کانال تلگرام انجمن
صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 22

موضوع: نامه سرگشاده به تولید کننده های تِرنس و امثالهم

  1. Top | #1

    /images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif

    عنوان کاربر
    مدیر بازنشسته
    تاریخ عضویت
    Aug 2011
    نوشته ها
    3,653
    تشکر
    13,139
    تشکر شده 19,055 بار در 3,740 ارسال
    Others
    Madeon

    نامه سرگشاده به تولید کننده های تِرنس و امثالهم


    سلام.قبل از خوندن خود نامه پیشنهاد می کنم مقدمه من رو اول بخونین

    الان یکی 2 روزه که تو یکی از page های VST ایرانی فیسبوک با 2 نفر شدیدا دعوام شده!

    چون اومدن کلا موسیقی الکترونیک و مخصوصا Trance و این جور موسیقی هایی که زیاد ملودی محور نیستن و بیشتر تکرا محور هسنن شدیدا بردن زیر سوال که اصلا اینا موسیقی نیست و آشغالن و هیچ حسی ندارن

    یه حرف درستی هم زد وسطش گفت ترنس فقط ایان داره عرفانی تلقی میشه و خارج فقط واسه لهو و لعبه که تا حدودی هم تو کنسرتا دیدیم و درسته

    ولی من رفتم نسبت به این که کلا این سبکا رو چرت تلقی کردن رفتم گفتم آقا جون من موتزارت بگیر تا راخمانینوف هم گوش میدم و تئوری موسیقی هم خوندم و کلاس پیانو هم رفتم و بهشون میگم هم اونا موسیقین (البته موسیقی حقیقی واعا 300 درصد اونان)

    هم ترنس و امثالهم

    به یه دلیل:

    چون هر گلی یه بویی داره


    من خودم میگم موسیقی فقط کلاسیک و کمی هم Jazz

    ولی حسی که Trance , Chillout , Ambient داره رو چی بگیم آخه؟

    این حس روحانی ای که Ambient و Chillout میده کاملا تک هست!آدم Solar Fields رو یعنی زیر سوال ببره؟

    جالبه پریروز داشتم یه مستند فیزیکی می دیدم که NASA اومده بود صدای سیاره ها رو با استفاده از الگوریتم هایی ساخته بود یعنی صدهای فرکانس های غیر قابل شنیدنشون رو با شرده کردن با یه الگوریتم به طور مساوی به فرکانس های محدوده شنوایی انسان رسونده بود


    چیزی که واقعا اوج زیبایی خلقت رو نشون میداد این بود که دقیقا صدای سیاره های دیگه دور اززمین همین صداهای فضایی ای بود که تو آهنگ های Ambient , Space Ambient استفاده میشه و به قول معروف حس فضا میده این یعنی ذهن انسان چقدر باحاله

    حتی تومستند خودش اومد با موسیقی های اینجوری مقایسه کرد صدا رو


    بعد میان میگن کلا اینا آشغالن آدم روانی میشه!




    ولی مسئله اصلی اینه


    که یکی از اون 2 نفری که باهاشون کل کلم شد یه جای دیگه یه نامه نوشته بود خطاب به پرودیوسرای Trance ایرانی

    که می تونم بگم 90 درصد حرفاش منطقی هست و منم ازین تقلیده حالم به هم می خوره!که حتی با OMID این سایت هم سر این تقلید کورکورانه برای ساختن آهنگ به اختلاف نظر رسیده بودیم شدیدا!



    ولی من آخر نامش با مثال زدن مسعود و موفقیت هاش و آهنگ Skyward ش جوابشون رو دادم!




    این تاپیک رو زدم که درباره این نامه بحث کنیم و اگه خواستیم تو فیسبوک هم اگه جواب مناسبی پیدا کردیم کامنت بدیم براشون!





    نامه سرگشاده به تولید کننده های تِرنس و امثالهم


    همانگونه که میدانیم :
    موسیقی هر ملتی زمانبندی و سرعت خاص خود را دارد که با تمامِ فرهنگ و آداب و رسوم، حتی طبیعت ، نظام فکری و به ویژه زبانِ آن ملت پیوند دارد

    برای مثال یک انسان ژاپنی به راحتی نمیتواند موسیقی ایرانی را اجرا کند و برعکس
    چرا که موسیقی و نظام فواصل و زمانبندی و سرعت شدیدا با زبان در ارتباط است

    فارابی در کتابِ موسیقی کبیر خود به این نکته اشاره داشته که این کتاب برای ایرانی هاست و انسان هایی که در خاورِ دور هستند موسیقی و فرهنگشان فرق میکند . البته فارابی بر این که آنها انسان باشند هم شک داشته است !
    هرچند این نظر تا حدِ بسیار زیادی قوم محورانه است اما در موردِ موسیقی از حقیقت دور نیست

    برای مثال در ساده ترین حالت اگر سرعت اجرای یک گوشه یا مقام کمتر یا بیشتر شود امکانِ تجلیِ محتوا و مفهوم آن دشوار خواهد بود .

    حال اگر یک نوازنده آمریکایی یا اروپایی یا چینی و کره ای تار دست بگیرد و با آن موسیقی اجرا کند چیزی که ما میشنویم چه خواهد بود ؟

    پیشنهاد میکنم تار نوازی استاد بزرگ موسیقی امین الله حسین را بشنوید ! برای کسی که موسیقی ایرانی را میشناسد این نوع نوازندگی خنده دار است ! هرچند امین الله حسین تا حدی ایرانی بوده و یکی از بزرگترین موسیقی دان های تاریخ موسیقی نیز هست


    بسیاری از دوستانی که تِرنس یا امثالهم تولید میکنند بار ها من رو موردِ سرزنش قرار داده اند که :
    موسیقی سنتی ایرانی کند است سست و ملال آور است و غم بار است
    و این ویژگی از دیدِ ایشان منفی ومنفور قبیح بوده است

    هرچند نگارنده این سطور زمان بندی و سرعت ویژه موسیقی ایرانی را به خاطرِ ضرورت اجرای فشورده و تنگاتنگ موتیف ها و فیگور ها بسیار سرزنده و سرشار از تپش و حرکت میداند
    و بر این باور هستم که اگر امروز موسیقی ایران دچار لَختی و سستی و و کندی ادراک و غم شده است این مربوط به ویژگی این موسیقی نیست بلکه حاصلِ تغییر و تحریف این ویژگی هاست
    اما اگر هم بپذیریم این ویژگی موسیقی ایرانی است ! این فقط یک ویژگی است که به تنهایی نه حسن است و نه قبح !!

    اگر در یک موسیقی به بعد زمان یا نسبت های متریک و ریتمیک
    و بعدِ مکان یا فونکسیون اصوات
    توجه نشود !!! و از این دو بعد تعبیری دیگر گونه اتخاذ شود چه خواهد شد ؟

    اگر معیار های موسیقی دیگر را در این دو حوزه بنیادین جایگزینی موسیقی خودمان کنیم چه خواهد شد ؟

    آن مبانی نظری و تیوری هایی که بر اساسِ چنین ادراکِ وارانه ای برای موسیقی ما نوشته میشود چه قدر اعتبارِ فرهنگی خواهد داشت ؟

    آن نرم افزارِ لوپ بیس ای که برای فرهنگ های دیگر ساخته شده و ریتمم ها و سرعت ها و زمان بندی های آماده اش و همچنین فواصل موسیقی اش و هم چنین جنس صدا هایش مربوط به یک فرهنگِ دیگر است کار با آن هیچ نیازی به دانش موسیقی ندارد اگر دستِ بی افتد چه خواهد شد ؟


    همانگونه که عرض کردم :
    موسیقی هر ملتی زمانبندی و سرعت خاص خود را دارد که با تمامِ فرهنگ و آداب و رسوم، حتی طبیعت ، نظام فکری و به ویژه زبانِ آن ملت پیوند دارد

    پس ما تا زمانی که در یک فرهنگ دیگر زندگی نکرده باشیم و یا لااقل و حد اقل با یکی از زبان های
    زنده دنیا آشنایی نداشته باشیم نمیتوانیم موسیقی ای در آن فرهنگ تولید کنیم

    همانگونه که عرض کردم یک ژاپنی نمیتواند موسیقی ایرانی تولید کند مگر این که مانند ژان دورینگ 40
    سال در ایران زندگی و کار و تحقیق کنند و فارسی را از اساتیدِ دانشگاه بهتر حرف بزند


    چیزی که موجب شد این نامه را بنویسم این بود که ذهن تولید کننده های تِرنس و امثالهم رو کمی به چالش بکشم چرا که آنها بار ها من را سرزنش کرده اند


    تولید کننده های تِرنس و امثالهم بار ها به بنده گفته اند ما موسیقی الکترونیکِ ایرانی تولید میکنیم !

    خب بنده باید چند نکته را خدمت ایشان عارض بشوم :

    اول اینکه چیزی که ایشان تولید میکنند موسیقی نیست چرا که از اولین ویژگی های موسیقی این است که ارزشِ هنری داشته باشد .
    بنده فکر نمیکنم حاصلِ بازی با نرم افزار های اسباب بازی و لـــوپ بیس منجر به تولید موسیقی و هنر گردد


    دوم اینکه این تولید هرچند با کامپیوتر انجام میشود اما به سختی میتوانیم به آن لقبِ الکترونیک دهیم
    چرا که با مطالعه تاریخ موسیقی الکترونیک متوجه سیرِ تکامل ابذارِ الکترونیک و نوعی از موسیقی میشویم که هیچ ربطی به لوپ های تولید شده توسط این نرم افزار های اسباب بازی ندارد


    سوم اینکه این موسیقی به هیچ وجه ایرانی نیست !
    من نمیدانم دوستانی که ترنس یا امثالهم به چه چیزی اندیشه میکنند !!؟ چرا که اینها که موسیقی ایرانی نیست ! موسیقی خارجی هم نمیتواند باشد
    ایرانی نیست چون همانگونه که عرض کردم در زمان و مکان این فرهنگ نیست و زمانبندی ها و سرعتش و فواصلش ایرانی نیست ! خارجی هم نیست چرا که خارجی ها به تولید کننده های ما میخندند و این نوع تولید را مبتذل میدانند اگر غیر از این باشد باید در فستیوال های ایشان جوایز بگیریم و مورد تشویق قرار بگیریم که .. اینگونه نیست ! پس داریم تقلید و چیزی که تولید میکنیم میشود درجه چهار - پنج !!

    پس این دوستان چیزی که تولید میکنند از دیدِ بنده نه موسیقی است نه الکترونیک است و نه ایرانی و نه خارجی

    البته منکر نمیشوم استثنا وجوود دارد بسیاری از دوستان آثارشان بیرون از ایران ریلیز شده و لیبل هم گرفته که خب نشان دهنده تقلیدِ خوبِ ایشان است که تازه به عقیده من درجه دو است !




    چه خوش میگوید حصرتِ مولانا :
    خلق را تقلیدشان بر باد داد
    ای دو صد لعنت بر این تقلید باد
    هرکه را تقلید دامن گیر شد
    بر دِل او چون قل و زنجیر شد


    خیلی دوستانه به تولیدکننده گان تِرنس و امثالهم پیشنهاد میکنم به مطالبی که عرض کردم فکر کنند
    سعی کنند ضِمن مطالعه تاریخ موسیقی و فلسفه هنر و موسیقی بیشتر از پیش موسیقی جدی بشنوند و به ویژه موسیقی سنتی ایرانی رو بشنوند تا بتوانند با بومی کردن و ایرانیزه کردن موسیقی تِرنس هم خدمتی به تِرنس کرده باشند هم خدمتی به موسیقی ایرانی
    بنده هرگز منکر زحمتِ ایشان نمیشوم اما خروجی این همه زحمت چیزی جز ابتذال نیست
    دست از این تولیدِ انبوه بردارید و به جای اینکه هر هفته یک آلبوم منتشر کنید .. هر هفته یک آلبوم بشنوید !!
    هدفِ من بی احترامی و تمسخر شخصِ خاص و یا گروهی خاص نیست تکرار میکنم هدف من به چالش کشیدن ذهنِ گروهی از تولید کننده گان است که به جز لوپ بازی و بازی با لوپ لذتِ دیگری را تجربه نکرده اند




    با مهر و احترام
    کامیار بهبهانی

    20 کاربر زیر از RmaN عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


    امضای ایشان

  2. Top | #2

    /images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s2.gif/images/statusicon/s2.gif/images/statusicon/s2.gif/images/statusicon/s2.gif

    عنوان کاربر
    عضو
    تاریخ عضویت
    Dec 2011
    نوشته ها
    52
    تشکر
    661
    تشکر شده 274 بار در 53 ارسال
    Downtempo
    None
    تو ارباب سخنانی هستی که نگفته‌ای،
    ولی حرف هایی که زده‌ای ارباب تو هستند ...
    بزار بقیه هر جوری راجع به موسیقی ترنس فکر میکنن و نظر دارن بدن مهم نیست
    مهم اینکه که نظر خودما چیه


    15 کاربر زیر از vocall عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.



  3. Top | #3

    /images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s2.gif/images/statusicon/s2.gif

    عنوان کاربر
    عضو فعال
    تاریخ عضویت
    Aug 2011
    نوشته ها
    579
    تشکر
    6,878
    تشکر شده 3,496 بار در 626 ارسال
    Trance
    Solarstone
    این دوستان چون با الکترونیک زندگی نکردند فکرمیکنند این دلنشین نبودن به ساختار غلط موسیقی مربوط میشه. بمن بگو کدوم جازیستی میتونه اینجوری ضدضرب بزنه که شما توی پیانو رول نت ها رو میچینی( این کنار گذاشتن محدودیت آیا زیبا نیست؟ و مطمئنا به خلق اثر جدیدی کمک میکنه)
    ما تو کشور تنها مانعی که داریم خفقان هنریه . موسیقی الکترونیک برخلاف دیگر ژانرها بعلت حسی بودن و نبود وکال( عامل خیلی مهمیه) نیازی نداره که سالها در فرهنگ کشوری غوطه ور شیم و بخوایم فرهنگ اونها رو کپی برداری کنیم( پس ما بالقوه مشکلی با ساخت کارهای سنگین نداریم)

    عبارت لوپ بازی یعنی شما الکترونیک رو نمیشناسین و دارین بی احترامی مکینین. تو دنیا داره از الکترونیک تو سبکهای راک, blues, country استفاده میشه که شماهم میتونین تو سبکتون استفاده کنین. ولی آیا شما مایل به انجام چنین کاری هستین؟ چقدر مایلین دیگران بشما در ترکیب الکترونیک کمک کنن؟

    17 کاربر زیر از MJR عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.



  4. Top | #4

    /images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s2.gif/images/statusicon/s2.gif

    عنوان کاربر
    عضو فعال
    تاریخ عضویت
    Sep 2011
    نوشته ها
    732
    تشکر
    2,093
    تشکر شده 4,701 بار در 777 ارسال
    Psychedelic
    Holymen
    سلام آرمان جان کل این مطالب را خودنم و یک جایی هم باهاش برخورد کرده بودم
    جواب من به این واکنش منتقدانه میتونه این باشه :
    من قبلا هم بارها سرپوشیده اینو اعلام کردم که میخوام فقط و فقط داخل ایران به ادامه ی کار بپردازم وقتی اینجا همه چیز دارم و در شادترین حالت از زندگی قرار دارم خارج کشور برم چیکار - درسته شاید در خارج کشور به خیلی تحصیلات آکادمی موسیقی دست پیدا کنم اما بزرگترین چیز رو از دست خواهم داد : اسلوب آواز و آهنگ ایرانی . دوستان از من به خاطر این افکارم خرده میگیرند اما من برای کسی زندگی نمیکنم که تحت تاثیر حرف آدمای اطرافم قرار بگیرم چون دنیای اطراف منو خودم تعریف میکنم . غیر اینه ؟
    اینکه ترنس در موسیقی لهو و لعب است دیدگاه مغرضانه محسوب میشه چون هر موسیقی میتونه در هر روندی قرار بگیره - همون موسیقی سنتی که برای ایران را میگن احتمال داره بار غم و محزون به همراه داشته باشه و خودت میدونی که در فیزیک کوآنتوم اینجور موسیقی ها رو که باعث غم به آدم دست میده را رد میکنند هر چند هم که قوی باشند . من معتقدم موسیقی به هر آوا و نوای دلنشین گفته میشود حتی صدای یک بلبل یا خنده ی یک نوزاد وسلام .
    داداش یک توصیه ی دوستانه بدون هیچ ادعا و نصیحت دارم : اگر میخوایی توی هر کار از زندگی ات موفق باشی چند تا کار باید انجام بدی :
    1 - باید در مقابل انرژی منفی دیگران کر باشی ( نیازی نیست کل کل کنی یا شکوه و گلایه / نیازی نیست در روزنامه قسمت حوادث را بخونی / نیازی نیست به جعبه ی احمق ها ( تلویزیون ) نگاه کنی مگر در مواردی که انرژی مثبت دریافت کنی و ........... )
    2 - به نظرم در بحث های بی نتیجه هیچ چیزی جز از دست دادن وقت را به کسب نمیکنی .میدونی چرا ؟ چون شخصیت ماها جوری شکل گرفته که همش حرف خودمون رو پیش ببریم این در حالی است که باید حرف یا نوشته های خودمون را بگیم یا بنویسیم بعد در طبیعت رها کنیم . حاصل هر بحث به برداشت شخصی هر کس مربوط میشه .
    3 - به ایده ی من قرار گرفتن ترنس در مسیر منفی ( لهب و لعب ، چیزی از ارزشهای خودش کم نمیکنه - باید با تغییرات جهان به روز بشیم وگرنه به عاقبت داستان من و پدرم می انجامه / موسیقی پا فراتر از جهان پیرامون ما گذاشته و ناخودآگاه هر شنونده را به اعماق وجود و آفرینش و خالق قدرتمند متصل میکنه این یعنی هنر نه موسیقی آشغال . اینجور آدما که سر جنگ دارند و تنها ایده های شخصی خودشون را به دیگران تحمیل میکنند ما بهشون میگیم حیوانات مدرن / چون هر کس ایده ای داره و چون با تحلیل در ذهن خودش به این ایده دست پیدا کرده پس باید بهش احترام گذاشت چه ایده خوب باشه یا بد ، اما نباید توهین و تحمیل کرد و قدرت اختیار را از دیگران گرفت. احتمال داره من از چیزی خوشم بیاد و شما از همون چیز بدت بیاد این دلیل درست یا غلط فکر کردن افکار من و شما نمیشه .
    من به شخصه افکار کامیار بهبهانی را محدود اعلام میکنم زیرا تمام احساس کمبود را داره به دیگران منتقل میکنه زیرا هیچ چیزی در جهان بوجود نیامده که ایشان می فرمایند به پیشینه ی موسیقی دقت کنید ( این فکر و باور محدود است ) چون هر آنچیزی که امروز به صورت واقعی پدیدار شده از قبل وجود داشته عزیزان . فکر میکنید اختراعات بزرگان جهان یک دفعه پدیدار شدند ؟ نه عزیزان جمله ی درست اینه که یک دفعه مرئی شدند اما از قبل وجود داشته اند . توصیه میکنم دست نوشته ها و خاطرات مخترعین جهان را مطالعه کنید نه پیشینه ی موسیقی رو چون پیشینه ی هر چیزی بی نهایت است. مخترعی مثل ادیسون از قبل تمام اخترعاتش را تجسم کرده بود که وجود دارند نه توهم و سپس مرئی شدند .
    انتقاد از هر چیز که در پیرامون ماست نوعی نا سپاسی و نا شکری محسوب میشوند همه اتفاقات و آنچیز هایی که میبینیم را همونجور که هست بپذیریم - اگر بد وجود نداشت خوب مفهومی نداشت / بلندی از کوتاهی ، عشق از نفرت ، دوستی از جنگ ، شادی از غم و ...... قابل تمیز هستند اما هدف تجربه ی لذت هاست . ببینیم چه چیز ما رو شاد میکنه و چه کار کنیم که در زمان حال صفای درونی (آرامش ) داشته باشیم نه توهین به خلقت پروردگار حالا میخواد سبک موسیقی باشه یا هر چیز دیگه - احترام احترام احترام
    من حاضرم با این دوستان وارد یک جلسه بشم تا ببینم موسیقی از دیدگاه این دوستان یعنی چی ؟ به چی میگن موسیقی ؟
    اگر ترنس / پاپ / هاوس / متال / هیپ / دنس و ...... موسیقی محسوب نمیشند پس به چی میگند موسیقی ؟
    الکترونیک نوعی ابزار پیشرفته برای درک مفاهیم بهتر از موسیقی هستش .
    اگه میشه یک لوپ آماده را به این دوستان بدید و ازشون بخواهید باکمانچه / نی / دف و ... بنوازند تا برسیم به مراحل دیگه
    مسلمه که کار با سخت افزار و یا سازها دشوارتر از کار با برنامه هاست اما دلیلی بر انکار این علم گسترده نیست
    در ایران باستان ما حدود 12 الی 14 ساز اختصاصی داریم که باقی کشور ها نداشته اند این دلیل نمیشه که چون ما داریم بقیه سبکهای موسیقی رو نقض کنیم
    با تشکر بهداد

    ویرایش توسط psystyx : 2012/03/21 در ساعت 05:20 PM

    20 کاربر زیر از psystyx عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


    امضای ایشان

  5. Top | #5

    /images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif

    عنوان کاربر
    مدیر بازنشسته
    تاریخ عضویت
    Aug 2011
    نوشته ها
    3,653
    تشکر
    13,139
    تشکر شده 19,055 بار در 3,740 ارسال
    Others
    Madeon
    فیسبوک نوتیفیکیشن داد که یارو نامه رو ادیت کرده من نفهمیدم چه ادیتی

    خلاصه اینم لینکش


    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    4 کاربر زیر از RmaN عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


    امضای ایشان

  6. Top | #6

    /images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد بخش Downtempo
    تاریخ عضویت
    Aug 2011
    نوشته ها
    2,160
    تشکر
    16,762
    تشکر شده 17,919 بار در 2,447 ارسال
    Ambient
    Hammock
    هنر، چیزیه که حد و مرز نداره، یعنی ویژ"ی اصلیش همینه. این همه پیشرفت هنر هم بخاطر همین ویژگیشه، طی سال های سال هنرمندای مختلفی اومدن عادت ها رو شکستن و چیز جدیدی رو عرضه کردن. اینکه بیایم واسه ی موسیقی حد و حدود تعیین کنیم، کاملاً اشتباهه، هرچند که موسیقی رو باید با یه اصولی ساخت، اما این اصول رو در خیلی مواقع میشه کنار گذاشت و چیز جدیدی تولید کرد....بنظر من همین نکته واسه جواب این طرف میتونه کافی باشه !

    8 کاربر زیر از Mystery عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


    امضای ایشان

  7. Top | #7

    /images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s2.gif/images/statusicon/s2.gif/images/statusicon/s2.gif/images/statusicon/s2.gif

    عنوان کاربر
    عضو
    تاریخ عضویت
    Feb 2012
    نوشته ها
    104
    تشکر
    74
    تشکر شده 274 بار در 90 ارسال
    Trance
    None
    ببخشید ولی در جواب باید بگم شما سادیستها برید همون شجریان ها و داریوش ها و چاوشی های وطنی و امثالهم ملال آور، بی روح و خسته کنندتونو گوش بدید. شمارو چه به ترنس؟

    4 کاربر زیر از baylar10 عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.



  8. Top | #8

    /images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s2.gif/images/statusicon/s2.gif/images/statusicon/s2.gif/images/statusicon/s2.gif

    عنوان کاربر
    عضو
    تاریخ عضویت
    Mar 2012
    نوشته ها
    125
    تشکر
    421
    تشکر شده 612 بار در 134 ارسال
    Trance
    Ace-Ventura
    سلام.سال نو مبارک. دوستان ر جواب این نامه دوستمون باس بگم که اولا ترنس ریشه اش به چن صد شایدم بیشتر سال قبل میرسه زمانی که قبایل بجای دکتر. شفادهنده یا Healer داشتند. دوما ارتباطی که با نسل جوان برقرارکرده بی همتاس.چون موسیقی زبان روحه نه جسم و ترنس عمق روحه ادمو نشونه میره.من خودم با ترنس طوری high میشم که انگار اکس ترکوندم توهین به ترنس و مذمت اون کمال بیشرمیو وقاحت رو ازطرف اون فرد یا افراد میرسونه.این ادم بره ویکی |دیا سرچ کنه ترنس رو یه ذره سوادش افزایش پیدا کنه. الان یاد یه ضرب المثل افتادم البته ببخشید بی ادبانه اس.مگن <فلانی ازشوفری فقط سرپا *****نشو یاد گرفته.> این جارو بزارید انگلیسی بگم چون کل زندگیمه<With Trance I pray,through trance I feel GOD by my side بازم عذر میخام. سال خوبی داشته باشید.ممنون.

    8 کاربر زیر از resurrected عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.



  9. Top | #9

    /images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif

    عنوان کاربر
    مدیر بازنشسته
    تاریخ عضویت
    Sep 2011
    نوشته ها
    4,253
    تشکر
    10,690
    تشکر شده 45,690 بار در 4,852 ارسال
    Trance
    Gai Barone
    بحث شجریان و عصار و پاپ و ترنس نیست بحث سر اینه که موسیقی خیلی گستردست و ما باید به این پهنا احترام بزاریم.


    نمیشه گفت مثلا چون ما از مثلا کلاسیک خوشمون نمیاد پس موسیقی کلاسیک ارزشی نداره.
    هر سبک و هر ژانر از موسیقی برا خودش قابل احترامه و کسی که در مورد سبک های مختلف چه ترنس چه هاوس اینقدر سطحی نگاه میکنه پس معلومه از فلسفه موسیقی بویی نبرده .

    موسیقی رو نباید تو چند تا ساز محدود دونست چون فلسفش واقعا گسترده تر از دف و گیتار ه .

    ضمنا کسایی که عمیق به موسیقی ترنس نگاه میکنن میبینن چه راحت و چه زیبا همین موسیقی سنتی رو میتونه تو یه قالب دیگه منور بکنه.

    خطاب به این دوستمون ما کسایی نیستیم که با چهارتا لوپ وارد موسیقی شده باشیم. از دست نوشته های بهتوون گرفته تا لید های کرک همت رو دنبال کردیم.
    از رب نا شجریان گرفته تا شعر های فروغ فرخ زاد رو هم خوندیم. ادعایی از موسیقی نداریم ولی به تمام سبک هاش احترام میزاریم.

    ترنس هم یکی از همین سبک هاست و فلسفش خیلی قشنگ تر از لوپ و کیک ه.

    ممنون

    13 کاربر زیر از vahid00742v عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


    امضای ایشان

  10. Top | #10

    /images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s2.gif/images/statusicon/s2.gif/images/statusicon/s2.gif

    عنوان کاربر
    هنرمند و کارشناس انجمن
    تاریخ عضویت
    Aug 2011
    نوشته ها
    394
    تشکر
    1,229
    تشکر شده 2,059 بار در 382 ارسال
    Trance
    None
    سلام!
    خب من قبلا ازین گونه حرفا شنیدم و در مقابلش تو فروم های به اصطلاح موزیک موضع گرفتم و اخراج شدم، اما خوشحالم ازین جا اخراج نمیشم
    من نکته به نکته میرم جلو، امیدوارم که ایشون بخونن، تو سایت عضو شن و جواب بدن (اگه میتونن):
    خب ایشون در چند خط اول از نکاتی نام میبرند که مشخص کننده عدم آشنایی ایشون با علم موزیک هستش.
    موسیقی هر ملتی زمانبندی و سرعت خاص خود را دارد که با تمامِ فرهنگ و آداب و رسوم، حتی طبیعت ، نظام فکری و به ویژه زبانِ آن ملت پیوند دارد

    برای مثال یک انسان ژاپنی به راحتی نمیتواند موسیقی ایرانی را اجرا کند و برعکس
    چرا که موسیقی و نظام فواصل و زمانبندی و سرعت شدیدا با زبان در ارتباط است

    فارابی در کتابِ موسیقی کبیر خود به این نکته اشاره داشته که این کتاب برای ایرانی هاست و انسان هایی که در خاورِ دور هستند موسیقی و فرهنگشان فرق میکند . البته فارابی بر این که آنها انسان باشند هم شک داشته است !
    هرچند این نظر تا حدِ بسیار زیادی قوم محورانه است اما در موردِ موسیقی از حقیقت دور نیست

    برای مثال در ساده ترین حالت اگر سرعت اجرای یک گوشه یا مقام کمتر یا بیشتر شود امکانِ تجلیِ محتوا و مفهوم آن دشوار خواهد بود .

    حال اگر یک نوازنده آمریکایی یا اروپایی یا چینی و کره ای تار دست بگیرد و با آن موسیقی اجرا کند چیزی که ما میشنویم چه خواهد بود ؟

    پیشنهاد میکنم تار نوازی استاد بزرگ موسیقی امین الله حسین را بشنوید ! برای کسی که موسیقی ایرانی را میشناسد این نوع نوازندگی خنده دار است ! هرچند امین الله حسین تا حدی ایرانی بوده و یکی از بزرگترین موسیقی دان های تاریخ موسیقی نیز هست


    بسیاری از دوستانی که تِرنس یا امثالهم تولید میکنند بار ها من رو موردِ سرزنش قرار داده اند که :
    موسیقی سنتی ایرانی کند است سست و ملال آور است و غم بار است
    و این ویژگی از دیدِ ایشان منفی ومنفور قبیح بوده است
    میشه بگید با کدوم استدلال میگید ی غیر ایرانی نمیتونه مثلا سنتور بزنه؟
    موسیقی خودش احساسه، ربطی به فرهنگ طرف نداره، کافیه اون موزیک و گام های اون موزیک رو درک کنه تا یه اجرای موفق ازون موزیک داشته باشه.
    شما از کتب موزیکی سخن گفتید که مخصوص ایرانی ها نوشته شده، اولا که علم پیشرفت کرده دوسته من و هیچ چیزی مختص یه قشر خاص نیست، دوما منظور موزیک ایرن هستش نه اینکه هرکی تو شناسنامه ش ملیت ایرانی ثبت شده باشه.
    ی نکته دیگه اینکه کسی نگفته موزیک ایران بده یا ترنس بهتره، هر موسیقی قوانین و المان های خاص خودش رو داره، نکته دیگه اینکه این قیاس یه قیاس مع الفارق هستش و اصلا ربطی به این موضوع نداره، موضوعی که شما این نامه رو در مورد اون نوشتید رو میگم.
    نکته دیگه اینکه شما میگید ترنس سازان ایرانی میگن موزیک ایران کسل آور هستش، اولا که لطفا نام ببرید که کی گفته، چون فک نکنم تعداد اون قدر ها زیاد باشه. دوما موزیک یه امر هنری هستش و هنر یعنی سلیقه و ربطی به تعصبات بیخودی نداره که بگیم چون ما ایرانی هستیم پس فقط موزیک ایرانی (سنتی) گوش بدیم و بسازیم و ...، این افکار باعث پسرفت موزیک در ایران شده که شما هم از اون بی بهره نیستید.
    هرچند نگارنده این سطور زمان بندی و سرعت ویژه موسیقی ایرانی را به خاطرِ ضرورت اجرای فشورده و تنگاتنگ موتیف ها و فیگور ها بسیار سرزنده و سرشار از تپش و حرکت میداند
    و بر این باور هستم که اگر امروز موسیقی ایران دچار لَختی و سستی و و کندی ادراک و غم شده است این مربوط به ویژگی این موسیقی نیست بلکه حاصلِ تغییر و تحریف این ویژگی هاست
    اما اگر هم بپذیریم این ویژگی موسیقی ایرانی است ! این فقط یک ویژگی است که به تنهایی نه حسن است و نه قبح !!
    بنده به عنوان کوچکترین عضو ترنس سازان ایرانی میگم که هیچکدوم از ما اصلا بحث برتر بودن موزیک ترنس بر موزیک سنتی و عدم قدرت موزیک سنتی و این اراجیف رو قبول نداریم و اینها زاییده تخیل شخص شماست.
    قطعا هر نوع موزیک ی سری ویژگی ها داره که مختص به همون سبکه و همین ویژگی ها باعث تمایز و گاه قدرت اون سبک مبشه.
    اگر در یک موسیقی به بعد زمان یا نسبت های متریک و ریتمیک
    و بعدِ مکان یا فونکسیون اصوات
    توجه نشود !!! و از این دو بعد تعبیری دیگر گونه اتخاذ شود چه خواهد شد ؟

    اگر معیار های موسیقی دیگر را در این دو حوزه بنیادین جایگزینی موسیقی خودمان کنیم چه خواهد شد ؟

    آن مبانی نظری و تیوری هایی که بر اساسِ چنین ادراکِ وارانه ای برای موسیقی ما نوشته میشود چه قدر اعتبارِ فرهنگی خواهد داشت ؟

    آن نرم افزارِ لوپ بیس ای که برای فرهنگ های دیگر ساخته شده و ریتمم ها و سرعت ها و زمان بندی های آماده اش و همچنین فواصل موسیقی اش و هم چنین
    جنس صدا هایش مربوط به یک فرهنگِ دیگر است
    کار با آن هیچ نیازی به دانش موسیقی ندارد اگر دستِ بی افتد چه خواهد شد ؟
    من برداشتم ازین خطوط اول این حرفا اینه که شما دارید میگید که ترنس سازان دارن موزیک سنتی رو تحریف میکنن
    آخه شما برو اول یه موزیک سنتی گوش بده یه ترنس، ببین اصلا شبیه هستند بعد بیاید این رو بگید.
    نکته بعدی حرف احمقانه ای هستش که گفته شده،
    جنس صدا هایش مربوط به یک فرهنگِ دیگر است
    اخه این حرف، حرف ی آدم منطقی هستش، ماله یه فرهنگ دیگه هست یعنی چی؟ بع میگن چرا ما عقب مونده ایم!
    کی گفته کار با نرم افزارهای SEQ نیاز به دانش موزیک نداره؟
    کلا فک کنم شما با دوستت که تازه Dance رو نصب کرده یه موزیک (مثلا موزیک) رو ساخته و کل کل کردی، بعد جو زده شدی و اومدی به همه تعمیم دادی و یه حرفی زدی!
    چون تنها نرم افزاری که همه چیش آماده هستش، همانگونه ک ایشون گفتن، همون Dance جون خودمونه
    همانگونه که عرض کردم :
    موسیقی هر ملتی زمانبندی و سرعت خاص خود را دارد که با تمامِ فرهنگ و آداب و رسوم، حتی طبیعت ، نظام فکری و به ویژه زبانِ آن ملت پیوند دارد

    پس ما تا زمانی که در یک فرهنگ دیگر زندگی نکرده باشیم و یا لااقل و حد اقل با یکی از زبان های
    زنده دنیا آشنایی نداشته باشیم نمیتوانیم موسیقی ای در آن فرهنگ تولید کنیم

    همانگونه که عرض کردم یک ژاپنی نمیتواند موسیقی ایرانی تولید کند مگر این که مانند ژان دورینگ 40
    سال در ایران زندگی و کار و تحقیق کنند و فارسی را از اساتیدِ دانشگاه بهتر حرف بزند
    اولا که حرف ها هیچ دلیل منطقی نداره، که اگه اینگونه بود که ایشون میگفت، هیچ تعاملی در هیچ زمینه ای بین دو کشور وجود نداشت.
    دوما شما از کجا میدونید که ترنس سازان ایرانی به زبان انگلیسی تسلط ندارند؟
    سوما من هنوزم نفهمیدم که زبان با موزیک ربطش چیه؟
    چیزی که موجب شد این نامه را بنویسم این بود که ذهن تولید کننده های تِرنس و امثالهم رو کمی به چالش بکشم چرا که آنها بار ها من را سرزنش کرده اند


    تولید کننده های تِرنس و امثالهم بار ها به بنده گفته اند ما موسیقی الکترونیکِ ایرانی تولید میکنیم !
    کی گفته ما ترنس ایرانی تولید میکنیم؟؟؟؟
    اتفاقا من خودم تاکید دارم که سبکی به نام ترنس ایرانی زاییده تخیلات بعضی از دوستانه و وجود خارجی نداره.
    کلا اطمینان دارم شما با هیچکدوم از ترنس سازان واقعی حرف نزدید و با کسانی که یه دپ/دیس میسازن و میگن سبکشون ترنسه حرف زدید و این حرفا رو زدید.
    من خودم کاملا مخالف ساخته های مثلا حرفه ای این عزیزان هستم.
    چند وقته پیش یکی از مثلا گنده های داخلی یه سورس از کارای خودشو به عنوان هدیه تو یه فروم گذاشته بود و به قدری از سنگینی پروژه، حرفه ای بودن، کامل بودن اون حرف زده بود که من خودم فکر کردم بهترین موزیک ترنسی هستش که ساخته شده (چون سبک رو ترنس ایرانی ذکر کرده بودند) تو اون تاپیک تشکرات و تعاریف بسیار زیاد بود، بنده ترغیب شدم، عضو شدم و دانلود کردم.
    کار کلا یه لایه کیک بود، یه لایه بیس (فقط ی صذا) و ی لایه هت و کلپ، یه لایه ملودی!!!!
    بعد به این میگن ترنس!
    معلومه که همچین موزیکی نیازی به علم موزیک نداره!
    اول اینکه چیزی که ایشان تولید میکنند موسیقی نیست چرا که از اولین ویژگی های موسیقی این است که ارزشِ هنری داشته باشد .
    بنده فکر نمیکنم حاصلِ بازی با نرم افزار های اسباب بازی و لـــوپ بیس منجر به تولید موسیقی و هنر گردد


    دوم اینکه این تولید هرچند با کامپیوتر انجام میشود اما به سختی میتوانیم به آن لقبِ الکترونیک دهیم
    چرا که با مطالعه تاریخ موسیقی الکترونیک متوجه سیرِ تکامل ابذارِ الکترونیک و نوعی از موسیقی میشویم که هیچ ربطی به لوپ های تولید شده توسط این نرم افزار های اسباب بازی ندارد
    شما یه تحقیقی بکن در مورد نحوه ساخت موزیک الکترونیک بعد بیا این جملات خنده دار رو بگو.
    بقیه حرف در این مورد رو فعلا نمیگم...
    سوم اینکه این موسیقی به هیچ وجه ایرانی نیست !
    من نمیدانم دوستانی که ترنس یا امثالهم به چه چیزی اندیشه میکنند !!؟ چرا که اینها که موسیقی ایرانی نیست ! موسیقی خارجی هم نمیتواند باشد
    ایرانی نیست چون همانگونه که عرض کردم در زمان و مکان این فرهنگ نیست و زمانبندی ها و سرعتش و فواصلش ایرانی نیست ! خارجی هم نیست چرا که خارجی ها به تولید کننده های ما میخندند و این نوع تولید را مبتذل میدانند اگر غیر از این باشد باید در فستیوال های ایشان جوایز بگیریم و مورد تشویق قرار بگیریم که .. اینگونه نیست ! پس داریم تقلید و چیزی که تولید میکنیم میشود درجه چهار - پنج !!

    پس این دوستان چیزی که تولید میکنند از دیدِ بنده نه موسیقی است نه الکترونیک است و نه ایرانی و نه خارجی

    البته منکر نمیشوم استثنا وجوود دارد بسیاری از دوستان آثارشان بیرون از ایران ریلیز شده و لیبل هم گرفته که خب نشان دهنده تقلیدِ خوبِ ایشان است که تازه به عقیده من درجه دو است !
    حداقل من خودم هرگز نگفتم و نخواهم گفت که موزیکی که میسازم ایرانیه! تابلو هستش که نیست.
    کی به موزیک ساخته ما خندیده یا راجع به اون اظهار نظر کرده؟ لطفا مدرک ارایه بدید.
    کاملا مشخصه که کسانی ترنس سازان حقیق محسوب میشن که تو لیبل های معتبر کار رلیز کرده باشن، بقیه فک میکنن که ترنس میسازن!
    خیلی دوستانه به تولیدکننده گان تِرنس و امثالهم پیشنهاد میکنم به مطالبی که عرض کردم فکر کنند
    سعی کنند ضِمن مطالعه تاریخ موسیقی و فلسفه هنر و موسیقی بیشتر از پیش موسیقی جدی بشنوند و به ویژه موسیقی سنتی ایرانی رو بشنوند تا بتوانند با بومی کردن و ایرانیزه کردن موسیقی تِرنس هم خدمتی به تِرنس کرده باشند هم خدمتی به موسیقی ایرانی
    بنده هرگز منکر زحمتِ ایشان نمیشوم اما خروجی این همه زحمت چیزی جز ابتذال نیست
    دست از این تولیدِ انبوه بردارید و به جای اینکه هر هفته یک آلبوم منتشر کنید .. هر هفته یک آلبوم بشنوید !!
    هدفِ من بی احترامی و تمسخر شخصِ خاص و یا گروهی خاص نیست تکرار میکنم هدف من به چالش کشیدن ذهنِ گروهی از تولید کننده گان است که به جز لوپ بازی و بازی با لوپ لذتِ دیگری را تجربه نکرده اند
    جملا پایانی ایشون واقعا جالبه و کاملا مشخص میکنه که منظور ایشون دوستانی هستند که پاپ تولید میکنن و خالق سبک هایی همچون رپ-ترنس :دی هستند، هستش!
    کی هفته ای یه آلبوم!!!!!!!!!!!!! تولید کرده آخه؟ ماهی یه موزیک به زحمت ساخته میشه.
    اون ایرانیزه چیه معنیش؟ مگه میشه گام های مزیک ایرانی رو روی موزیک ترنس خوابوند؟ شما که داری میگی این کار صورت بگیره، معلومه که هیچی از موزیک نمیدونی دیگه دوسته من.
    کی از لوپ استفاده میکنه؟ چرا این همه تهمت ناروا و بدون پشتوانه و دلیل و مدرک؟

    در آخر بگم که امثال تو هستند که نمیزارن بچه هایی که تازه با موزیک آشنا شدن درک حقیقی با موزیک الکترونیک داشته باشن.
    امثال تو باعث پسرفت موزیک الکترونیک در ایران هستند.
    تعصب بیجا داشتند کاره آدم های بی منطق هستش، حداقل خوده من (و اطمینان دارم همه رفقام و استیدی که تو سایت هستند و کاربران محترم این فروم) نمیگیم که موزیک سنتی بده، ترنس بهتره و ازین اراجیف.
    هر نوع موزیک (حتی 8&6) محترمه و شنونده اون ها هم محترم، شما اگه میخوای چیزی رو ثابت کنی بیا حرف بزنیم نه این که اینجوری فقط تهمت بزنی.

    متاسفم اگه کسی این نوشته رو لایک زدهف تایید کرده و یا قبول داره.

    ممنون که به حرفام گوش دادین

    17 کاربر زیر از Hypaethrame عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


    امضای ایشان

صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق برای انقلاب ترنس محفوظ بوده و هرگونه کپی برداري از محتوای انجمن پيگرد قانونی دارد