ‌شوند. اما ميان دنياي نرم ‌افزارهاي صوت و موسيقي و دنياي سخت ‌افزارهاي مربوطه يک تفاوت اساسي در زمينه ميزان اهميت مشخصه ‌هاي فني سيستم ( براي مشتري يا کاربر ) وجود دارد. در حوزه نرم‌افزار بحث Wave موضوع تازه ‌اي نيست و تقريبا سال ها ست که بسياري از سازندگان نرم ‌افزارهاي موسيقي توانسته ‌اند امکانات و کيفيت قابل قبولي را در اين زمينه ارائه کنند. اما رقابت اصلي بر سر ارئه قابليت ‌هاي بهتر و پيشرفته ‌تر براي کار با MIDI‌ است. بنابراين کاربران بايد در حوزه نرم ‌افزار به مسائل مرتبط با MIDI‌ بيشتر توجه کنند.

    در دنياي سخت‌افزار وضعيت متفاوت است. از يک سو، تا آنجا که به قابليت ‌ها و مشخصه ‌هاي اساسي و استاندارد
    MIDI‌ مربوط مي شود، رقابت چنداني ميان سازندگان کارت ‌صوتي وجود ندارد و نيازي نيست که مشتري هنگام خريدن يک کارت صوتي دنبال اطمينان يافتن از پشتيباني کارت مورد نظر از استاندارد MIDI باشد. در عوض استانداردهاي ديگري مانند ASIO بر اساس MIDI شکل گرفته‌اند که توجه به آنها به مراتب مهم ‌تر است. از سوي ديگر، يک رقابت جدي و پر حرارت ميان سازندگان کارت صوتي در زمينه توانايي ‌هاي مرتبط با پردازش ديجيتالي سيگنال ‌هاي آنالوگ و يا پخش آنها وجود دارد. به بيان ديگر کاربر بايد دقت کند که نحوه انتخاب او در اين زمينه در آينده نزديک روي کيفيت فايل‌هاي Wave که به وسيله سيستم خود تهيه و يا ويرايش مي‌کند تاثير زيادي خواهد گذاشت.
    بر اين اساس پاره ‌اي از مشخصات مهم که بايد هنگام خريدن يک کارت صوتي (براي استوديوي ديجيتال موسيقي) درنظر گرفت به اين شرح هستند :

    1ـ نسبت سيگنال به نويزبه طور کلي هنگامي که از کيفيت صوت و موسيقي صحبت به ميان مي‌آيد، اولين و مهمترين عاملي که بايد درنظر گرفت ميزان حضور نويز در صدا است. طبيعي است که ميزان شفافيت و خوش ‌صدا بودن يک قطعه موسيقي بستگي زيادي به اين عامل دارد. از نظر فني ، در دنياي سيستم ‌هاي صوتي آنالوگ و ديجيتال اين عامل با ضريب
    SNR يا نسبت سيگنال به نويز (Signal-to-Noise Ratio) سنجيده مي ‌شود. هرچقدر نسبت سيگنال به نويز در يک سيستم صوتي بيشتر باشد، کيفيت و شفافيت صداي آن سيستم بالاتر خواهد بود. به طور معمول فاکتور SNR در سيستم ‌هاي صوتي on-board حدود 76 الي 90 دسي ‌بل است. در کارت‌ هاي صوتي معمولي اين ضريب مقداري بيشتري است و بين 80 الي 94 دسي‌بل مي‌ باشد. کارت‌ هاي صوتي حرفه ‌اي معمولا از يک نسبت سيگنال به نويز 100 دسي ‌بل يا بالاتر برخوردارند. اگر قصد انجام کار حرفه‌ اي داريد و کيفيت برايتان مهم است، اين عامل را درنظر داشته باشيد.



    2 ـ رزولوشن مبدل ديجيتال به آنالوگ و بلعکس يک عامل بسيار مهم ديگر در سيستم ‌هاي صوتي ديجيتالي، رزولوشن يا دقت آنها در تبديل سيگنال ‌هاي آنالوگ به ديجيتال يا بلعکس است. براي توضيح اين مفهوم لازم است اندکي درباره مکانيزم ديجيتايز شدن صوت در کامپيوتر بدانيد. هنگامي که يک صوت آنالوگ از طريق ورودي هاي يک کارت صوتي مانند ميکروفن وارد سيستم مي ‌شود، مدار الکترونيکي و ديجيتالي کارت صوتي از روي شکل موج سيگنال در فواصل معيني نمونه برداري مي‌کند. (به شكل 2 نگاه کنيد)




    • نکته ديگري که در اين زمينه بايد مورد توجه قرار داد اينست که اگر به يک سيستم صوتي حرفه‌اي فکر مي‌کنيد، سعي کنيد کارتي خريداري کنيد که سازنده چيپ ‌ست و خود کارت يکي باشد. زيرا گاهي اوقات ديده مي ‌شود که سازندگان تراشه‌ هاي اصلي، محصولات خود را به شرکت ‌هاي ديگري نيز مي ‌فروشند و آن شرکت‌ هاي ثانويه ، خود کارت ‌صوتي مستقلي بر اساس آن چيپ ست طراحي و روانه بازار مي ‌کنند که در اغلب اوقات بهايي پايين ‌تر از کارت صوتي ساخت شرکت اصلي دارند.( اين موضوع در بازار کارت ‌هاي گرافيک بشدت رايج است) بنابراين دقت کنيد که نه فقط چيپ ‌ست بلکه خود کارتي که خريداري مي‌کنيد توسط شرکت سازنده مورد نظر شما توليد شده باشد.

    مهمترين مشخصه‌ هاي يک کارت صوتي کدامند؟
    به طور کلي تمام مشخصات فني يک کارت صوتي را مي ‌توان به دو دسته تقسيم کرد.
    مشخصاتي که به استاندارد MIDI مربوط مي ‌شوند و مشخصاتي که به ديجيتايز صوت آنالوگ و سيستم پخش آن در کارت صوتي مرتبط هستند.
    به زبان ديگر، همانطور که در حوزه نرم‌ افزار تقريبا همه‌چيز به MIDI و Wave ختم مي ‌شود، در حوزه سخت‌ افزار نيز همه مسائل به فاکتورهاي مرتبط با اين دو ختم مي ‌شوند. اما ميان دنياي نرم ‌افزارهاي صوت و موسيقي و دنياي سخت ‌افزارهاي مربوطه يک تفاوت اساسي در زمينه ميزان اهميت مشخصه ‌هاي فني سيستم ( براي مشتري يا کاربر ) وجود دارد. در حوزه نرم‌افزار بحث Wave موضوع تازه ‌اي نيست و تقريبا سال ها ست که بسياري از سازندگان نرم ‌افزارهاي موسيقي توانسته ‌اند امکانات و کيفيت قابل قبولي را در اين زمينه ارائه کنند. اما رقابت اصلي بر سر ارئه قابليت ‌هاي بهتر و پيشرفته ‌تر براي کار با MIDI‌ است. بنابراين کاربران بايد در حوزه نرم ‌افزار به مسائل مرتبط با MIDI‌ بيشتر توجه کنند.

    در دنياي سخت‌افزار وضعيت متفاوت است. از يک سو، تا آنجا که به قابليت ‌ها و مشخصه ‌هاي اساسي و استاندارد
    MIDI‌ مربوط مي شود، رقابت چنداني ميان سازندگان کارت ‌صوتي وجود ندارد و نيازي نيست که مشتري هنگام خريدن يک کارت صوتي دنبال اطمينان يافتن از پشتيباني کارت مورد نظر از استاندارد MIDI باشد. در عوض استانداردهاي ديگري مانند ASIO بر اساس MIDI شکل گرفته‌اند که توجه به آنها به مراتب مهم ‌تر است. از سوي ديگر، يک رقابت جدي و پر حرارت ميان سازندگان کارت صوتي در زمينه توانايي ‌هاي مرتبط با پردازش ديجيتالي سيگنال ‌هاي آنالوگ و يا پخش آنها وجود دارد. به بيان ديگر کاربر بايد دقت کند که نحوه انتخاب او در اين زمينه در آينده نزديک روي کيفيت فايل‌هاي Wave که به وسيله سيستم خود تهيه و يا ويرايش مي‌کند تاثير زيادي خواهد گذاشت.
    بر اين اساس پاره ‌اي از مشخصات مهم که بايد هنگام خريدن يک کارت صوتي (براي استوديوي ديجيتال موسيقي) درنظر گرفت به اين شرح هستند :

    1ـ نسبت سيگنال به نويزبه طور کلي هنگامي که از کيفيت صوت و موسيقي صحبت به ميان مي‌آيد، اولين و مهمترين عاملي که بايد درنظر گرفت ميزان حضور نويز در صدا است. طبيعي است که ميزان شفافيت و خوش ‌صدا بودن يک قطعه موسيقي بستگي زيادي به اين عامل دارد. از نظر فني ، در دنياي سيستم ‌هاي صوتي آنالوگ و ديجيتال اين عامل با ضريب
    SNR يا نسبت سيگنال به نويز (Signal-to-Noise Ratio) سنجيده مي ‌شود. هرچقدر نسبت سيگنال به نويز در يک سيستم صوتي بيشتر باشد، کيفيت و شفافيت صداي آن سيستم بالاتر خواهد بود. به طور معمول فاکتور SNR در سيستم ‌هاي صوتي on-board حدود 76 الي 90 دسي ‌بل است. در کارت‌ هاي صوتي معمولي اين ضريب مقداري بيشتري است و بين 80 الي 94 دسي‌بل مي‌ باشد. کارت‌ هاي صوتي حرفه ‌اي معمولا از يک نسبت سيگنال به نويز 100 دسي ‌بل يا بالاتر برخوردارند. اگر قصد انجام کار حرفه‌ اي داريد و کيفيت برايتان مهم است، اين عامل را درنظر داشته باشيد.



    2 ـ رزولوشن مبدل ديجيتال به آنالوگ و بلعکس يک عامل بسيار مهم ديگر در سيستم ‌هاي صوتي ديجيتالي، رزولوشن يا دقت آنها در تبديل سيگنال ‌هاي آنالوگ به ديجيتال يا بلعکس است. براي توضيح اين مفهوم لازم است اندکي درباره مکانيزم ديجيتايز شدن صوت در کامپيوتر بدانيد. هنگامي که يک صوت آنالوگ از طريق ورودي هاي يک کارت صوتي مانند ميکروفن وارد سيستم مي ‌شود، مدار الکترونيکي و ديجيتالي کارت صوتي از روي شکل موج سيگنال در فواصل معيني نمونه برداري مي‌کند. (به شكل 2 نگاه کنيد)

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    کيفيت و دقت اين نمونه ‌برداري از يک سو به اندازه فواصل نمونه‌ برداري و از سوي ديگر به دقت هر نمونه در اين فواصل بستگي دارد. فواصل نمونه ‌برداري معمولا با فرکانس نمونه‌ برداري سنجيده مي ‌شوند. مثلا صداي ضبط شده روي CD‌هاي موسيقي عموما با فرکانس 44.1 kHz يا به بيان ديگر ، 44100 نمونه در ثانيه ، نمونه ‌‌برداري و ثبت شده است. به تجربه ثابت شده است که گوش انسان توانايي تشخيص دقتي بالاتر از اين ميزان را ندارد ، به همين دليل است که CD‌ هاي موسيقي با همين فرکانس نمونه ‌‌برداري آماده و روانه بازار مي ‌شوند. اما به عنوان يک اصل کلي در ضبط و پخش موسيقي همواره به‌خاطر داشته باشيد که بهتر است فرکانس نمونه‌ برداري هنگام ضبط صدا بيشتر از فرکانس نمونه ‌برداري آن در زمان پخش باشد. به همين دليل استوديو هاي حرفه ‌اي گاهي از فرکانس 48 کيلوهرتز که يک استاندارد حرفه ‌اي در صنعت موسيقي است، استفاده مي‌کنند.
    هنگام خريدن کارت صوتي بايد کنترل کنيد که بالاترين ميزان فرکانس نمونه ‌برداري روي آن چقدر است و آيا براي مقاصد شما مناسب است يا خير. در ضمن به خاطر داشته باشيد که همواره فرکانس نمونه‌ برداري در سيستم‌ هاي صوتي هنگام پخش بيشتر است و بنابراين تعجبي ندارد که با روزلوشن‌ هاي بالايي مثل 96 يا 192 کيلوهرتز برخورد کنيد. فرکانس‌ زمان پخش تنها هنگامي که کيفيت پخش صوت از طريق کامپيوترتان برايتان مهم است به کارتان مي‌آيد ولي آنچه که اهميت دارد فرکانس نمونه ‌برداري در هنگام ضبط است که معمولا 44.1 يا 48 است.

    اما کيفيت نمونه‌برداري بعد ديگري هم دارد و دقت خود نمونه‌ ها در واحد زمان است. اين فاکتور در سيستم ‌هاي صوتي ديجيتال با تعداد بيت‌ هاي اختصاص يافته به هر نمونه مشخص مي ‌شود که معمولا مضاربي از عدد 8 هستند. رزولوشن ‌هاي استاندارد 8 ، 16 ، 24 بيتي يا بيشتر هستند. رزولوشن 8 بيتي کيفيت پاييني دارد و مي ‌توان با يک آزمايش ساده به اين مساله پي ‌برد (به شكل 3 دقت کنيد)

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.


    ************************************

    3 ـ پشتيباني از استانداردهاي جديد ضبط و پخش صوت
    طبيعتا در کار حرفه ‌اي امکان استفاده از قابليت‌ هاي ديگر نيز سودمند واقع مي ‌شود. امروزه در بسياري از کارهاي تجاري از انواع مختلف استاندارد
    Dolby استفاده مي‌ شود. اگر قرار است از خروجي کار شما در کارهاي تجاري (مانند آلبوم ‌هاي موسيقي يا فيلم ‌هاي سينمايي) استفاده شود، پشتيباني کارت صوتي شما از اين استانداردها کار شما را خيلي آسان خواهد کرد. مثلا يک استاندارد جديد که اين روزها رايج شده DVD Audio‌ است. همچنين پشتيباني از Dolby Digital هنگامي که بخواهيد از سيستم ‌هاي صوتي چند باندي از قبيل 2.1 ، 3.1، 5.1 و غيره استفاده کنيد، ضروري خواهد بود.



    4 ـ پشتيباني از استانداردهاي جديد مبتني بر MIDI
    براي کار آهنگسازي غير از فاکتور‌هاي مرتبط با کيفيت و نحوه ضبط و پخش صوت آنالوگ و ديجيتال، قابليت ‌هاي مرتبط با
    MIDI‌ نيز مهم هستند. از آنجا که تا کنون استاندارد MIDI‌ ـ از بدو پيدايش تا به حال ـ تغيير چنداني نکرده است، جاي نگراني زيادي در اين مورد نيست. تنها بايد به دو نکته مهم دقت کنيد. يکي تعداد کانال ‌هاي MIDI که کارت صوتي شما قادر است همزمان پخش کند. تعداد اين کانال ‌ها معمولا مضارب عدد 8 هستند(البته اين يک قاعده صد در صد نيست). مثلا يک سيستم 48 کاناله سيستم خوبي است. به اين معنا که اگر فرض کنيم هنگام آهنگسازي، هر کانال صداي نت‌ هاي يک ساز را به صدا در مي‌آورد، در آنصورت يک سيستم 48 کاناله مي ‌تواند همزمان 48 ساز موسيقي را با هم اجرا کند. سيستم‌هاي قوي‌ تري هم وجود دارند.
    يک قابيلت بسيار مهم ديگر هم که بايد در جستجوي آن باشيد پشتيباني از استاندارد
    ASIO‌ (Audio Stream In/Out) است. اين استاندارد که توسط شرکت معروف اشتاينبرگ (سازنده نرم‌ افزارهاي آهنگسازي معروفي مانند Cubase) ابداع شده است براي نواختن صداي آلات موسيقي به کمک MIDI به‌کار مي ‌رود و اغلب نرم ‌افزارهاي حرفه‌اي آهنگسازي براي امور خود به آن وابسته ‌اند.

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    پشتيباني کارت صوتي از اين استاندارد و فناوري ‌هاي مشابه ديگر بسيار مهم است. اين فناوري ‌ها به شما کمک مي‌کند بتوانيد با استفاده از استاندارد MIDI قطعات موسيقي خوب و با کيفيت توليد کنيد. بخصوص هنگامي که لازم مي ‌شود صداي يک فايل MIDI‌ را به Wave‌ تبديل کنيد وجود چنين قابليت‌ هايي بسيار مهم است. به همين دليل نيز در قسمت قبلي مقاله تاکيد کرديم که مهم ‌ترين روش ‌هاي تبديل MIDI‌ به Wave‌ متکي به قابليت ‌هاي سخت ‌افزاري هستند.

    به عنوان يک توصيه پاياني، سعي کنيد از يک کارت صوتي حرفه‌ اي فقط روي يک کامپيوتر سريع استفاده کنيد. حداقل سيستمي که در اين زمينه توصيه مي ‌شود پنتيوم 4 به همراه 512 مگابايت رم است. از نظر فني لازم است سرعت Bus‌ روي مادربورد حداقل 133 مگاهرتز باشد. با توجه به وضعيت کنوني بازار دستيابي به چنين حداقل ‌هايي بسيار آسان است فقط مراقب باشيد که از يک کامپيوتر با مادربورد خوب استفاده کنيد (این سیستم الان خنده داره حداقل به یک سیستم چهار هسته ای و دوگیگ رم در نسخه های جدید اغلب نرم افزارهای صوتی احتیاج دارید!)

    ****************************************

    آشنايي با انواع نرم ‌افزارهاي موسيقي :::::::::::::


    با وجودي که به نظر مي ‌رسد فناوري کامپيوتر امروزه به چنان سطحي از پيشرفت رسيده است که قادر به شبيه‌ سازي هر سيستم و مکانيزم طبيعي يا مصنوعي است ولي در عمل اين کار همچنان دشوار مي‌نمايد و مثال بارز آن وجود ده ها نرم ‌افزار کوچک و بزرگ در حوزه صوت و موسيقي الکترونيک و ديجيتال است. واقعيت اين است که هنوز هيچ نرم افزاري به تنهايي قادر به تامين تمام نيازهاي يک آهنگساز نيست، به همين دليل هر يک از نرم افزارهاي موسيقي به يک خانواده و دسته از ابزارهاي کامپيوتري که براي اين منظور طراحي شده اند، تعلق دارد و قادر است تنها بخشي از خواسته هاي آهنگساز يا تدوين‌گر موسيقي را برآورده سازد. علاوه بر اين بايد به ياد داشته باشيم که سيستم هاي نرم افزاري بدون ياري گرفتن از امکانات سيستم ‌هاي سخت افزاري نمي توانند خروجي قابل قبولي به کاربر ارائه دهند. بنابراين يک آهنگساز ( اعم از حرفه ‌اي يا آماتور ) نه تنها به انواع نرم افزارهاي صوت و موسيقي بلکه به حداقلي از امکانات سخت افزاري ( مانند کيبورد و کارت صوتي پيشرفته ) نيازمند است.


    چهار خانواده اصلي نرم افزارهاي موسيقي
    نرم افزارهاي صوت و موسيقي تنوع بسيار زيادي دارند اما تقريبا مي توان اکثر آنها در قالب يکي از اين چهار دسته تقسيم ‌بندي کرد. اين چهار دسته عبارتند از ويرايشگرهاي صوت يا Wave Editors ، نرم افزارهاي ميکس و تدوين موسيقي يا Sequencers ، برنامه هاي نت نويسي يا Notation Software و نرم افزارهاي شبيه ساز آلات موسيقي ( مکانيکي يا الکترونيکي ) که با اصطلاح فني Samplers ( به معني نمونه بردارها ) شناخته مي شوند.

    ************************************










    5 کاربر زیر از milad_a عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


    امضای ایشان

  2. Top | #2

    /images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif

    عنوان کاربر
    مدیرکل سایت
    تاریخ عضویت
    Aug 2011
    نوشته ها
    17,261
    تشکر
    60,977
    تشکر شده 92,692 بار در 18,033 ارسال
    Trance
    DJ Tatana
    ـ Wave Editors :
    اين خانواده از نرم افزارهاي موسيقي جزو محبوب ترين ، شناخته ‌شده ‌ترين و پرمصرف‌ ترين نرم افزارهاي صوت و موسيقي هستند. لازم نيست حتما يک آهنگساز يا کارشناس موسيقي باشيد تا روش کار با اين نرم افزارها را ياد بگيريد. بسياري از کاربران عادي کامپيوتر همين حالا مشتري پروپاقرص اين برنامه ها هستند. شايد شما نيز يکي از آنها باشيد! ويرايشگرهاي صوت در دنياي موسيقي ديجيتال همان نقشي را بازي مي‌کنند که نرم افزارهاي ويرايشگر تصوير مانند Adobe Photoshop در دنياي گرافيک کامپيوتري ايفا مي كنند. شکل 1 نمايي از برنامه مشهور CoolEdit2 را نشان مي دهد. اين نرم افزارها قادرند انواع فرمت هاي صوت و موسيقي ( به اسثناي فرمت هاي مبتني بر MIDI) را بخوانند و يا به يکديگر تبديل کنند. به کمک اين برنامه ها مي توانيد قطعات صوت و موسيقي را برش دهيد، شدت و ضعف آنها را تغيير دهيد، رويشان افكت هاي صوتي گوناگون بگذاريد، نويزگيري کنيدو حتي چند تراک صوتي را با هم ترکيب ( ميکس ) کنيد.

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    به دليل انعطاف ‌پذيري اينترفيس و سهولت کار با آن و نيز دقت بسيار بالا در پردازش صوت محبوبيت پيدا کرده است. اين برنامه تقريبا قادر به انجام هرکاري که ممکن است بخواهيد روي يک فايل wave‌ يا mp3 انجام دهيد ، مي باشد. با اين وجود CoolEdit يک ضعف بزرگ دارد که البته گاهي اوقات قابل چشم پوشي است. موتور پردازش صوت در اين نرم افزار قادر نيست به صورت Real-Time تغييرات دخواه شما را اعمال کند. براي انجام هر تغييري مي توانيد ابتدا يک Preview روي تکه کوچکي از کل قطعه بگيريد و ببينيد نتيجه آن چه خواهد بود و سپس فرمان اعمال آن تابع را روي کل ناحيه مورد نظر خود صادر کنيد. البته CoolEdit بسيار سريع است و عمل تغيير را آنقدر سريع انجام مي دهد که فقط چند ثانيه منتظر خواهيد ماند. اما اگر نرم افزاري مي خواهيد که همين قابليت هاي CoolEdit را به صورت Real-Time ارائه دهد و بتوانيد همزمان با پخش قطعه موسيقي نحوه تاثير تغييرات مورد نظرتان را مشاهده کنيد ، بهترين نرم افزاري که مي شود معرفي کرد WaveLab از شرکت Steinberg ( يکي از بهترين سازندگان نرم افزارهاي صوت و موسيقي در دنيا )


    3 کاربر زیر از milad_a عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


    امضای ایشان

  3. Top | #3

    /images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif

    عنوان کاربر
    مدیرکل سایت
    تاریخ عضویت
    Aug 2011
    نوشته ها
    17,261
    تشکر
    60,977
    تشکر شده 92,692 بار در 18,033 ارسال
    Trance
    DJ Tatana
    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    نرم افزار Sound Forge نيز يکي ديگر برنامه هاي محبوب کاربران کامپيوتر است و بسياري از آهنگسازان و تدوين‌گرهاي صوت و موسيقي کار با آن را به دو نرم افزار فوق ترجيح مي دهند. کاربرد نرم افزارهاي اين خانواده محدود به موسيقي نيست و براي ويرايش يک فايل صوتي با هرنوع محتوايي ( مثلا صداي يک سخنران ) مناسبند.

    4 کاربر زیر از milad_a عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


    امضای ایشان

  4. Top | #4

    /images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif

    عنوان کاربر
    مدیرکل سایت
    تاریخ عضویت
    Aug 2011
    نوشته ها
    17,261
    تشکر
    60,977
    تشکر شده 92,692 بار در 18,033 ارسال
    Trance
    DJ Tatana
    2ـ Sequencers :
    با وجود کارايي و قدرت فوق العاده نرم افزارهاي خانواده Wave Editors ، هنوز يک ضعف بسيار بزرگ در آنها وجود دارد و آن اينکه برنامه هاي کاربردي اين گروه قادر به ميکس انواع نا همگون فرمت هاي موسيقي ( مانند wave و midi ) نيستند. البته قرار نيست اين ضعف برطرف شود زيرا قابليت مورد نياز را بايد اساسا در طيف ديگري از نرم افزارها جستجو کرد. اين گروه اصطلاحا Sequencers ناميده مي شوند و چنانکه از نام اين خانواده پيداست کارشان چيدن قطعات فرعي موسيقي در يک قطعه اصلي و در يک کلام تدوين موسيقي است.
    Sequencer ها جزو پيچيده ترين نرم افزارهاي موسيقي هستند. اين پيچيدگي به حدي است که همه نرم افزارهاي اين خانواده را نمي توان در يک گروه اصلي جاي داد و بهتر است آنها را گروه هاي فرعي که هرکدام در يک زمينه تخصص دارند تقسيم کرد. بعضي از آنها مهمترين کاري که انجام مي دهند همين عمل تدوين و ميکس فرمت هاي نا همگون است. نرم افزار SONAR که چند سال پيش با نام Cakewalk شناخته مي شد و محصول شرکتي با همين نام است، از معروف ترين و محبوب ترين برنامه هاي اين خانواده است( شکل 3 ).

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    به کمک اين برنامه مي توانيد چند تراک صوت و موسيقي ( اعم از wave‌يا midi ) و حتي ويدئو را در کنار هم قراردهيد و همه را با هم مخلوط کنيد. البته گرفتن يک خروجي واحد با فرمت wave‌يا mp3 از کل مجموعه نيازمند امکانات سخت افزاري مخصوص است


    به دليل توانايي اين گروه از نرم افزارها در مخلوط کردن انواع نا همگون فرمت هاي صوت و تصوير با يکديگر، Sequencer ها در حقيقت پلاتفرم مرکزي هر استوديوي موسيقي ديجيتال محسوب مي شوند و سخن گفتن از چنين استوديو‌هايي بدون درنظرگرفتن حداقل يک Sequencer غيرممکن است. تمام انواع نرم افزارهاي اين خانواده قادرند علاوه بر اعمال تنظيمات مختلف روي تراك هاي صوتي، انواع جالبي از افكت هاي موسيقي را نيز اعمال کنند. Sequencer‌ ها همچنين مي توانند يک قطعه midi را از جنبه هاي گوناگون زمان بندي و نحوه اجرا کنترل و تنظيم‌کنند.
    اگرچه SONAR نرم افزار بسيار محبوبي است ولي شايد هيچ نرم افزاري در اين خانواده به اندازه Cubase مشهور نباشد ( شکل 4 ) تا آنجا که برخي کارشناسان اين نرم افزار را مادر تمام ديگر نرم افزارهاي اين خانواده دانسته اند. يک دليل شهرت فوق العاده اين برنامه آن است که علاوه بر امکانات و قابليت هاي عمومي يک Sequencer ، فناوري جديدي را به دنياي موسيقي ديجيتال معرفي کرد که به سرعت عالم گير شد و انقلابي در اين عرصه ايجاد کرد. اين فناوري که اصطلاحا VST ناميده مي شود براي شبيه سازي صداي آلات موسيقي واقعي و يا الکترونيکي به‌کار مي رود. امروزه صدها نوع Plug-in‌ از جنس VST‌در بازار نرم افزارهاي موسيقي مي توان يافت که هرکدام صداي يک يا چند ساز موسيقي را شبيه سازي مي كنند. شما مي توانيد يکي از اين plug-in‌ها را که گاه بسيار هم گرانند ، بخريد و داخل برنامه Cubase احضار و سپس روي يک تراک midi‌ اعمال کنيد. در اين صورت آن تراک با صداي ساز مورد نظر اجرا خواهد شد. نتيجه گاهي اوقات حيرت انگيز است.


    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    5 کاربر زیر از milad_a عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


    امضای ایشان

  5. Top | #5

    /images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif

    عنوان کاربر
    مدیرکل سایت
    تاریخ عضویت
    Aug 2011
    نوشته ها
    17,261
    تشکر
    60,977
    تشکر شده 92,692 بار در 18,033 ارسال
    Trance
    DJ Tatana
    فناوري VST به‌قدري فراگير و محبوب شده است که امروزه اکثر نرم افزارهاي معروف آهنگسازي در خانواده Sequencer از آن پشتيباني مي كنند. در واقع شما مي توانيد از اين plug-in ها در نرم افزارهايي غير از Cubase‌ نيز استفاده کنيد!
    فناوري VST‌خود متکي بر فناوري بنيادي ديگري است که در دنياي صوت و موسيقي ديجيتال کاملا شناخته شده است و Sampling يا نمونه برداري نام دارد. به کمک اين تکنيک مي توان صداي هر ساز موسيقي و حتي يک ارکستر را با هر درجه از پيچيدگي نمونه برداري و سپس شبيه سازي کرد. در واقع اين تکنيک از آنچنان اهميتي برخوردار است که يک خانواده نسبتا مستقل از نرم افزارهاي موسيقي را تشکيل مي دهد.
    برخي از ديگر انواع Sequencer ها براي نوع خاصي از آهنگسازي بهينه شده اند و در عوض برخي از قابليت هاي عمومي اين خانواده مانند ميکس انواع نا همگون فرمت هاي موسيقي را ندارند. اين دسته اخير را در واقع مي توان يک خانواده دو رگه که حاصل ازدواج نرم افزارهاي Sequencer و خانواده Samplers است به شمار آورد. اين برنامه ها مانند Rebirth يا Reason معمولا مثل يک ارگ الکترونيکي هستند و مي توان به‌ کمک آنها قطعات زيبايي از نوع موسيقي الکترونيک خلق کرد. Reason‌ که در نوع خود يکي از اعجاب انگيزترين نرم افزارهاي موسيقي و بلکه کل صنعت نرم افزار است ، نرم افزاري غول پيکر است که از چند دک ( **** ) مانند دك هاي ضبط صوت هاي جديد تشکيل شده ( شکل 5 ) و در صفحه مانيتور جا نمي‌گيرد و براي ديدن قسمت هاي مختلف و بغايت پيچيده آن از Scrollbar‌ استفاده کنيد. اين نرم افزار عجيب يکي از نادرترين نرم افزارهايي است که پشت و رو دارد و با زدن کليد tab مي توان سيم‌کشي پشت دك هاي مختلف آن را ديد! ( شکل 6 )

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    5 کاربر زیر از milad_a عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


    امضای ایشان

  6. Top | #6

    /images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif

    عنوان کاربر
    مدیرکل سایت
    تاریخ عضویت
    Aug 2011
    نوشته ها
    17,261
    تشکر
    60,977
    تشکر شده 92,692 بار در 18,033 ارسال
    Trance
    DJ Tatana
    در ميان Sequencer ها يک خانواده فرعي بسيار مهم نيز وجود دارد و آن هم خانواده Synthesizerها است. اين نرم افزارها دقيقا معادل کامپيوتري ارگ هاي الکترونيکي مرسوم هستند و بعضي از مدل هاي آن بسيار تخصصي مي باشند. قدرتمند‌ ترين و پيچيده ترين Sythesizer شناخته شده در دنياي نرم افزار برنامه Reaktor ساخت شرکت Native Instruments است( شکل 7 )

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    اين شرکت طيف متنوعي از محصولات در همين زمينه را عرضه کرده است. Reaktor يک شبيه سازي کامل از ادوات الکترونيکي صنعت موسيقي الکترونيک در دهه 70 و 80 ميلادي است. اين برنامه شامل انواع اسيلاتورهاي فرکانس هاي بالا و پايين ، انواع اسيلوسکوپ و مجموعه کاملي از انواع فيلترهاي فرکانسي است. شما مي توانيد با سيم بندي هر تعداد از اين اسيلاتورها و فيلترها انواع صدا هاي عجيب و غريب الکترونيکي را خودتان ابداع کنيد و سپس يک قطعه ريتميک يا ملوديک را به کمک آن بنوازيد.
    با وجودي که اين نرم افزارها بسيار قدرتمند هستند اما به دليل پيچيدگي فوق العاده زياد و نياز به داشتن تخصص براي کار با آنها در ميان عموم مردم طرفدار چنداني ندارند. در عوض صنعت نرم افزارهاي موسيقي طي چند سال اخير به سمت انواع ساده‌ شده اي از Sequencer ها و Sythesizer ها حرکت‌کرده است و نسل تازه اي از آنها را به بازار معرفي کرده که اصطلاحا DJ Software ناميده مي شوند و گردانندگان باشگاه ها و کلوپ هاي سراسر دنيا علاقه وافري به اين دسته از نرم افزارها دارند.

    4 کاربر زیر از milad_a عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


    امضای ایشان

  7. Top | #7

    /images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif

    عنوان کاربر
    مدیرکل سایت
    تاریخ عضویت
    Aug 2011
    نوشته ها
    17,261
    تشکر
    60,977
    تشکر شده 92,692 بار در 18,033 ارسال
    Trance
    DJ Tatana
    3ـ نرم افزارهاي نت نويسي :
    علي رغم توانايي بسيار زياد نرم افزارهاي خانواده Sequencer در تدوين ، ميکس و اجراي تراك هاي موسيقي، اين برنامه ضعف شديدي در نت نويسي دارند و اين موضوع در برخورد اول ممکن است باعث تعجب کاربر شود. طنز قضيه اين است که Sequencer ها فقط در خلق موسيقي الکترونيک تبحر دارند و در توليد ساير انواع موسيقي هيچ استعدادي ندارد و اگر چه مي توانند قطعات ريتميک ، پرسروصدا ، پرحجم و پيچيده الکترونيکي توليد کنند، از توليد چند موتيف ساده براي دو سه ساز معمولي مانند پيانو، فلوت و ويلن عاجزند. Sequencer‌ها فقط اجرا کننده قطعات هستند. يک آهنگساز حرفه اي براي توليد آثار خود پيش از هر ابزار ديگري به يک نرم افزار نت نويسي نياز دارد. تا يک قطعه خلق نشود ، نمي توان آن را نواخت. نرم افزارهاي Notation دقيقا براي تامين همين نياز پديد آمده اند. هرچقدر شما براي کار با برنامه هاي Sequencer و Synthesizer نيازمند دانستن علم آگوستيک و موسيقي الکترونيک هستيد، به همان اندازه هنگام کار با برنامه هاي نت نويسي بايد از علم موسيقي و هارموني و رسم ‌الخط آن آگاهي داشته باشيد. يکي از نرم افزارهاي نت نويسي که تقريبا قديمي و منسوخ شده است اما هنوز در ايران طرفداران زيادي دارد برنامه Encore4 است ( شکل 8 )

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    خط توليد اين نرم افزار بسته شده است و پيشنهاد ما اينست که سراغ آن نرويد. با اين وجود از آنجا که هنوز خيلي از اهالي موسيقي ( خصوصا دانشجويان رشته موسيقي در ايران ) هنوز با اين برنامه کار مي كنند، داشتنش سودمند است. Encore4 به دليل سهولت کار با آن محبوبيت پيدا کرد ولي چون خط توليد آن بسته شد ، عيب و ايرادهاي فراواني که دارد هيچگاه فرصت اصلاح نيافت.
    در ميان برنامه هاي اين خانواده دو نرم افزار در تمام دنيا بيش از سايرين محبوبيت دارند. يکي از آنها Finale ( شکل 9 ) و ديگري Sibelius است. هر دو آنها بسيار نيرومند هستند و خوبست بدانيد اکثر آهنگسازان معروف معاصري که مي شناسيد و هنوز در قيد حياتند با يکي از اين دو برنامه کارکرده اند. نسخه هاي قديمي Finale داراي يک انيترفيس غير استاندارد بود به گونه اي که کارکردن با آن براي کاربران عادي کامپيوتر که به روش و سبک و سياق ديگر نرم افزارها عادت دارند چندان آسان نبود. اما خوشبختانه اين نرم افزار سال به سال بهتر شده است و اکنون اينترفيس آخرين نسخه برنامه بسيار خوش‌دست و راحت است. تمام علائم و رسم‌الخط نت نويسي را مي توانيد در اين برنامه بيابيد. Finale‌همچنين امکانات وسيعي براي ايجاد تغييرات سيستماتيک در قسمت هاي مختلف يک قطعه دارد. در يک کلام مي توان گفت نه تنها نت نويسي، بلکه آهنگسازي با Finale آسان‌تر از نت نويسي دستي است. اين نرم افزار در اکثر دانشکده هاي موسيقي سراسر دنيا محبوبيت دارد.

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    ***********************************

    Sibelius نيز برنامه قدرتمندي است. برخلاف Finale و بسياري از نرم افزارهاي ديگر در اين خانواده، برنامه Sibelius قادر به اجراي قطعات با استفاده از Sample هاي آلات موسيقي نيز هست( شکل10 ) . به طور معمول برنامه هاي نت نويسي از فرمت midi يا فرمت هاي مبتني بر آن استفاده مي كنند و به همين دليل هنگام اجراي قطعات بسيار بد صدا و غير قابل تحمل هستند. بنابراين بايد اين قطعات را بعدا توسط يک Sequencer يا Sampler مناسب اجرا کرد. خوشبختانه نسخه 3 برنامه Sibelius همراه يک Player به نام Kontakt ارائه شده است که در اصل يک Sampler نيرومند ساخت شرکت Native Instruments است. Kontakt Player مجموعه مناسبي از صداي آلات موسيقي يک ارکستر سمفونيک را در خود دارد که براي اجرا کيفيت قابل قبولي دارد هرچند که براي کارهاي حرفه اي ايده ال نيست. گفته مي شود که در نسخه هاي جديد Finale نيز امکان بهره‌گيري از امکانات Sampler ها گنجانده شده است.

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    به کمک نرم افزارهاي Notation مي توانيد پارتيتورهاي موسيقي را با هر ميزان پيچيدگي توليد کنيد. در حقيقت اکثر نت هاي موسيقي که در دنياي نشر کتاب و مجلات به دست شما مي رسند ـ از جمله نت آثار برجسته موسيقي کلاسيک ـ توسط همين نرم‌ افزارها حروفچيني شده اند.

    3 کاربر زیر از milad_a عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


    امضای ایشان

  8. Top | #8

    /images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif

    عنوان کاربر
    مدیرکل سایت
    تاریخ عضویت
    Aug 2011
    نوشته ها
    17,261
    تشکر
    60,977
    تشکر شده 92,692 بار در 18,033 ارسال
    Trance
    DJ Tatana
    4ـ Samplers :
    آخرين گروه از نرم افزارهاي موسيقي ديجيتال که در اينجا بررسي مي كنيم Sampler ها هستند. علت ظهور اين خانواده از نرم افزارها اينست که فرمت MIDI در اصل براي تامين نياز آهنگسازان در اجراي نتهاي موسيقي توسط کامپيوتر و ادوات الکترونيک معرفي شد. اما به استثناي ارك هاي الکترونيکي ( نام صحيح‌تر اين وسايل سينتي ‌سايزر است ) که داراي بانک هاي صوتي توکار از صداي ضبط شده برخي آلات موسيقي هستند، ديگر مشتري اصلي فرمت MIDI يعني کامپيوترهاي شخصي به شدت در تامين اين نياز ناتوان است و نت هاي موسيقي که توسط سيستم MIDI کارت هاي صوتي معمولي کامپيوترها اجرا مي شود به طور محسوسي بد صدا و غير قابل قبول هستند. از سال ها پيش براي رفع اين مشکل نرم افزارهاي Sampler يا نمونه بردار معرفي شدند تا آهنگ سازان بتوانند صدا آلات موسيقي دلخواه خود را خودشان نمونه برداري کنند و سپس توسط فناوري MIDI‌ بنوازند و به اين ترتيب از پرداختن هزينه اجراي قطعات موسيقي به نوازندگان بي‌نياز شوند! البته هنوز هم هيچ چيز جاي کيفيت و حسي را که يک قطعه اجرا شده توسط يک نوازنده چيره دست دارد، نمي‌گيرد ولي به هرحال امروزه تکنولوژي Sampling تا حد قابل قبولي توانسته است صداي آالات موسيقي و ارکسترهاي گوناگون کلاسيک ، راک ، جاز ، فلکلور و غيره را شبيه سازي کند.
    اگرچه نرم افزارهاي Sampler‌ در اصل براي در اختيار گذاشتن امکان نمونه برداري از سازهاي واقعي به يک آهنگساز ابداع شدند اما خيلي زود معلوم شد که خود اين کار نيز عمليات پردردسري دارد که نيازمند دقت و حوصله است. بنابراين شرکت هاي سازنده اين نرم افزارها تصميم گرفتن خودشان با همکاري نوازندگان چيره‌دست و ارکسترهاي خوب اين کار را انجام دهند و نتيجه کار را به صورت CD هايي حاوي صداي نمونه برداري شده آلات واقعي موسيقي به بازار عرضه کنند. حال کار بسيار خوب درآمد و به شدت در ميان آهنگسازان مورد استقبال قرارگرفت. بنابراين اگرچه نرم افزارهاي اين خانواده قابليت هاي زيادي در نمونه برداري از صداي آلات موسيقي دارند ولي بيشتر به صورت Player نمونه هاي از قبل آماده اي که در بازار به فروش مي رسند استفاده مي شوند. در ميان نرم افزارهاي اين خانواده برنامه GigaStudio هنوز هم قوي ترين و محبوب ترين برنامه است ( شکل 11 ). اين نرم افزار به همراه کليکسيوني از صداي نمونه برداري شده انواع آلات موسيقي که به GigaSamples معروفند به بازار عرضه شده است. GigaStudio نرم افزار گرانقيمت و نيرومندي است و به يک کامپيوتر قوي نياز دارد و روي کارت هاي صوتي معمولي کار نمي كند. اين نرم افزار قادر است همزمان در کسري از ثانيه چندين مگابايت اطلاعات مربوط به تن و کاراکتر صداي سازهاي مختلف موسيقي را در حافظه بارگذاري و اجرا کند. نتيجه به قدري خوب است که يک گوش غير حرفه اي قادر نيست تشخيص دهد صدايي که مي شنود از يک ارکستر واقعي بيرون مي‌آيد يا از کارت صوتي کامپيوتر!

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    سيستم هاي نمونه برداري امروزه بخش اصلي نرم افزارهاي Sequencer نيز هستند زيرا چنانکه گفتيم هدف اصلي از به‌کارگيري اين برنامه ها اجراي قطعات موسيقي است و طبيعتا لازم است که اين نرم افزارها به سيستم هاي Sampling مجهز باشند. برخي از انواع نرم افزارهايي که در ابتدا به عنوان Sampler معرفي شدند در نسخه هاي بعدي هرچه بيشتر به سمت Sequencer و Synthesizer حرکت کردند. نرم افزاري مانند FruityLoops جزو همين دسته است( شکل 12 ). برخي ديگر از Sequencer‌ ها نيز اين قابليت را دارند. مثلا برنامه Reason به همراه يک CD‌کامل از صداي نمونه برداري شده سازهاي ارکستر سمفونيک عرضه مي شود. کلکسيون plug-in هاي موسوم به VST‌نيز در واقع چيزي جز صداهاي نمونه برداري شده و ضبط شده نيستند. صداي برخي از اين plug-in ها از چنان کيفيتي برخوردار است که مانند Grand Piano VST به عنوان يک بسته نرم افزاري مستقل (که البته بايد توسط يک Sequencer‌ سازگار با فناوري VST اجرا شود) فروخته مي شود.

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    2 کاربر زیر از milad_a عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


    امضای ایشان

  9. Top | #9

    /images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif

    عنوان کاربر
    مدیر انجمن
    تاریخ عضویت
    May 2012
    نوشته ها
    8,247
    تشکر
    25,747
    تشکر شده 33,521 بار در 8,161 ارسال
    Psychedelic
    Lyctum
    حیف که این مطالب دیگه ادامه پیدا نکردمیلد گل کاشتی
    امضای ایشان

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 11
    آخرين نوشته: 2013/05/20, 05:51 PM
  2. Sean Tyas در استودیو .. با زور اپ کردم
    توسط Inner Sphere در انجمن مستند و فیلم (بیوگرافی)
    پاسخ ها: 3
    آخرين نوشته: 2012/08/22, 06:18 PM
  3. Infected Mushroom در استودیو
    توسط Inner Sphere در انجمن مستند و فیلم (بیوگرافی)
    پاسخ ها: 2
    آخرين نوشته: 2012/08/16, 12:35 PM
  4. با ATB در استودیو در Making Of Future Memoies
    توسط RmaN در انجمن مستند و فیلم (بیوگرافی)
    پاسخ ها: 12
    آخرين نوشته: 2012/07/23, 09:19 PM
  5. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 2012/02/11, 02:37 PM

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق برای انقلاب ترنس محفوظ بوده و هرگونه کپی برداري از محتوای انجمن پيگرد قانونی دارد