کانال تلگرام انجمن
صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 24

موضوع: هنر میکس

  1. Top | #1

    /images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s2.gif/images/statusicon/s2.gif/images/statusicon/s2.gif

    عنوان کاربر
    عضو نیمه فعال
    تاریخ عضویت
    Apr 2015
    نوشته ها
    309
    تشکر
    11,022
    تشکر شده 1,930 بار در 372 ارسال
    IDM
    Junkie XL

    هنر میکس

    سلام، اول این نکته رو بگم که من خودم میکس خوب بلد نیستم و دارم یاد میگیرم این مقاله رو بخونید اگه خوب بود استفاده کنید خوب نبود یا اشکالی چیزی دیدید به خودم بگید تا اصلاح کنم یا در نوشته های بعدی رعایت کنم، ادعای دونستن رو ندارم همه همین چیزیه که میبینید که از مقالات و مصاحبه ها و اموزش هاییه که دیدم و خوندم.

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    هنر میکس کردن موسیقی یکی از مشکل ترین بخش های تولید موسیقی در حال حاضر میباشد بسیاری از مهندسین صدا و آهنگ سازان در این بخش فعال هستند ولی تعداد کمی موفق هستند و برای این موفقیت پول زیادی توسط کمپانی های بزرگ دریافت میکنند. در کمپانی های بزرگ میکس توسط افراد کار کشته و با تجهیزات گران قیمت انجام می شود و دلیل تفاوت میان تولیدات این کمپانی ها که در لیست آهنگ های پر فروش قرار میگیرد و کارهای عادی هم در همین هزینه برای میکس و مسترینگ است.
    بسیاری از آهنگ سازان میخواهند خودشان کارهای خودشان را میکس کنند منتهی اکثراً شکایت از کیفیت بد کار خود در عین پای بندی به اصول دارند این نکته که نمی توان بدون تجهیزات و امکانات کافی میکس قابل قبولی داشت کاملاً صحیح است ولی ما با تغییر دید و بالا بردن توانایی های خود میتوانیم میکس قابل قبولی را داخل خانه یا استودیو شخصی داشته باشیم.

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    شما یک شبه استاد نمی شوید برای استاد شدن در یک ساز سال ها تمرین لازم است در میکس هم همین قانون وجود دارد شما یک شبه یا یک ساله نمیتوانید بهترین میکستون رو انجام بدید و نیاز به چند سال تمرین دارید.

    اما برویم به سراغ میکس؛
    بدون داشتن نقشه احتمال گم شدن و به مقصد نرسیدن وجود دارد پس شما باید تصور و نقشه درستی از میکس داشته باشید، میکس فقط افکت و ترفند یا اعداد و ارقام اکولایزر یا کمپرسور نیست.
    میکس یعنی به کمال رساندن صداها با توجه به حس آهنگ

    یکی از بزرگترین مشکلاتی که افراد انجام میدن گذاشتن افکت قبل از فکر کردن به دلیلشه مثلاً بدون هیچ دلیل خاصی کمپرسور قرار میدن، اینطور میکس کرد باعث میشه شما
    چیزی یاد نگیرید و همیشه با آزمون و خطا کارتون پیش بره.

    همواره بیاد داشته باشید که بالا بردن دانشتون خیلی مهم تر از تجهیزاتی است که استفاده میکنید.

    درک درست از صدا و شنیدن در میکس مانند دیدن در عکاسی است. شما باید گوش های قوی داشته باشید اما چگونه؟ مهمترین حس از حواس پنجگانه ما دیدن است، دیدن به ما قدرت تشخیص و قضاوت می دهد، برای این که بهتر بشنویم باید تصور کنیم باید صدا رو مانند یک ماده در فضا تصور کنیم تا بتونیم بهتر و دقیق تر بررسیش کنیم، تصور کردن و دیدن صدا مهمترین بخش از یک میکس قدرتمند است که نیاز به شنیدن و تمرین بسیار زیاد دارد همچنین شما باید برای درک بهتر صدا مبانی ابتدایی اکوستیک رو بدونید.
    حس شنیدن یا دیدن برای یک هدف در ما به وجود آمده، بقا. وقتی ماشینی به سمت ما حرکت میکنه توجه ما به سمت ماشین جلب میشه تغییرات در محیط منجر به توجه ما به اون تغییرات میشه و همین منجر به بقای ما شده.

    وقتی شما در خانه هستید و صدای کولر رو میشنوید بعد از یک مدت توجه شما از اون صدا از بین میره و ممکنه مثلاً صدای تلویزیون جاش رو بگیره یعنی شما بدون توجه کردن دیگه صدای کولر رو نمیشنوید و حتماً باید روی اون صدای خاص تمرکز کنید تا بشنوید. در موسیقی هم ما هدفمون جلب توجه شنونده است، در عین این حال ما باید متوجه باشیم که ذهن انسان ترجیح میده در عین حال یک کار رو انجام بده و قابلیت مولتی تسکینگ ضعیفی در ما وجود داره در موسیقی هم ما باید به این اصل توجه کنیم و سعی کنیم صدایی رو در یک زمان روش تمرکز کنیم و سعی کنیم که اون صدا رو به عنوان ساز یا صدای اصلی متمایز کنیم. یکی از اشتباهاتی که بعضی ها انجام میدن اینه که سعی میکنند همه صدا ها رو متمایز کنند و توجه شما رو به همه صدا ها در یک زمان جلب کنند و به همین علت موسیقی خراب میشه در حالی که شما هیچ اشتباهی از نظر عددی انجام ندادید.

    این دقیقاً مثل این می مونه که چند نفر همزمان بخوان با شما صحبت کنن و هر کدام با صدای بلند بخوان توجه شما رو به خودشون جلب کنند طبیعیه که در عین شنیدن همه صدا ها شما متوجه هیچ معنی نمیشید و راه حل شما اینه که تقاضا میکنید که یکی یکی حرف بزنند، این دقیقاً کاریه که در میکس انجام میشه اما نقش بقیه صدا ها در آهنگ چیه؟ خوب جواب این سوال سادس اونها نقش ها مختلفی میتونند داشته باشند از جمله مانند جمعیتی که یک تیم رو تشویق میکنند نقش بک گراند و پر کردن فضا یا مانند یک همراه مکمل صدای اصلی یا نقش پایه یا ... دقیقاً چیزی که در موسیقی کلاسیک میتونیم در کارهای موتزارت یا هایدن یا بتهوون بشنویم در حالی که چندین ساز دارن اجرا میکنن شما هیچ مشکلی در تشخیص ملودی و نت ها ندارید.

    برای درک بهتر میکس خانه ای را تصور کنید که به شما سپرده شده تا برای مهمانی مهمی آماده کنید. برای این کار شما اتاق ها را تزئین یا حتی برای بهترین نتیجه بعضی وسایل را تغییر میدهید و جایشان را عوض میکنید.

    یکی از کارهای معمول در میکس گوش دادن به موسیقی های مشابه سبکی که میخواهیم میکس کنیم و الهام گرفتن از کارهای قوی هستش تشخیص این که چگونه اون آهنگ ها میکس شدن به ما کمک میکنه بتونیم به نتیجه بهتری برسیم.

    شما با بالا بردن قدرت شنیدن و تشخیص و استفاده از ابزار های معمولی میتونید یک میکس قابل قبولی رو ارائه بدید مهم درک شما از صدا و موسیقی و توانایی ارائه اون به شنونده هستش هر تصمیمی در میکس روی شنونده تاثیر میگذاره پس باید آگاه باشید که چه کاری دارید انجام میدید آیا آهنگ غمگین رو درسته خیلی پر جزئیات و روشن کنیم؟ آیا بیس شما بیش از حده؟ همه این ها با تشخیص شما قابل پاسخ گوییه، آیا شما درست تشخیص میدهید؟ بیشتر ایرادات میکس از همین جا ناشی میشه
    امکان داره شما کاری رو انجام بدید که از لحاظ تئوری ایرادی نداشته باشه ولی در یک سیستم صوتی با صدای بلند برای شنونده ها گوش آزار باشه.

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    آهنگ هایی که دوست دارید رو بشنوید و روی یک کاغذ حسی که از کار دارید و دلیل ایجاد اون حس در اون لحظه رو بنویسید و سعی کنید خودتون رو با میکس اون کار درگیر کنید بعد از این کار اسم تک تک صدا هایی که جدا از هم می شنوید رو بنویسید و نسبت به بلندی و اهمیتشون اون ها رو لیست کنید و بنویسید هر کدوم چقدر به چپ یا راست کشیده شده در مرحله بعد بنویسید چه افکت هایی میشنوید دیلی، ریورب، کروس و (هر افکتی که بلدید صداش رو تشخیص بدید) حال سعی کنید تصوری دیداری از موسیقی داشته باشید بسته به اطلاعاتی که نوشتید هر ساز رو در مکانی در استیج تصور کنید بسته به بلندی اون ساز رو عقب یا جلو ببرید و هر شکلی که صدا داره اون رو تصور کنید با این کار شما یک نقشه از اون موسیقی درست میکنید.

    دلیل همه این چالشها اینه که شما میکس رو به شکل آگاهانه و هنری انجام بدید نه تقلیدی و با اعداد و ارقام و همین موسیقی شما رو خاص و تاثیر گذار میکنه.
    هر موسیقی تکنیک و صدای خاص خودش رو داره و مهمه که برای هر موسیقی سراغ رفرنس ها یا نمونه های خوبی از همون سبک از موسیقی برید و با استفاده از آنالیز اونها کار رو میکس کنید بسیاری از میکسمن ها یا افرادی که میکس انجام میدن در چندید سبک کار میکنن.

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    به سبک های متفاوت گوش بدهید بخصوص سبک های ارکسترال و جاز و در کل سبک هایی که ساز آکوستیک درش بکار رفته و میتونید بهتر تحلیلش کنید.
    به تغییرات در موسیقی خوب دقت کنید مثل پاساژ ها و واریاسیون ها و تکرارها و ملودی.
    به صدا های پس زمینه دقت کنید.
    به صدا های کم اهمیت تر توجه کنید و سعی کنید نسبت به بقیه اونها رو متمایز بشنوید.

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    با اکولایزر و یا افکت لو پس بیس رو جدا گوش بدید و به تغییرات و جنس بیس دقت کنید
    یک چیز متفاوت آهنگ های افکس تواین Aphex Twin هست که میتونید خودتون رو باهاش به چالش بکشید استفاده از میکروتونال (تقسیم بندی نت ها به بیش از 12 نت) و ترکیب های خاص باعث تولید یک موسیقی غیر متعارف از این آرتیست شده که گوش های شما رو به چالش میکشه

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    نکته مهم دیگه در مورد گوش دادن به موسیقی سیستم صوتی هست در کل میشه با هدفون یا اسپیکر یا بصورت زنده به موسیقی گوش داد جدای از موسیقی زنده که میتونه بهترین شکل ممکن برای گوش دادن باشه فرق بین هدفون و اسپیکر در اینه که وقتی ما به موسیقی از اسپیکر گوش میدیم جز با گوش بدنمون هم موسیقی و بخصوص بیس رو حس میکنه در ضمن وقتی با هدفون به موسیقی گوش میدیم چپ و راست کاملاً از همدیگه متمایز هستند ولی در اسپیکر هر دو کانال توسط هر گوش شنیده میشه فرق دیگه اینه که اسپیکر با پخش کردن صدا در محیط به صدا ریورب میده و در کل اسپیکر خیلی به موسیقی زنده نزدیک تره و هدفون به موسیقی دیجیتالی این که کدومش قشنگ تره بستگی به خودتون داره ولی باید در هر دو موسیقی رو گوش بدید معمولاً میکس بیشتر روی اسپیکر های مونیتورینگ انجام میشه و در کنارش هدفون های مونیتورینگ استفاده میشه

    پس این جلسه شد شنیدن
    شنیدنی که باید همواره اصل کارتون باشه و البته شنیدن باید با فکر و عمیق باشه.
    حالا حالا ها باید بشنوید تا بتونید مثل استاد ها موسیقی رو ببینید شاید بعد از سالها یکروز به این توانایی دست پیدا کنید دقیقاً مثل راهبه های معبد شائولین که بعد از سالها تمرین میتونن با قدرت ذهن کارهای عجیب و غریبی انجام بدن.

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    در مرحله های پیشرفته شنیدن شما کوچکترین جزئیات رو هم میتونید تشخیص بدید مثل لرزیدن سیم های گیتار

    در ادامه در مورد قوانین ابتدایی آکوستیک و افکت ها توضیح خواهم داد.

    امضای ایشان

  2. Top | #2

    /images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s2.gif/images/statusicon/s2.gif

    عنوان کاربر
    عضو فعال
    تاریخ عضویت
    Jul 2013
    نوشته ها
    616
    تشکر
    1,302
    تشکر شده 1,903 بار در 527 ارسال
    Trance
    ATB
    مقاله خوبیه
    ممنون

    7 کاربر زیر از samyar021 عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


    امضای ایشان

  3. Top | #3

    /images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s2.gif

    عنوان کاربر
    مدیر بازنشسته
    تاریخ عضویت
    Oct 2011
    نوشته ها
    1,370
    تشکر
    4,502
    تشکر شده 15,960 بار در 1,646 ارسال
    Others
    Solarstone
    خیلی ممنون زحمت کشیدی ، ایشالله به درد دوستان بخوره

    6 کاربر زیر از w3x عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


    امضای ایشان

  4. Top | #4

    /images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif

    عنوان کاربر
    مدیر انجمن
    تاریخ عضویت
    Jan 2014
    نوشته ها
    2,418
    تشکر
    3,921
    تشکر شده 17,695 بار در 2,443 ارسال
    Trance
    Jean Michel Jarre
    دستت درد نکنه مطلب مفید و به جایی بود حتمن ازش استفاده می کنم .

    7 کاربر زیر از ژان میشل ژار عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


    امضای ایشان

  5. Top | #5

    /images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif

    عنوان کاربر
    مدیر انجمن
    تاریخ عضویت
    May 2012
    نوشته ها
    8,247
    تشکر
    25,747
    تشکر شده 33,521 بار در 8,161 ارسال
    Psychedelic
    Lyctum
    بسیار جالبه ممنون
    اگه وقت کردی راجب تاثیرات امواج و ریتم موسیقی روی مغز انسان هم مطلب بذار هرچی تخصصی تر باشه بهتره متشکرم

    5 کاربر زیر از HM.Majdi عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


    امضای ایشان

  6. Top | #6

    /images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s2.gif/images/statusicon/s2.gif/images/statusicon/s2.gif

    عنوان کاربر
    عضو نیمه فعال
    تاریخ عضویت
    Apr 2015
    نوشته ها
    309
    تشکر
    11,022
    تشکر شده 1,930 بار در 372 ارسال
    IDM
    Junkie XL

    مباحث تئوری آکوستیک و صدا

    در ابتدا تعدادی از بهترین آلبومها در سبک های مختلف از لحاظ کیفیت میکس رو معرفی میکنم
    آلبوم تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند. از گروه Kruder & Dorfmeister

    آلبوم تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند. از پینک فلوید
    آلبوم تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند. از گروه Tool
    آلبوم تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند. از Beck
    آلبوم تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند. از Beach Boys
    آلبوم تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند. از Burial
    آلبوم تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند. از بیورک
    آلبوم تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند. از دفت پانک

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند. تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    در EDM و الکترونیک کارهای قدیمی بخصوص تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند. مرحوم و تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند. رو بطور کلی توصیه میکنم بخاطر صداهای Old School که بعد ها تغییر شکل یافت و به صداهای امروزی تبدیل شد. شنیدن این صداها خیلی در صدا سازی تاثیر داره.

    میکس در موسیقی الکترونیکی جدای از آهنگسازی نیست و معمولاً خود آهنگساز میکس رو هم در کنار کار انجام میده و خیلی از بزرگان موسیقی الکترونیکی این کار رو انجام میدن و عملاً میکس رو خودشون انجام میدن مثلاً تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    اما بریم سراغ تئوری آکوستیک، مبحث علمی پشت موسیقی که شاید در ظاهر خیلی بدرد نخوره ولی دونستنش باعث درک بهتر شما از صدا میشه و میتونید بهتر با صدا برخورد کنید چون دلیل اتفاقاتی که باعث تغییر یا به وجود آمدن صدا میشه رو میدونید.

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    صدا در اثر لرزش یک ماده و تاثیرش روی سیال یا عناصر اطراف خود و ایجاد امواج صوتی به وجود میاد. مثلاً با ضربه به یک طبل پوسته طبل به لرزه درمیاد و این لرزه تولید موج صوتی میکنه موج صدا یک موج با حرکت عمودی هست مثل فنر شما هرچقدر فنر رو فشار میدید به شکل عمودی فشار به جلو میاره و یک موج عمودی میسازه و مثلاً با موج روی آب که به شکل افقی منتشر میشه تفاوت داره.

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    صدا بطور طبیعی تمایل داره که به همه جهات حرکت کنه مثل وقتی که یک آتش بازی رو مشاهده میکنید و مثلاً یک انفجار بلند اتفاق میوفته صدا و نور به همه جهات حرکت میکنند. البته میشه با گذاشتن موانعی صدا رو مانند نور متمرکز کرد.
    یکی از مهمترین خواص لرزش منبع صوت، فرکانس است که به تعداد لرزش در هر دقیقه میگویند مثلاً منبع صدایی با سرعت 20 بار در هر ثانیه می لرزد این منبع موجی با فرکانس 20 هرتز تولید میکند. هرتز از اسم فیزیکدان آلمانی هنریچ هرتز گرفته شده است.

    فرکانس های پایین رو Bass و فرکانس های بالا رو Treble میگویند که خودتون باید بخاطر کار با اکولایزر باهاش آشنا باشید. در تئوری انسان از 20 هرتز تا 20 کیلو هرتز را میتواند از طریق گوش بشنود ولی معمولاً این میزان در انسان ها تا حدود 18 کیلو هرتز و پایین تر است نت های موسیقی بر اساس تقسیم بندی فرکانسی دسته بندی شده اند و وقتی امواج در یک فرکانس خاص تجمع میکنند ما آن را به شکل یک نت می شنویم گوش ما حساسیت زیادی در فرکانس های 2000 تا 5000 هرتز دارد و ما این رنج را بلند تر از سایر فرکانسها میشنویم.

    نتی که فقط دارای یک فرکانس است را نت خالص مینامند و در حالت طبیعی اتفاق نمیافتد که چنین نتی را بشنویم یک دستگاه الکترونیکی یا تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند. که برای تیون کردن ساز ها استفاده میشه میتوانند این صدا رو تولید کنند اما صدایی که از ساز های معمول میشویم و از نظر ما گوش نواز است دارای فرکانس پیچیده تری است و در آنها جز فرکانس اصلی فرکانس های دیگری نیز فعال است و همین باعث تمایز ساز ها از هم میشود.

    دلیل این که دو صدا میتوانند با هم نواخته شوند و از لحاظ موسیقایی گوش نواز هستند بودن یک نسبت در فرکانس آنها است مثلاً فرکانس 220 ضرب در دو میشود 440 یعنی نسبت این دو فرکانس 2 به 1 است مثل نت دو و نت دو یک اکتاو بالا تر و وقتی کنار هم نواخته شوند گوش ما این دو را در غالب یک صدا میشنود و البته یک صدای بلند تر از صدای تک نت حال فرکانس 220 و 300 را با هم مقایسه میکنیم و به مقیاس 11 به 15 میرسیم که نسبت به 1 به 2 پیچیده تر است پس این دو صدا رو جدا از هم میشنویم چون مغز ما نمیتواند هر دو این صدا ها را با هم ترکیب کند
    هرچقدر این نسبت پیچیده تر شود صدا برای ما نا هنجار تر و پیچیده تر می شود چون نمیتوانیم آنها را از همین تمیز دهیم.
    جالبه بدونید که اولین بار فیثاغورث به این نکته پی برد

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.
    نت سی 4 در پیانو اشتنوی

    این نکته را نباید بخاطر برد که همیشه وقتی یک نت را مثلاً با پیانو مینوازیم جز فرکانس اصلی که مربوط به نت است فرکانس های دیگری هم درگیر میشوند فرکانس های با نسبت 1 به 2 یا 2به 3 و ... هرچه فرکانس ساده تر باشد صدای آن بلند تر است و این بخاطر تیون کردن و معماری آن ساز است که این فرکانس ها در آن تقویت شده است. تفاوت میان صدای ساز ها رو تیمبر یا کیفیت صدا میگویند همه امواج صدا در یک ساز با هم ترکیب شده و یک شکل منحصر به فرد را میسازد که Timbre آن ساز نامیده میشود. جز تیمبر یکی از خصوصیات ساز ها شکل منحصر به فرد بلندی صدا و تغییرات آن در زمان است مثلاً صدای فلوت خیلی سریع شروع میشود و سریع بعد از قطع شدن پایان میابد ولی صدای پیانو کمی با تاخیر شکل میگیرد و با تاخیر هم بعد از برداشتن دست از روی کلاویه به سکوت میرسد و پایان میابد. این خصوصیت نیز انولوپ envelope نامیده میشود.

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    بلندی صدا
    همونطور که توضیح دادم صدا یک موج هستش و موج با متغیری به نام آمپلیتود Amplitude بلندیش سنجیده میشه که به تغییرات صدا در یک بازه میگویند هرچه این تغییرات شدیدتر باشد امپلیتود بیش تر است.

    بطور ساده این بلندی یعنی فشاری که صدا ایجاد میکنه برای حرکت موج.

    اندازه صدا در سیستم های صوتی با دسی بل اندازه گیری میشه، دسی بل بدون متغیری برای مقایسه بی معنی است یعنی متقیری نسبی است رفرنس ها یا متقیری هایی که سیگنال صدا با آن مقایسه میشه خیلی گسترده و زیاد هست و از دیجیتال تا آکوستیک تا علمی هر بخش برای خودشون یک متغیر دارند مثلاً دی بی وی مقدار صدایی که ممیز 775 ولت تولید میکنه رو به عنوان متغییر نشون میده

    درک ما در کنار این مسئله از صدا پیچیده تره چون ما همه فرکانس ها رو بطور ثابت نمیشنویم و بعضی فرکانس ها رو قوی تر و بعضی رو ضعیف تر میشنویم مثلاً بالا بردن صدای گیتار به اندازه 3 دسی بل کل صدا رو 3 دسی بل بالا میبره ولی ما میتونیم فقط فرکانس های خاصی از اون گیتار رو مثلاً 2 دسی بل بالا ببریم و همون قدر تغییر رو احساس کنیم


    در مورد بلندی صدا این نکته رو جا داره بگم خیلی مواظب کاهش شنوایی در اثر صدای بلند باشید الان اپلیشکیشنی هست که صدا رو میسنجه و روی موبایل آندروید نصب میشه شما روزانه میتوانید 8 ساعت در معرض 90 دسیبل 6 ساعت در معرض 92 دسی بل 4 ساعت در معرض 95 دسی بل 2 ساعت در معرض 100 دسی بل 1 ساعت در معرض 105 دسی بل نیم ساعت در معرض 110 و فقط یک ربع در معرض صدای 115 دسی بل قرار بگیرید.

    شما مجاز به دیدن تصاویر نیستید. با مدیر کل سایت در تماس باشید


    وقتی دو موج صدا با یکدیگر برخورد میکنند برخورد این دو موج باعث به وجود آمدن یک موج دیگر میشود که از جمع دو موج قبلی است که این را میتوان در ویو فورم نشان داد
    برای ساده تر درک کردن امواج صدا و مشاهده بهتر آنها ویوفورم به وجود آمد ویوفورم توسط دستگاهی به اسم اسکیلوسکوپ با ترکیب فرکانس با امپلیتود به وجود میاد و برای هر صدا یک شکل منحصر به فرد میسازه و در واقع شکل واقعی هر موج رو برای ما نمایش میده (موج ساده سینوسی فقط در تئوری وجود داره و همیشه محیط به صدا رنگ میده که باعث پیچیده شدن موج صدا میشه) مثلاً میشه حدودی ویوفرم پیانو یا ویالون رو نشون داد. در کامپیوتر میتوانیم ویوفرم هایی بسازیم که تغییری نداند و همیشه بطور ثابت یک شکل خاصی دارند این ویو فرم ها در سینتی سایزر ها استفاده میشوند مثل ویو فرم مثلثی، مربعی، نیم دایره ای و ... که همیشه شکل خودشون رو دارن و دیجیتالی هستند.

    اما سرعت صدا و چگونگی پخش صدا در محیط، سرعت صوت فاصله ای است که یک موج صوتی در مدت زمان یک ثانیه در یک سیال می پیماید. در دمای 20 درجه سانتیگراد سرعت صوت 343.2 متر بر ثانیه است یا بطور تقریبی یک کیلومتر در سه ثانیه.

    صدا در محیط از طریق منبع اصلی و منبع های فرعی به گوش ما میرسه منبع اصلی همون منبع تولید کننده صدا و منبع های فرعی جاهایی هست که موج صدا رو انعکاس میدن یعنی با برخورد موج خودشون به لرزه در میان و تبدیل به یک منبع مستقل میشوند.

    پس صدا دو موعلفه اصلی داره بلندی و فرکانس و بلندی فرکانس با هرتز و بلندی با دسی بل اندازه گیری میشه و روی هم رفته دو محور رو میسازند مثلاً این شکل بر همین اساس هرتز و دسیبل شکل شنوایی انسان رو نشون میده:

    شما مجاز به دیدن تصاویر نیستید. با مدیر کل سایت در تماس باشید

    اگه دقت کنیددر این عکس مقیاس دسی بل اینجا dB SPL هستش در این متقیر 20 میکرو پاسکال رو به عنوان صدای 0 دسی بل در گرفته وبقیه رو با این رفرسن میسنجن که یکی از مقیاس های مهم در آکوستیک و رکورد کردن هستش و در موسیقی صدای غیر دیجیتالی رو با این متقیر میسنجند.
    بعد از اون رسیدیم به برایند این دو یعنی ویو فورم یا شکل موج که بستگی به محیط و منبع صدا داره (محیط با باز نشر صدا و در نتیجه اضافه شدن باز نشر های صدا به خود صدا و ایجاد تغییرات در موج در صدا تغییر ایجاد میکنه) ویو فورم همیشه چیز منحصر به فردیه و میشه اون رو کنترل کرد ولی فقط در دنیای دیجیتالی میشه یک ویو فورم معین و ثابت داشت.

    شما مجاز به دیدن تصاویر نیستید. با مدیر کل سایت در تماس باشید

    نکته بعدی که باید بگم بلندی صدا در کانال میکسر هست که 0 به معنی بیشترین و منفی بینهایت به معنی کم ترین است اینجا تفاوتی که وجود داره اینه که رفرنس برعکسه یعنی یک رفرنس به عنوان بیش ترین میزان تعیین شده و اون رو 0 نامیدند و این همینطور کم تر و کم تر میشه و به بینهایت میل میکنه بیشترین میزانیه که صدا نمیتونه در سیستم بطور کامل ذخیره بشه و قله های بلندی صدا کات میشه

    بلندی صدا در میکسر و نرم افزار های آهنگ سازی متقیر دی بی اف اس است که رفرنسش فول اسکل هستش که به معنی بیشترین میزان ذخیره است اگه نرم افزار در حالت فلوتینگ پوینت قرار داشته باشه که همه نرم افزار های اهنگ سازی اینطوره صدا کنترل میشه و کلیپ نمیشه منتها به شما ارور میده که صدا کلیپ شده و وقتی صدا رو تبدیل کنید میتونید این اشکال رو بشنوید خیلی مهمه که صدا رو وقتی میخواید تبدیل کنید همه لول ها پایین باشه تا احتمال ارور و خرابی از بین بره بخاطر همین هم برای مسترینگ معمولاً صدا رو حدود -6 دسی بل پایین میارند تا کیفیتش حفظ بشه البته این رو بدونید که در آنالوگ مرز دستگاه ها تا -18 دسیبل دیجیتالیه بنا بر این اگه خواستید صدا ضبط کنید حواستون باشه که صدای ورودی حدود -20 دسیبل باشه چون اگه بیشتر باشه به دستگاه ضبط و پخش آنالوگ احتمالاً صدمه میزنید.

    در ادامه بیشتر به صدا در محیط دیجیتال تمرکز میکنیم ..
    تصاویر پیوست شده تصاویر پیوست شده
    ویرایش توسط ABTN : 2015/05/05 در ساعت 10:35 PM

    11 کاربر زیر از ABTN عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


    امضای ایشان

  7. Top | #7

    /images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s2.gif/images/statusicon/s2.gif/images/statusicon/s2.gif

    عنوان کاربر
    عضو نیمه فعال
    تاریخ عضویت
    Jun 2012
    نوشته ها
    430
    تشکر
    1,803
    تشکر شده 2,220 بار در 447 ارسال
    Trance
    A.R.D.I
    چه مبحث پیچیده ایه! از وسطاش به بعد دیگه هیچی نفهمیدم

    3 کاربر زیر از Pourya عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


    امضای ایشان

  8. Top | #8

    /images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s2.gif/images/statusicon/s2.gif/images/statusicon/s2.gif

    عنوان کاربر
    عضو نیمه فعال
    تاریخ عضویت
    Apr 2015
    نوشته ها
    309
    تشکر
    11,022
    تشکر شده 1,930 بار در 372 ارسال
    IDM
    Junkie XL
    نقل قول نوشته اصلی توسط Pourya تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.
    چه مبحث پیچیده ایه! از وسطاش به بعد دیگه هیچی نفهمیدم
    کجاشو نفهمیدی بگو بازم توضیح بدم به اشکال دیگه تا متوجه بشی

    3 کاربر زیر از ABTN عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


    امضای ایشان

  9. Top | #9

    /images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s2.gif/images/statusicon/s2.gif/images/statusicon/s2.gif

    عنوان کاربر
    عضو نیمه فعال
    تاریخ عضویت
    Jun 2012
    نوشته ها
    430
    تشکر
    1,803
    تشکر شده 2,220 بار در 447 ارسال
    Trance
    A.R.D.I
    نقل قول نوشته اصلی توسط ABTN تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.
    نقل قول نوشته اصلی توسط Pourya تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.
    چه مبحث پیچیده ایه! از وسطاش به بعد دیگه هیچی نفهمیدم
    کجاشو نفهمیدی بگو بازم توضیح بدم به اشکال دیگه تا متوجه بشی
    راجعبه ویوفورم و کاربردش تو میکس اگه میشه یه مقدار توضیح بده ممنونم

    3 کاربر زیر از Pourya عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


    امضای ایشان

  10. Top | #10

    /images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s2.gif/images/statusicon/s2.gif/images/statusicon/s2.gif/images/statusicon/s2.gif

    عنوان کاربر
    عضو
    تاریخ عضویت
    Jun 2012
    نوشته ها
    69
    تشکر
    429
    تشکر شده 555 بار در 68 ارسال
    Trance
    John Askew
    تشکر از تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند. عزیز بابت این مطالب،
    موضوع رو مهم کردم تا بیشتر در این مورد بحث بشه و نویسنده تاپیک هم اشتیاق به ادامه کار داشته باشه.

    8 کاربر زیر از miladft عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.



صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق برای انقلاب ترنس محفوظ بوده و هرگونه کپی برداري از محتوای انجمن پيگرد قانونی دارد