کانال تلگرام انجمن
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 12

موضوع: تئوری موسیقی (پاییز 97)

  1. Top | #1

    /images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif

    عنوان کاربر
    مدیر انجمن
    تاریخ عضویت
    May 2012
    نوشته ها
    8,509
    تشکر
    26,621
    تشکر شده 34,851 بار در 8,383 ارسال
    Psychedelic
    Lyctum

    تئوری موسیقی (پاییز 97)

    بنام یزدان
    دراین دوره من سعی میکنم تئوری موسیقی رو به زبان بسیار ساده بیان کنم.تا سریع باهم سراغ نرم افزار و ساخت موسیقی بریم
    (منبع ها رودر پایان دوره پاییز قرار خواهم داد)

    برای همه صداهای موسیقیایی از بم ترین تا زیرترین آن ها فقط 7 نام وجود دارد

    نامگذاری هجایی :
    Do Re Mi Fa Sol La Si


    نام گذاری الفبایی :
    C D E F G A B

    حفظ کردن این نام گذاری ها از راست به چپ و بالعکس الزامی هست.

    وسعت صداهای اصلی موسیقی، یعنی پهنه ای از بم ترین تا زیرترین اصوات،حدود ۶۰ صوت رو در بر می گیره، در حالی که نت ها فقط هفت نام دارند.

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.
    درنظر اول، واسه کسایی که آشنا نیستن با مفاهیم نت و ساختار پیانو، ممکنه فکر کنن که غیر ممکن هست که بتونن از این 88 تا کلید، و ارتباطشون با هم سر در بیارن. که خوب، اتفاقا کاملا بالعکس هست! خیلی هم راحته و اتقافا جذاب!


    نظرتون رو به کلید های تیره ی روی عکس بالا جلب میکنم. اگه خوب دقت کنین، به ساختار زیر میرسین:


    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.
    که شامل 7 تا کلید سفید و 5 تا کلید سیاه هست. این ساختار در عکس اولی 7 بار تکرار شده، که با دقت میتونین متوجه این امر بشین. اگه یه جمع و ضرب ساده انجام بدین خواهید دید که 7+5 برابر میشه با 12، که وقتی 12x7 بشه، میشه 84 تا کلید. 4 تا کلید باقیمونده هم از سمت چپ 3تا، و سمت راست یکی هست که با هم میشن کلا 88 تا.
    حالا به تصویر زیر دقت کنین:
    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.
    این تصویر، اسامی کلید ها رو یکی یکی واسمون مشخص میکنه. همونطور که میبینین، روی هر کلیدِ سفید، 2تا اسم نوشته شده، یکی با حروف تکی انگلیسی که از C شروع میشه و به B ختم میشه (از چپ به راست)، و نوع دوم اسم گذاری هم که از Do شروع میشه و به SI ختم میشه. اینا همون الفبای

    اصلی موسیقی هستند.


    بخش بندی کلید های پیانو از 0 نامگذاری میشن تا 8، که بصورت زیر هست:

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.


    کلیدهای سیاه پیانو




    برای فهم کلیدهای پیانو، ابتدا باید معنی "اکتاو" سپس معنی "پرده" را درک کرد،



    " اُکتاو (به انگلیسی ( Octave :گاه به اختصار به صورت 8ve و P8 نیز نوشته می‌شود در زبان لاتین یعنی عدد هشت. اکتاو در موسیقی نشان دهنده ی هفت نُتِ پایه‌ای Do, Re, Mi, Fa, Sol, La, Si موسیقی و نت هشتم که تکرار نت Do اول با فاصله نت هفت است، می‌باشد. هر ساز دارای دامنه خاصی از لحاظ تکرار این نت‌ها می‌باشد و دامنه سازها را اغلب با شمارش مجموع این هشت نت که برابر با یک اکتاو می‌باشد می‌سنجند. بدیهی‌ست که سازهای مختلف دارای تعداد اکتاوهای مختلف می‌باشند.


    یک اکتاو بازه فرکانسی را شامل می­شود که فرکانس انتهای آن دو برابر فرکانس ابتدای­ آن است. پس فرکانس هر نت ۲ برابر فرکانس نت هم­نام خود در اکتاو قبلی است (برای نمونه لا (A)در اکتاو ۳ فرکانس 440هرتز، و لای اکتاو ۴ فرکانسی برابر 880 هرتز دارد). فرکانس نت­هایی که با فاصله­ ی یکسان از نظر موسیقی به ترتیب دنبال هم قرار می­گ‌یرند، تشکیل تصاعد هندسی می­دهند. "


    بصورت خلاصه میشه گفت: یک اکتاو، یعنی هفتا نُت الفبای موسیقی، به اضافه ی هرچی کلید سیاه بینشون هست، روی پیانو. یعنی همون عکس زیر، که قبلا هم دیدین:

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    یک اکتاو

    تعریف پرده:


    " در سیستم کلاسیک، یک اکتاو به دوازده فاصله برابر تقسیم می‌شود که به هر یک از این فواصل یک نیم‌پرده گفته می‌شود، و جمع هر دو نیم‌پرده را یک پرده می‌گویند. "


    طبق این عکس، ما میفهمیم که بین کلید C، با کلید سیاه بعدیش نیم پرده فاصله هست، از اون کلید سیاه تا کلید سفید بعدی که میشه D، اونم نیم پردست، به همین تریتیب بین کلید D تا کلید سیاه بعدیش نیم پرده فاصله هست، و ... . طبق این روند قطعا بین کلید E با کلید F میشه نیم پرده فاصله، بین کلید

    F و کلید سیاه بعدیش نیم پرده، بین کلید G با کلید A میشه یک پرده (که حاصل جمع نیم پرده + نیم پرده هست). در آخر هم بین کلید B و کلید C در اکتاو بعدی هم نیم پرده فاصله هست.



    حالا واسه اینکه هی نگن "کلید بعدی بعد از مثلا کلید C"، میان و اسم گذاری میکنن کلیدهای سیاه رو. البته با توجه به جهت حرکت شما از کلید سفید کناری به کلید سیاه مورد نظر! مثلا: اگه از سمت کلیدهای بم(سمت چپ)، از روی یه کلید سفید برید روی یه کلید سیاه، اسمش رو با نام همون کلید سفید

    میخونیم، اما

    جلوش میگیم "شارپ". مثلا: اگه از روی کلید C بریم به سمت کلید سیاه طرف راستش، اون کلید سیاه میشه #C(یا C شارپ). حالا در نظر بگیرین روی کلید A هستیم، اگه بریم به سمت راست، کلید سیاه بعد از کلید A اسمش میشه #A، و اگه بریم به سمت چپ، اسمش میشه A فِلَت.

    به عکس زیر دقت کنید
    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند. تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    در نت نویسی گاهی اوقات از علامت طبیعی(NATURAL) برای 7 نت اصلی استفاده می شود.

    علامت دیِز شارپ ( # ) هست، و علامت بِمُل هم یه حرف b انگلیسی کوچیک جلو هر حرف نشون دهنده ی نُت. درست مثل عکس بالا.


    حالا وقتی خوب دقت کنیم میبینیم که دو دیز، همون ر بمُل هست. یعنی اسم این کلید متناسب با جهت حرکت ما از سمت راست به چپ، یا چپ به راست مشخص میشه، که کاربردش در مسئله ی گام ها هست که در مرحله ی بعدی بهش خواهیم پرداخت.


    برای حفظ انضباط تاپیک لطفا از هرگونه پست زدن در این تاپیک خودداری کنید.
    و سوالای خودتون در تاپیک پایین مطرح کنید با تشکر


    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.











    21 کاربر زیر از Eastwave عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


    امضای ایشان

  2. Top | #2

    /images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif

    عنوان کاربر
    مدیر انجمن
    تاریخ عضویت
    May 2012
    نوشته ها
    8,509
    تشکر
    26,621
    تشکر شده 34,851 بار در 8,383 ارسال
    Psychedelic
    Lyctum


    (Tonleiter/Latin) ( و مایهScale/English) گام
    به یه سري نتهاي ثابت و پلّکانی که با فاصله هاي مشخّص کنار هم قرار میگیره اصطلاحاً گام میگیم. البته به شرطی که همـون نتـی کـه
    شروع شده در انتهاء هم تکرار بشه (یه اکتاو بالاتر). و مهم اینه که تعداد این صداها و فاصلۀ بین هر پرده چقدره!
    مثل : دو ر می فا سل لا سی دو.
    هر گامی با توجه به تونیکش (نت پایه)اسم گذاري میشه.
    فرق "گام" با "مایه" در اینه که، در گام، نُتها بصورت پلّکانی یا پی در پی و ثابت هستند ولی در مایه، پلکانی و پی در پی یا مـنظّم بـودن
    شرط نیست و میتونه کاملاً ناهموار و پس و پیش باشه . مثل یه آواز
    گامها از یک منظر به دو دسته تقسیم بندي میشن:
    (Chromatic Scales) - گامهاي کروماتیک1
    (Diatonic Scales) - گامهاي دیاتونیک2
    گام کروماتیک:
    اگه از یه نتی (مثل دو''C'') شروع کنیم به شمارش و "نیم پرده نیم پرده" بریم بالا تا برسیم به هنگامِ (اکتاو) نـت اول )کـه مجموعـاً میـشه
    سیزده نت یا دوازده نیم پرده،
    براي اجراء یک گامِ کروماتیک بر روي کلاویه هاي پیانو، تمام کلاویه هاي سفید و سیاه استفاده میشه

    مثال
    C chromatic scale
    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند. در تماس باشید

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    گام دیاتونیک:
    گامی است که از پنج پرده و دو نیم پرده تشکیل شده که در آن، نیم‌پرده‌ها بیشترین فاصله را از یکدیگر دارند.
    گام ماژور گامی دیاتونیک است که در آن فاصله تمام درجه‌ها یک پرده‌است به جز فاصله بین درجه سوم و چهارم و فاصله بین درجه هفتم و هشتم، که نیم پرده هستند. گام ماژور استوار شده بر روی نت «دو» به صورت «دو-ر-می-فا-سل-لا-سی-دو» است.

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    Whole Step=WS=یک درچه
    Half Step=HS= نیم درجه



    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    پس فرمول ساخت گام ماژور بدین صورت شد:

    پرده/پرده/نیم پرده/پرده/پرده/پرده/نیم پرده

    برای مثال گام فا ماژور طبق فرمول بالا از تونیک که فا F است بدین صورت زیر میشود

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.


    فایل های پیوست شده فایل های پیوست شده

    14 کاربر زیر از Eastwave عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


    امضای ایشان

  • Top | #3

    /images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif

    عنوان کاربر
    مدیر انجمن
    تاریخ عضویت
    May 2012
    نوشته ها
    8,509
    تشکر
    26,621
    تشکر شده 34,851 بار در 8,383 ارسال
    Psychedelic
    Lyctum
    قبل از اینکه گام مینور رو بگم ازتون میخوام گام های ماژور دیگر نت هارو هم روی کاعذ بنویسید (طبق فرمول بالا گه گفتم)
    اگه اینکارو نکنید قطعا گام ماژور رو یاد نخواهید گرفت برای اینکه ببینید درست هست یا نه میتونید برام بفرستید

    گام های مینور:


    همونطور که جلسۀ قبل راجع به گامهاي ماژور صحبت کردیم و اگه یادتون باشه کلیشَمون گام دو ماژور(C Major) بود، این جلسه میخوایم راجع به
    گامهاي کوچک( Minor)صحبت کنیم. و همین ابتداء بگیم که کلیشمون براي گامهاي مینور از نت A باشه یک اکتاو مینویسیم و اون رو به عنوان کلیشۀ گام مینور قرار میدیم.
    به این نوع از گامهاي مینور اصطلاحاً میگیم مینور تئوریک(طبیعی) پس یادمون نره این کلیشه مخصوص مینور تئوریک (انگلیسی Natural) هست

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    پس فرمول ساخت گام مینور بدین صورت شد:

    پرده/نیم پرده/پرده/پرده/نیم پرده/پرده/پرده

    یک تفاوت خیلی خیلی جالبی که بینِ آهنگهای نوشته شده توی گامِ ماژور با مینور وجود داره، حس و حالی هست که توی این آهنگها هست. آهنگهای توی گام های ماژور، شادتر و زنده تر هستن، نسبت به آهنگهایی که توی گام های مینور نوشته میشن.


    * ویژگی های احساسی گام های مختلف موسیقی برای باز شدن کلیک کنید
    کریستین فردریش دانیل شوبارت ادیب و شاعر آلمانی است که به دلیل علاقه زیاد و همکاری با موسیقیدانان به دانش موسیقی زیادی دست پیدا نمود. او مدتها مسئولیت مدیریت و کارگردانی موسیقی تاترهای نمایشی در آلمان را بر عهده داشت و تالیفات زیادی در زمینه ارتباط میان موسیقی و ادبیات دارد. مواردی که در زیر مطرح می شود بر داشت های شوبارت در رابطه با ویژگیهای احساسی گام های مختلف موسیقی است.





    C Major
    خلوص کامل، پاکی، سادگی، بی ریایی و صداقتی کودکانه.


    C Minor
    اظهار عشق و سوگواری در عشقی ناکام. اشتیاق، افسردگی و حسرتی عاشقانه، این گام از روحی آسیب دیده حکایت می کند.


    Db Major
    آمیزه ای از حزن، شعف و خلسه. خنده نیست، لبخند است؛ عزاداری نیست، تظاهر به گریه است. به طور کلی بیانگر کاراکتر و احساسی نامتعارف و غریب است.‍‍‍


    C# Minor
    فریاد و زاری حاکی از ندامت، گفتگویی خودمانی با پروردگار، طلب دوستی و کمک در زندگی؛ افسوس خوردن از دوستی و و عشقی ناامید کننده.


    D Major
    گام فتح و پیروزی، تسبیح پروردگار، رجز خوانی، شادی پس از موفقیت. در سمفونی های مجلسی، موسیقی نظامی یا مارش، سرودهای مختص مناسبت ها و تعطیلات مورد استفاده قرار می گیرد، در حقیقت این گام نوعی نغمه سرایی شادمانه است.


    D Minor
    افسردگی زنانه، جسارتی آمیخته با شوخ طبعی کودکانه.


    Eb Major
    گام عشق و ایثار، گفتگویی صمیمانه با پروردگار.


    D# Minor
    احساس تشویش و اضطراب از عمیق ترین اندوه های روح، ناامیدی کودکانه، افسردگی شدید در تاریک ترین شرایط روح. هر گونه ترس و تردید از لرزش های قلبی از درون


    D# Minor
    مخوف تراوش می کند. چه بسا اگر ارواح قادر به سخن گفتن بودند، کلماتشان می توانست کاملا به این گام نزدیک باشد!


    E Major
    هلهله و فریاد شادی، شور و شعف ناشی از خنده اما نه به طور کامل؛ این گام از لذت و سرخوشی حکایت می کند.


    E minor
    بی ریایی، معصومیت زنانه در اظهار عشق، زاری به دور از شکوه و شکایت، افسوس همراه با اشک؛ این گام از امید صد در صد، خلوص و شادی مطلق در گام C Major سخن می گوید


    F Major
    ادب، خوش رویی و آرامش


    F Minor
    افسردگی عمیق، سوگواری در مراسم ترحیم، عذاداری، شکوه و شکایت از بدبختی و اندوه از دست دادن


    F# Major
    فتح در پی پشت سرگذاشتن مشکلات، احساس راحتی و فراغت از غلبه بر موانع؛ انعکاس روحی خشمناک و درگیرهایی که نهایتا به پیروزی ختم می شوند در این گام نهفته است


    F# Minor
    گام تیره و تاریک، درست مانند سگی که جامه ای را می درد، با احساسات در کشمکش است. کلام این گام خشم و نارضایتی است.


    G Major
    روستایی و بدوی، بزمی، قناعت و رضایت در احساسات، قدردانی محبت آمیز از دوستی صادق و عشق وفادار؛ در یک جمله: هر گونه احساس آرام و صلح آمیز قلبی توسط این گام بیان می گردد


    G Minor
    ناخشنودی، اضطراب، تند خویی و نگرانی در مورد ناموفق ماندن برنامه های آینده؛ در یک کلمه : خشم و تنفر


    Ab Major
    دفن کردن، مرگ، تعفن، پوسیدگی، داوری و ابدیت در این گام نهفته است.


    Ab Minor
    گله کردن، فشار تا مرحله خفقان؛ تاسف و زاری، منازعه شدید، در یک جمله؛ رنگ این گام هر آنچه را که با مشکلات در کشمکش است، در بر می گیرد


    A Major
    این گام اظهار عشق معصوم، رضایت از روابط احساسی؛ امید به دیدار مجدد معشوق در حین جدایی؛ طراوت جوانی و توکل به پروردگار است


    A minor
    زهد و تقوای زنانه، لطافت طبع.


    Bb Major
    عشق شادمان، باطنی شفاف، در آروزی دنیایی بهتر به سر بردن.


    Bb minor
    آفرینشی ظریف که به صورت تیره و تار جلوه گر می شود، دنیا را به تمسخر گرفتن؛ ناخشنودی از خود و بقیه؛ نوعی تمهیدات خودکشی از این گام به گوش می رسد.


    B Major
    رنگارنگ، اظهار احساسات شدید و وحشیانه، متشکل از رنگهای پر تشعشع. عصبانیت ، خشم، دیوانگی، حسادت، درنده خویی، ناامیدی و کلیه احساساتی که بر قلب سنگینی می کند در این محدوده قرار دارد.


    B Minor
    گام صبر، به آرامی در انتظار تقدیر و سرنوشت به سر بردن، تسلیم قضا و قدر الهی شدن




    16 کاربر زیر از Eastwave عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


    امضای ایشان

  • Top | #4

    /images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif

    عنوان کاربر
    مدیر انجمن
    تاریخ عضویت
    May 2012
    نوشته ها
    8,509
    تشکر
    26,621
    تشکر شده 34,851 بار در 8,383 ارسال
    Psychedelic
    Lyctum
    دونوع گام مینور دیگه داریم که در درجلسات بعد بهش میپردازیم

    فواصل موسیقائی : (Musical Intervals)به فاصله بین دو نت گفته میشود.
    حال اگه دونت صدایی همزمان داشته باشدفاصله عمودی یا(هارمونیک/Harmonic)خواهد بود.
    حال اگه دونت صدایی یکی پس از دیگری داشته باشند.فاصله افقی یا(ملودیک/Melodic)خواهد بود.

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    نکتۀ مهمی که باید اینجا اشاره کنیم اینه که ما، یه سري اصطلاحاتی در موسیقی داریم که موقع گفتن فاصلۀ بین دو نُت باید اونها رو هـم
    بگیم که به این نحو هست

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.


    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند. در تماس باشید


    خوب برای اینکه مثال بالا رو متوجه بشید میام از نت C شروع میکنم و براتون مثال میزنم
    باتوجه به تصویر بالا از شماره 1 شروع میکنم
    1.C C
    2.#C C
    3.C D
    4.#C D
    5.C E
    6.C F
    7.#C F
    8.C G
    9.#C G
    10. C A
    11.#C A
    12.C B
    13.C C


    اگر احساس میکنید گیج میزنید یا نمی فهمید هیچ اشکال نداره چون به صورت عملی در نرم افزار همه این هارو باز دوره خواهیم کرد

    یه سری گام دیگه مونده ولی برای اینکه سریع نرم افزار و شروع کنیم و شما هم گیج نشید فعلا بهش نمیپردازیم.

    The Pentatonic Scale
    The Blues Scale
    Symmetrical Scales
    Octatonic & Augmented
    Harmonic & Melodic Minor
    ومدها
    The Modes

    جلسه آینده
    آکورد شناسی



    فایل های پیوست شده فایل های پیوست شده
    ویرایش توسط Eastwave : 2018/09/30 در ساعت 10:21 PM

    16 کاربر زیر از Eastwave عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


    امضای ایشان
  • پاسخ با نقل قول پاسخ با نقل قول

  • Top | #5

    /images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif

    عنوان کاربر
    مدیر انجمن
    تاریخ عضویت
    May 2012
    نوشته ها
    8,509
    تشکر
    26,621
    تشکر شده 34,851 بار در 8,383 ارسال
    Psychedelic
    Lyctum
    آکورد
    تعریفِ آکورد بصورت خیلی ساده و خلاصه اینه که: چندتا نُت رو با هم اجرا کنیم.

    در سیستم دیاتونیک سه نوع آکوردسه تایی رو نیاز داریم یاد بگیریم که عبارتند از
    Major
    Minor
    Diminished

    برای اینکه بهتر براتون جا بیفته برمیگردیم به گام ماژور
    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    در گام ماژور ما سه اکورد ماژور سه مینور و یک دیمینیشدداریم

    خوب حالا بیایم بررسی کنیم که این آکورد ها چطور ساخته میشوند.آکوردهای سه تایی از ترکیب فواصل ماژور و مینور ساخته می شوند.(جلسه قبل رو کامل بخونید)

    Major Triad از Major Third و Minor Third ساخته میشن.
    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    فواصل موسیقائی که در جلسه قبل توضیح دادم رو باز مرور کنید.

    فرمول ساخت آکورد ماژور سه تایی در بالا نشان

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    خوب حالا دو آکورد ماژور دیگه رو مثال میزنم
    F Major Triad

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    G Major Triad

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.





    ویرایش توسط Eastwave : 2018/10/10 در ساعت 10:03 PM

    12 کاربر زیر از Eastwave عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


    امضای ایشان

  • Top | #6

    /images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif

    عنوان کاربر
    مدیر انجمن
    تاریخ عضویت
    May 2012
    نوشته ها
    8,509
    تشکر
    26,621
    تشکر شده 34,851 بار در 8,383 ارسال
    Psychedelic
    Lyctum
    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    فرمول ساخت آکورد مینور سه تایی

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    باز هم تاکید میکنم برای اینکه یاد بگیرید هرباز تونستید مطالب رو دوره کنیدو اگه جایی سوال داشتید بپرسید.

    خوب حالا دو آکورد مینور دیگه رو مثال میزنم
    E Minor Triad

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    A Minor Triad

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    جاداره به این نکته اشاره بکنم که اگه مفهوم آکورد مینور و ماژور با گام مینور و ماژور و فاصله مینور و ماژور رو با هم قاطی کردید برا اینه که مطالب رو به ترتیب و هر روز توی ذهنتون مرور نکردید اگه این سه تارو خوب یاد بگیرید دیگه هیچ چیز سختی نیست که بعدا شمارو گیج کنه.

    در آخر هم میرسیم به فرمول آکورد دیمینیشد

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    فرمول

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    فرمول و تعداد آکورد هارو در گام ماژور بررسی کردیم

    آکوردهای بالایی رو که مثال زدیم همه در گام دو ماژور بود .که در پایین عکسشو قراردادم.

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    فرمول همان فرمول خواهد بود پس اگر گام ماژور از دو به فا تغییر کرد فقط نت های پایه تغییر میکند تعداد و نوع آکوردها همان خواهد بود

    برای مثال در فا مازور

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------









    هرسوالی براتون پیش اومد میتونید به آدرس تلگرامم پیام بدید.
    eastwave_music@












    11 کاربر زیر از Eastwave عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


    امضای ایشان

  • Top | #7

    /images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif

    عنوان کاربر
    مدیر انجمن
    تاریخ عضویت
    May 2012
    نوشته ها
    8,509
    تشکر
    26,621
    تشکر شده 34,851 بار در 8,383 ارسال
    Psychedelic
    Lyctum
    اگه بخاطر داشته باشید گفتیم در سیستم دیاتونیک سه نوع آکورد سه تایی داریم ماژور و مینور رو اشاره کردیم.حال به آگمنتد میرسیم

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    که در واقع اگه درجه پنجم آکورد ماژور رو نیم پرده افزایش بدیم به این آکورد میرسیم

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    اگر آکورد ماژور احساس خوشحالی , مینور ناراحتی ودیمینیشد حس ترس رو به ما انتقال بدهند.
    اگمنتد حسی همانند علامت سوال رو به ما میده .که بعدا در ویدیو های اموزشی بهشون اشاره خواهم کرد.

    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    خوب بریم سراغ اینورژن inversion

    درابندا اشاره کنم که آکوردهای سه تایی به صورت زیر طبقه بندی میشن.
    مثال 1

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    مثال 2

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    با توجه به این سیستم طبقه بندی , برای مثال در B Diminished نت پایه B هست.که نت بیس نیز می باشد .ولی ما میتوانیم با invert کردن نت های درجه سوم و پنجم آن هارا نیز در بیس قرار دهیم .
    برای مثال

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    در اینجا نمیخوام گیج بشید پس فقط بهش اشاره میکنم تا بعد در ویدیو براتون توضیح بدم.

    نام گذاری درج های گام ها در سیستم دیاتونیک به صورت زیر است.

    برای مثال در C Major

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    سعی کنید حتما این نام گذاری هارو حفظ کنید



    11 کاربر زیر از Eastwave عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


    امضای ایشان

  • Top | #8

    /images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif

    عنوان کاربر
    مدیر انجمن
    تاریخ عضویت
    May 2012
    نوشته ها
    8,509
    تشکر
    26,621
    تشکر شده 34,851 بار در 8,383 ارسال
    Psychedelic
    Lyctum
    آکوردهای Seven

    همینطور که از اسمش مشحصه از درجه 7 گام میاد.آکورد سِوِن پایه هارمونی جاز هست.که امروز وارد موسیقی پاپ و پاپ راک شده .مخصوصا اوناییش که خاص هستن.

    به جز ژانزهای خاصی از راک و متال که تم کلاسیک بیشتری دارن . اکورد های 7 و 9 و11و13 که بعدا بهشون اشاره خواهم کرد زیاد در موسیقی هایی که دیستورشن حرف اول و میزنه جایی ندارند.

    پنج آکورد اصلی 7
    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    در این آکوردها , آکوردهای سه تایی نیز جا دارند ولی با اضافه کردن نت 7 بهشون.

    بذارید با ذکر مثال براتون توضیح بدم

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.


    صدای آکورد 7 بسیار زیبا وپُر هست

    گوش کنید

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند. در تماس باشید


    فرمول ساخت ماژور 7
    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.
    --------------------------------------------------------------------------------------------
    حالا در مینور هم براتون مثال میزنم

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    فرمول ساخت

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    --------------------------------------------------------------------------------------------
    اگه از نت پایه کوردمون به اندازه minor 7th حرکت کنیم به دمینانت 7 می رسیم

    برای یاداوری عکس دوم از بالا در پست 4 رو باز مطالعه کنید.

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    فرمول ساخت

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.


    آبدیت خواهد شد.



    11 کاربر زیر از Eastwave عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


    امضای ایشان

  • Top | #9

    /images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif

    عنوان کاربر
    مدیر انجمن
    تاریخ عضویت
    May 2012
    نوشته ها
    8,509
    تشکر
    26,621
    تشکر شده 34,851 بار در 8,383 ارسال
    Psychedelic
    Lyctum
    خوب بعد از اینکه یه نگاه به مابقی آکوردهای 7 کردم دیدم کاربرد چشم گیری در موسیقی ای که ما قرار کار کنیم ندارن .بیشتر برای موسیقی جَز به کار میرن که اگه خواستید میتونیم بعدها بهش بپردازیم.

    خوب میرسیم به یکی از مهمترین بخش هایی که اگه شما اون هارو درست به کار ببرید موسیقی شمارو میتونه پربار زیبا و سنگین نشون بده . خصوصا در موسیقی ترنس و دیپ هاوس کاربرد فراوانی داره.


    ADDED TONE CHORDS

    خوب بذارید با یه مثال شروع کنم و باز هم تاکید کنم که اگه مطالب قبلی رو نفهمیدید برگردید و دوره کنید چون مطالب زنجیر وار هستند.

    اگر آکورد C Major سه تایی را در نظر بگیریم

    درجه های 2/4/6 گام مربوطه دیاتونیک درجه های خواهند بود که ما میتوانیم نت به آکوردهایمان اضافه یا ADD کنیم

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    در مثال زیر به درجه دوم نت D را اضافه میکنیم

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    در مثال زیر به درجه چهارم نت F را اضافه میکنیم

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    در مثال زیر به درجه ششم نت A را اضافه میکنیم

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    چون اشاره کردم به سیستم دیاتونیک پس همه ADDED TONE در مینور هم صدق میکند

    خوب به این مثال هم توجه کنید

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    ADD 9 همان ADD 2 هست فقط در اکتاو بالاتر

    به تصویر پایین توجه کنید ! اگر از نت پایه یا ROOT بشمارید به عدد 9 میرسید و میبینید که نت D در درجه 2 و 9 یکیست.

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    ADD11 نیز همان ADD 4 در اکتاو بالاتر هستش.

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.
    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    ADD13 نیز همان ADD 6 در اکتاو بالاتر هستش.

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.
    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.



    10 کاربر زیر از Eastwave عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


    امضای ایشان

  • Top | #10

    /images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif

    عنوان کاربر
    مدیر انجمن
    تاریخ عضویت
    May 2012
    نوشته ها
    8,509
    تشکر
    26,621
    تشکر شده 34,851 بار در 8,383 ارسال
    Psychedelic
    Lyctum
    Sus Chords:Suspended

    آکوردهای مینور یا ماژوری هستند که بجای درجه سوم , درجه 2 یا 4 به آن ها اضافه میشوند.به تصویر زیر توجه کنید

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    حالا نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که Sus کورد را با Added Tone را اشتباه نگیرید .

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    در Added Tone درجه سوم باقی می ماند وبه درجه 2 یا 4 نت اضافه میشود , درصورتی که در Sus کورد درجه 3 را برمیداریم و به جای آن به درجه 2 یا 4 نت اضافه میکنیم .

    نکته جالب این کورد ها در مبهم بودن آن ها است که حس آن ها ما بین ماژور و مینور قرار دارد.

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Power Chord که بیشترین کاربرد آن در گیتار الکتریک همراه با دیستورشن است.

    و از دونت Root و 5th تشکیل شده است.علت این که درجه 3 در این کوردها حذف میشود برمیگردد به معقوله دیستورشن!
    دیستورشن به صدا هارمونیک و فرکانس های مخصوصی را می بخشد که باعث پر شدن صدا میگردد . و این فرکانس ها براساس فاصله 5 تولید میشوند و به بزرگ و قوی شدن صدا کمک میکنند.

    حال شاید برایتان سوال پیش اید که چرا فاصله 3 حذف میشود .!!مهمترین علت آن جلوگیری از کثیف و گوش خراش شدن صدا است.چون علاوه بر فاصله 3 هارمونیک های 3 این فرکانس نیز به صدا اضافه میشوند که بعد ها در معقوله میکس به آن اشاره خواهم کرد.

    پس ما میتوانیم برای پرتز شدن صدا از Root نت یک کپی بگیریم و در اکتاو بالا استفاده کنیم.

    به تصویرهای زیر همزمان که به مثال صوتی گوش میکنید نگاه کنید


    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.
    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند. در تماس باشید

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند. در تماس باشید














    9 کاربر زیر از Eastwave عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


    امضای ایشان

  • صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •  
    © تمامی حقوق برای انقلاب ترنس محفوظ بوده و هرگونه کپی برداري از محتوای انجمن پيگرد قانونی دارد