کانال تلگرام انجمن
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 6 , از مجموع 6

موضوع: تاریخچه ی موسیقی الکترونیک

  1. Top | #1

    /images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif

    عنوان کاربر
    مدیرکل سایت
    تاریخ عضویت
    Aug 2011
    نوشته ها
    17,260
    تشکر
    60,977
    تشکر شده 92,681 بار در 18,031 ارسال
    Trance
    DJ Tatana

    تاریخچه ی موسیقی الکترونیک

    درود

    این متن هم نوشته پیام عزیز هست:

    با سلام
    هدف از باز شدن این تاپیک بررسی آهنگسازان و موزیسین های سبک الکترونیک به خصوص ترنس میباشد و همچنین آثار انها و البته بیشتر به صورت کلاسیک و نوستالژیک تا به امروز که سبک شناسی هم شامل ان میشود. از دوستان عزیز هم که به صورت حقیقی موسیقی الکترونیک را دنبال میکنند خواهشمندم در این امر بنده را یاری کنند.

    بررسی دهه ی 80 : در این دهه بطور کلی ترنس وجود حقیقی نداشت . ولی در همین زمانها بود که عناصر وجودیت این سبک در بعضی از ترک های آن زمان شروع به رشد کردن کردند. 808 State ,با کار Pacific در سال 1989 نمونه موفقی از این کار بود .که به احتمال بسیار زیاد اولین ترک ترنس حقیقی و واقعی میباشد. البته بعضی ها ان را House هم صدا میکنند. از کارهای دیگر این دهه میتوان به : ::::::::Amnesia - Ibiza و New Order - Blue Monday اشاره نمود. در واقع نکته مهم در تمامی این آهنگها نبود سبک واحد برای انها بود و خوب بیشتر به صورت بیسیک و پایه بودند . در واقع ترنس از اینجا شکل گرفت. و به نوعی اولین کلاب های پخش موسیقی ترنس از همین سالها در آلمان و در برلین شکل گرفت . در این زمانها پخش موزیک در کلاب ها شغل DJ ها بود . و دیجی ها کمتر آهنگ هم میساختند..و خوب برلین و کشور آلمان مهد موزیک ترنس در سراسر دنیا شناخته شد. گروهها و افراد زیادی در سراسر دنیا به این کار پرداختند ولی اولین کسانی که زود چهره شدند از همین کشور المان بودند. در دهه 90 ترنس هنوز هم سبک و ژانر اصلی خود را پیدا نکرده بود ولی مثل دهه 80 جرقه هایی روشن شد که آهنگ بسیار معروف و حیرت آور یعنی Age Of Love به جهانیان معرفی شد . صدایی زیبا . جاودانه . محرک و در عین حال بسیار پر روح .در واقع عده زیادی این ترک را اولین ترک حقیقی ترنس میدانند.توسط Bruno Sanchioni و Giuseppe Cherchia ساخته شده. سبک را بطور بسیار فنی میتوان Trance و Acid House دانست.شایان ذکر است که این آهنگ توسط افراد زیادی میکس - رمیکس و ادیت شده . ولی مشهورترین آن توسط Jam And Spoon میکس و رمیکس شده به اسم Watch For Stella در سال 1992 . و جزئ شاهکار های ترنس و کلاسیک شناخته میشود . از جمله رمیکس های دیگر میتوان به رمیکس پر انرژی و جاودانه Paul Van Dyk اشاره نمود. تکنیک های به کار رفته در این آهنگ بعد ها توسط افراد زیادی بکار گرفته شد و پایه خیلی از موزیک های امروزی شد.تبدیل صدای وکال خانم این اهنگ در دقیقه 1:12 بسیار بینظیر و خارق العاده در آن زمان شکل گرفته(صدا لیزری ) که در آن زمان و با توجه به امکانات موجود کاری بینظیر شمرده میشود...


    شاید بتوان بعد از Bruno و Giuseppe تحت نام Age Of Love از Harald Bluchel یاد کرد که دنیای ترنس مدیون این شخصیت بزرگ میباشد. هارالد تحت نام و شهرت Cosmic Baby شهرت جهانی گرفت. این هنرمند آلمانی در سال 1963 در شهر نورنبرگ به دنیا آمد.وی همچنین با Kid Paul همکاری کرد و تشکیل گروه Energy 52 را دادند که بعد ها آهنگ Cafe Del Mar توسط آنها روانه بازار موسیقی شد و نام Energy 52 را جاودانه کرد.از آلبوم های Cosmic Baby میتوان به Stellar Superme در سبک Techno - Trance اشاره کرد که دارای شاهکاری مثل Sweet Dreams For Ka بود. بعد ها Cosmic Baby با همکاری Paul Van Dyk تشکیل گروه The Visions Of Shiva را دادند که نامی آشنا برای هواداران ترنس بود.این اتفاق در سال 1992 رخ داد.در آن زمان پال با رمیکس هایی برای Sven Vath - Dance 2 Trance و New Order در آلمان برای خود شهرتی بدست اورده بود.پال در مصاحبه های خود گفته که با هارالد در کلاب ایورک برلین آشنا شده که بعد ها منجر به The Visions Of Shiva گردید.از کارهای گروه به Perfect Day و How Much Can You Take میتوان اشاره کرد. که کارهای بعدی پال هم الهام از این 2 کار گروه گرفته شد...بعد ها هارالد از Cosmic Baby با Von Dylen ( شیلر ) همکاری هایی داشت .هارالد که در ابتدا پیانیست هم بود کمک های شایانی به Von Dylen در این زمینه کرد.



    بررسی شاهکارهای مهم این دوران : Dance 2 Trance- We Came In Peace در سال 1990 که کارشناسان زیادی در المان این آهنگ را اولین اهنگ ترنس حقیقی میدانند که البته بحث در این مورد بسیار است و در واقع تردید اصلی بین Age Of Love و این آهنگ میباشد .سبک کاری بیشتر شبیه است به Minimal Goa و توسط James Holdon هم به صورت پروگرسیو میکس شده. بسیار زیادی روی شاهکار بوده این اهنگ شکی ندارند زیرا راه و سبک ترنس های امروزی را نشان میدهد...Rolf Ellmer و Lerner که در ان زمان DJ بود کارهای مشترک زیادی را در Dance 2 Trance انجام دادند . و سرانجام Ellmer گروه را ترک کرد تا برای تنظیم کارهای باند Jam & Spoon به کمک انها برود . شاهکار دیگری که او خلق کرد Power Of A American Native بود که همواره در دل هواداران ترنس زنده باقی خواهد ماند و جزئ آثار کلاسیک محسوب میشود....


    پروژه دیگر این دوران که کمی قدیمیتر هم میباشد KLF نام دارد که اهنگ بسیار زیبا و تاثیر گذار What Time Is Love یا America از خاطره انگیز ترین ترانه های این گروه است البته در سال 1988 . این گروه بریتانیایی متشکل از بیل دراموند و جیمی کاتی میباشد که در طی سال های 1987 تا 1997 فعالیت خود را در سبک های Techno - House - Acid House - Ambient House آغاز کردند . گرچه اکثر کارهای گروه به یبک و شمایل کلی ترنس نیست ولی رگه هایی از ترنس به خصوص در اهنگ آمریکا دیده میشود.سبک کاری what time is love هم Acid House Anthemes میباشد..این طریق موسیقی در ان سالها در انگلستان بسیار رایج بود و از گروه های دیگر این دوران میتوان به Massive Attack هم اشاره کرد که کار Unfinished Sympathy که بعد ها با رمیکس زیبای Paul Oakenfold هم همراه شد کار بسیار برجسته ای در موسیقی الکترونیک به حساب میآید..البته تا اینجا فراموش نکنیم که اولین اهنک ترنس و مبدا و سرچشمه این موسیقی از کشور آلمان میباشد که این کشور را تا به امروز مهد موسیقی ترنس کرده است. در همین سال ها 1990 ترنس از المان به کشور های دیگر شناخته شد و خوب در ان زمان کشور های شرق اروپا سهم بیشتری از این شانس برخوردار بودند.



    به طور کلی میتوان آهنگ های زیر را اولین اهنگ ها و ترک های حقیقی ترنس دانست:

    Age Of Love - Age Of Lone 1990
    KLF - What Time Is Love - America - 1988
    Dance 2 Trance - We Came In Peace 1990
    New Order - Blue Monday 1989
    808 State - Pacific 1989
    Amnesia - Ibiza 1989
    Orbital - Chime 1990
    Force Legato - Systam 1989
    و...

    نکاتی در مورد کلاسیک ترنس : classic trance در واقع یک نوع سبک یا Sub genre نمیباشد...بیانگر نوعی از موسیقی الکترونیک است که تعریف درست و مشخصی نداشته باشد.این نوع موسیقی از همه محدودیت ها و فرمول هایی که مدهوش و شیفته کننده میباشد آزاد و رها است.



    شخصیت بزرگ دیگر دنیای الکترونیک Aphex Twin میباشد. Richard David James که اکنون 38 ساله است در ایرلند به دنیا آمد و فعالیت خود را در سال 1990 اغاز نمود.وی همچنین تاجر هم میباشد.Didgerido را تمام کسانی که در سالیان دور ترنس را دنبال کردند به یاد دارند . اثر کلاسیک و جاودانه Aphex Twin . این اثر سنگینی زیادی در متن و تم اصلی موزیک دارد ولی در عین حال جذاب و فانتاستیک میباشد.این استایل موزیک در زمان خودش نو و پر هیجان نمود میکرد و افراد بسیاری را مدهوش خود کرد . موزیکی شبیه Ambient و از جهاتی هم Acid . به نظر شخصی من Techno Monster یا Trance Anthem البته یه جورایی هم Ambient Chilldown که این خود بستگی داره شما چطور این اهنگ رو گوش بدین...نکته دیگر این که اهنگ با هر بار گوش دادن نزد شنونده بزرگتر و شکوفاتر میشود که در نوع خودش بسیار جالبه توجه است.( سبک = Ambient - Acid Techno ) . از آلبوم های برجسته این موزیسین میتوان به Selected Ambient Works اشاره نمود.در سال 1993 که بدون شک یکی از بهترین و سنگین ترین آلبوم های تاریخ موسیقی الکترونیک میباشد...آخرین کار Aphex Twin هم Chosen Lords در سال 2006 میباشد . گرچه او دیگر امروزه اثری جاوید مثل Selected Ambient Works 1 -2 را ارائه نداده ولی بدون هیچ و یا کمترین شکی او بهترین در سبک Ambient میباشد... از کارهای زیبای دیگر او : ...I Care Beacause You Do در سال 1994 - Richard d.James در سال 1996 و سینگل های Digeridoo - Xylem Tube - Come To Daddy میباشد.

    جمعی از فنتاستیک ها و صاحب سبک های دهه 90 ( بین 1990 تا 1995 ):

    1. Age Of Love - The Age Of Love (Watch Out For Stella Club Mix) (React, 1992)
    2. Dance 2 Trance - We Came In Peace (1991 Mix) (Suck Me Plasma, 1991)
    3. Humate - Love Stimulation (Lovemix By Paul Van Dyk) (MFS, 1993)
    4. Eden Transmission - I'm So High (Exist Dance, 1991)
    5. Emmanuel Top - Acid Phase (Attack, 1994)
    6. Resistance D - Cosmic Love (Cyclotron, 1991)
    7. Brainchild - Symmetry (C-Mix) (Eye Q, 1994)
    8. Cosmic Baby - Loops Of Infinity (Arpeggiators Remix) (Logic, 1994)
    9. Abfahrt - Come Into My Life (Breathless Version) (Abfahrt, 1992)
    10. Salt Tank - Pacific Diva (FFRR, 1994)
    11. Cygnus X - Superstring (Eye Q, 1993)
    12. Brainchild - Synfonica (Eye Q, 1993)
    13. Degeneration - Una Musica Senza Ritmo (Nina In Trance Mix) (Roughmix, 1993)
    14. Caucasuss - Our Dream (Le Petit Prince, 1994)
    15. Siddhartha - De La Trance (Headman Mix) (Millennium, 1994)
    16. 4Voice - Eternal Spirit (Northern Mix) (Fax +49-69/450464, 1993)
    17. The Volunteers - Sun Down (Eye Q, 1992)
    18. Cygnus X - Hypermetrical (Eye Q, 1995)
    19. Cosmic Baby - Sweet Dreams For Kaa (MFS, 1992)
    20. L.S.G. - Hearts (Superstition, 1994)
    21. Jam & Spoon - Stella [1992]
    22. The Visions Of Shiva - Perfect Day [1992]
    23. Zyon - No Fate (No Fate Mix) [1992]
    24. Art Of Trance - Gloria (Transparent Mix) [1993]
    25. Barbarella - My Name Is Barbarella [1992]
    26. Jam & Spoon - Follow Me! [1993]
    27. Cosmic Baby - Fantasia [1994]
    28. Paul Van Dyk - My World (Visual Valley Mix) [1994]
    29. Union Jack - Red Herring [1995]
    30. Banco De Gaia - Last Train To Lhasa [1995]
    31. Dance 2 Trance - Take A Free Fall (Beyond The Stars Mix) [1993]
    32. The Visions Of Shiva - How Much Can You Take? (Physical) [1993]
    33. Quench - Dreams (Extended Mix) [1993]
    34. Atlantic Ocean - Waterfall [1993]
    35. Sven Väth - L'Esperanza (Hope Will Move Mountains Mix) [1993]
    36. Cosmic Baby - Liebe (Red) [1992]
    37. Odyssee Of Noises - Firedance (The Sunrise) [1994]
    ویرایش توسط Mo0nlite : 2013/04/10 در ساعت 11:02 PM

    9 کاربر زیر از milad_a عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.



  2. Top | #2

    /images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif

    عنوان کاربر
    مدیرکل سایت
    تاریخ عضویت
    Aug 2011
    نوشته ها
    17,260
    تشکر
    60,977
    تشکر شده 92,681 بار در 18,031 ارسال
    Trance
    DJ Tatana
    : Energy 52 - Cafe Del Mar : 1993 حالا ترنس دارای official sub-genre میباشد...
    Cosmic Baby + Kid Paul = Energy 52
    بدون شک 98 mix بهترین میکس این ترک میباشد . Cafe Del Mar (Three N' One mix)
    تمام تعاریف Ibiza anthem در این ترک خلاصه میشود.
    Cafe Del Mar توسط پدر موسیقی ترنس مدرن یعنی Cosmic Baby نوشته شده است.
    BreakDown های زیبا از مشخصه های اصلی این موزیک میباشد که نواوری جدیدی هم میباشد.
    موزیک بیشتر رو به تعالی میرود و خوب تماما نشانه های ترنس نوین میباشد.در واقع نوعی
    dark trance synth و sub-tribal رو میشه به خوبی احساس کرد...


    Future Sound of London - Papua New Guinea [1991

    این ترک تا به حال نامزد ترنس شدن نشده! هر چند که پوشش هایی با House - Rave - Techno
    دارد . که خوب اگه underground house بگیریم میشه گفت : ambient breaks.
    این ترک در سال 1991 وجد داشته تا اینکه در 1993 تحت نام Classic Trance خوانده میشود.
    دقیقا مثل Age Of Love که امروزه حتی با وجود کهولت موزیک در خیلی کلاب ها پخش میشود.
    جو و اتمسفر زیبا و معنوی در سراسر موزیک نمایان است و واقعا استحقاق نام Classic Trance
    را دارا میباشد. از نظر شخصی بنده Papua New Guinea ترک بسیار بزرگی میباشد...


    The Orb - Little Fluffy Clouds [1991
    من که میگم ambient house ...
    ambient dance تحت ترنس یا ...
    این ترک در واقع یکی از 3 تا ترک Ambient میباشد که در top 40 charts قرار گرفتند...
    ملودی جاذب - ambient synths و interesting vocal sample از مشخصه های اصلی اهنگ میباشد.
    سبک : arguable - ambient house

    Cygnus X:
    Matthias Hoffmann و Ralf Hildenbeutel پایه گذاران گروه در سال 1991 بودند .
    اگرچه این گرون نتوانست خیلی در سطح جهانی درخشش داشته باشد ولی
    سینگل های صاحب سبک انها در تاریخ ترنس کلاسیک جاودانه شد.
    از جمله:
    Superstring" (1993)
    "Positron" (1993)
    "The Orange Theme" (1994)
    "Hypermetrical" (1995)
    "Kinderlied" (1995)
    "Synchronism" (1995)
    "Turn Around" (1995)
    و رمیکس های :
    Under The Milkyway" (1996 - Original by تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند. )
    "Baby Fox" - Rain (1997 - Original by تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند. )
    "Madagascar" (1998 - Original by تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند. )
    "Breathe" (1999 - Original by تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند. )
    "Easter Island" (1999 - Original by تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند. )
    همچون کارنامه ای درخشان برای این گروه در دل هواداران ترنس باقی خواهد ماند...




    Underworld - Born Slippy :

    سبک melodic trance همراه با جریانی از موسیقی که با هر بار گوش دادن
    به ان قویتر و پر انرژی تر میشود.
    ملودی گیرنده و فراموش نشدنی از خصایص اصلی این موزیک است.شبیه به
    swedish techno و ambient trancer .
    موفقیت بزرگ این اهنگ عنوان شماره 2 در چارت جهانی سال 96 - 97 میباشدکه
    تحت عنوان Dance Music در نوع خودش بسیار جالب است...
    این ترک که شهرت جهانی دارد هر ساله هم تعداد زیادی رمیکس بیرون میدهد
    که بدون تردید رمیکس Paul van dyk که شکل و شمایل نوینی به موزیک داده
    بهترین رمیکس این اهنگ در سال 2003 میباشد...
    سبک : arguable - melodic techo
    از کارهای زیبای دیگر Underworld میتوان به King of Snake - Two Months Off -
    Dark and Long ( Dark Train ) اشاره نمود...

    7 کاربر زیر از milad_a عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.



  3. Top | #3

    /images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif

    عنوان کاربر
    مدیرکل سایت
    تاریخ عضویت
    Aug 2011
    نوشته ها
    17,260
    تشکر
    60,977
    تشکر شده 92,681 بار در 18,031 ارسال
    Trance
    DJ Tatana
    مرور کلی بهترین ها تا به اینجا :

    دهه 80 :
    New Order - Blue Monday
    Actually, many New Order songs fit here.
    808 State - Pacific (1989) - Probably the first actual trance song, although many call it house.
    Amnesia - Ibiza

    1990 :

    Age of Love - Age of Love
    Orbital - Chime
    Dance 2 Trance - We Came in Peace
    Psychic TV - Infinite Beat
    Depeche Mode - Enjoy the Silence
    Man With No Name - Way Out West


    1991 :

    Future Sound of London - Papua New Guinea
    Dance 2 Trance - Let's Get Rollin'
    Hardfloor - Acperience

    1992 :

    Age of Love - Age of Love (Paul Van Dyk Mix)
    Cosmic Baby - Airplay
    Dance 2 Trance - Power of American Natives
    Jam & Spoon - Stella
    Jam & Spoon - Neurotrance Adventure
    The Visions of Shiva - Perfect Day
    Metal Master - Simply Metal
    Barbarella - My Name is Barbarella
    Sven Vath - Ritual of Life
    The Martian - Meet The Red Planet
    Visions of Shiva - Perfect Day

    1993 :

    The Martian - Star Dancer
    Energy 52 - Cafe Del Mar
    Cygnus X - Superstring
    Cygnus X - Positron
    The Visions of Shiva - How Much can you take?
    William Orbit - Water from a Wine Leaf
    Hardfloor - Lost in the Silver Box
    Underworld - Cowgirl
    Underworld - Dirty Epic
    Tranceformer - Humanoid
    Quench - Dreams

    1994 :


    Underworld - Dark Train (AKA Dark & Long)
    Sven Vath - Robot (Hardfloor mix)
    Cygnus X - The Orange Theme
    Nostrum - Brainchild
    Dance 2 Trance - Take A Free Fall
    Spicelab - Amorph
    Hardfloor - Confuss
    Solar Quest - Acid Air Raid
    Man With No Name - Sly-Ed
    Man With No Name - Teleport
    Arpeggiators - Discover Your Innerself

    1995 :

    DJ Misjah and DJ Tim - Access
    BT - Embracing the Sunshine
    Faithless - Insomnia
    Digital Express - The Club
    Astral Projection - Mahadeva
    Humate - East
    PHD - Summerstorm
    Dynamix Maniax - Calling Middle Earth

    6 کاربر زیر از milad_a عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.



  4. Top | #4

    /images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif

    عنوان کاربر
    مدیرکل سایت
    تاریخ عضویت
    Aug 2011
    نوشته ها
    17,260
    تشکر
    60,977
    تشکر شده 92,681 بار در 18,031 ارسال
    Trance
    DJ Tatana
    اینم از مجتبی عزیز هستش :

    شما مجاز به دیدن تصاویر نیستید. با مدیر کل سایت در تماس باشید
    میتوان تاریخچه و اغاز موزیک ترنس را از میان ریشه های مذهبی سر چشمه گرفته ازکشورهای مذهبی و روحانی که یاد اور مکتب هایی چون بودا...برهما و شامانیسم(مکتبی در اسیای میانه که معتقد به جادوگری میباشد).دانست...با این ذهنیت خیلی حایز اهمیت است که موزیک ترنس ممکن است سراغازی چند صد ساله یا هزار ساله داشته باشد و این مکاتب نقش موثری در بوجود اوردن ان داشته باشند...
    موزیک ترنس معاصر و کنونی به هر حال در اوایل سال 1990 میلادی در اروپا و کشور المان پایه گذاری شد. البته می توان گفت که سبک هایی چون(گوا و سایچدلیک) ترنس به مراتب قدیمی تر هستند.و در هندوستان و اسراییل پایه گذاری شده اند(نا گفته نماند این سبک های ذکر شده دارای ریشه قدیمی تری هستند و این دو سبک هم در سال 1990 رسما پایه گذاری شده اند).
    یکنواختی طبیعت موزیک ترنس های ساخته شده در اوایل کارو عدم وجود هیجان انچنانی در کلوب هایی که این موزیک ها را پخش می کردند..انها را به فکر ایجاد یک استیل جدید از موزیک ترنس نمود.چون هنوز ترنس به تنهایی نمی توانست حرفی برای گفتن داشته باشد.مدتی بعد موزیک تکنو و هاوس و ترنس اولیه به نوعی با هم ادغام شدند.با کمک موزیک تکنودر یک سری گامها و میزان سرعت ها (تمپو) و همچنین ساختارهای ریتمیکی و همچنین ملودیهای بیشتر و دلنشین تری نیز از موزیک هاوس پرطرفدار کلوبهای اروپایی ان زمان به موزیک ترنس اولیه اضافه شد تا انرا زیباتر کند.
    با اینکه ملودی های موزیک ترنس به نوعی با ملودی های هاوس اروپایی تفاوت داشت.اما احساسی و هیجان انگیز بودند .ولی ترنس اولیه هنوز نمی توانست به قدرت و زیبایی هاوس ملودی بسازد.چون این موزیک ترنس اولیه که از ترکیب انها به وجود امده بود...به نوعی دچار عدم تفکیک در بخشهایی از اهنگ و در ترکیب ملودی و بیت(ضرب و کوبش) دچار مشکل شده بود. چون در موزیک تکنو سعی در نشان دادن بیشتر بیتها در اهنگ داشت و موزیک هاوس در نشان دادن بیشتر ملودیها اهمیت میداد...ولی موزیک ترنس سعی در نشان دادن هر دوی انها به میزان یکسان در اهنگ را داشت به گونه ای که هیچکدام دچار افت نشود. پس اولین ترنسرها خودشان شروع به باز سازی موزیک ترنس کردند سعی در ایجاد یک سبک کاملا متفاوت و جدید نمودند.
    انها تصمیم گرفتند که تنظیماتی اساسی بر روی ملودی ها و بیت ها(ضرب و کوبش) بوجود بیاورند که هم با ملودی های موزیک هاوس تفاوت داشته باشد و نحوه قرار گرفتن ان نیز در اهنگ متفاوت باشد(بطور مثال:ضرب و کوبش اصلی اهنگ بعد از یک ملودی شفاف و دلنشین اغاز شود و یا به اتمام برسد) و همچنین ایجاد بیت هایی متفاوت با موزیک تکنوکه نسبت به ان قوی تر و شدیدتر باشد....این تلاشها نیتجه خود را نشان داد و ترنس به سرعت دراروپا پخش شد و به شهرت رسید. و سبک ترنس توجه بسیاری از دی جی ها را بخود جلب کرد که موزیک های خود را در این سبک بسازند.
    موزیک ترنس گوناگون تر و تجاری تر شد....در اواسط دهه 1990 موزیک ترنس به قدری محبوب و تجاری شد که جز بهترین موزیک های رقص شناخته شد.به طوری که ملودی هایش عمیق تر و شفاف تر از موزیک هاوس بود.درام و باس های تسکین دهنده وارامش بخش..و همچنین بیت های اهنگ ها با شدت تر و قوی تر از موزیک تکنوبود.
    نا گفته نماند که در اغاز کار موزیک ترنس چون به نوعی هنوز شباهت کمی به موزیک پروگرسیو هاوس(پروگرسیو به معنای پیشرفته می باشد) را داشت بنابر این ترنس برای جلو گیری از ادغام سبک محبوب خود با ان... سبک پروگرسیو ترنس را پایه گذاری نمود . توسط افرادی چون : پاول وان دیک (ایشان را میتوان بنیانگذار موزیک ترنس و پروگرسیو ترنس نامید)...برایان ترنسیو (بی تی)...فری کارستن (ارت اف ترنس) به عنوان طلایه داران و جلوداران و همچنین به عنوان تهیه کنندگان و میکس کنندگان این سبک بودند. افرادی که با خودشان احساس و ملودی های واقعا دلنشین، احساسات حماسی و....را در موزیکشان بکار می بردند.
    در ضمن دیجی هایی چون: اکن فولد...ساشا... و جان دیگ وید به عنوان قهرمانان موزیک در کلوبها و باشگاه های رقص و همچنین اجرا کننده بهترین ریمیکس ها بودند..
    تا اواخر دهه 1990 ترنس از لحاظ تجاری بسیار بزرگ و گسترده شده بود. در سال 1996 انگلستان به عنوان مرکز پدیده جدید ترنس یا همان پروگرسیو ترنس یا ترنس پیشرفته شناخته شد و موزیک ترنس به جایگاه بالایی در کلوپ های انجا رسید و حتی در جزیره (lbiza) که جزیره ای بود که اکثر دی جی ها کارهای خود را در انجا به نمایش می گذاشتند. دی جی هایی چون: پاول اوکنفولد (paul oakenfold)...ساشا (sasha) و جان دیگوید (john digweed) با اهنگ های خود نظر خیلی از جمعیت های کلوپ ها را بخود جلب کردند. اهنگهای انها زیبا و دلنشین بود واز صدای خواننده (اکثرا زن) در اهنگ هایشان دیده می شد و این همان چیزی بود که الان با نام (Euro trance) کاملا جای خود را در ترنس موزیک پیدا کرده است.
    موزیک های ان زمان شامل ملودی و تم های حماسی و تا حدودی تاریخی که با ریمیکس ها و اضافه شدن ریتم و تفکیک های زیبا به اهنگ بود. در ان زمان دی جی های مشهوری که به این سبک اهنگ می ساختند می توان: رابرت مایلز (robert miles)...ساش (sash) و تیبی (TB) را نام برد.
    این اهنگها احساس خاصی ایجاد می کرد و به شنوندگان انرزی میداد و باعث به هبجان امدن انها می شد. در همان موقع ها امریکاییها و اهالی کشور های اروپای شرقی نیز در بازار های موزیکشان، ترنس موزیک جز پر طرفدار ترین و جذاب ترین اهنگها بود.
    در همان زمان در حالی که کشور اسراییل و سوئد در حال اهنگسازی درسبک خودشان بودند انگلستان و کانادا در ان زمان در حال گسترش و پخش سبک هارد ترنس (Hard Trance) بودند که سبک جدیدی از ترنس موزیک محسوب می شد که شامل ترکیب سبک ترنس ان زمان بود با سبک هارد هاوس (Hard House).
    به مرور زمان که سبک های ترنس گسترش یافت و ترنس فراگیر و فراگیر تر می شد و این از جهاتی خوب بود و از جهاتی بد، موزیک ترنس در برخی مواقع قربانی محبوبیت خود می شد و افراد و دی جی های گمنام زیادی بودند که از خود سبک های بی محتوا و بی مفهومی را ابداع می کردند و موزیک ها و سبک خود را جدید مطرح کرده و انرا زیر مجموعه رسمی موزیک ترنس عنوان می کردند. به طوری که تا مدتها دی جی های زیادی بودند که اهنگهای خود را بیرون می دادند و انرا سبک جدید موزیک ترنس می دانسته و این افراد نه تنها در پیشرفت موزیک ترنس نقشی نداشتند بلکه با اینکار باعث می شدند که محبوبیت ترنس از بین برود وموزیک ترنسی که دی جی های بزرگی می ساختند هم به نوعی هم ردیف کار انها شود. به هر حال برای خیلی از طرفداران و دی جی های واقعی ترنس در اواسط دهه 90 این یک اولتیماتم بود که انان ناچار به انجام دو کار بودند: یا اینکه ترنس موزیک بطور کامل با موزیک هاوس (House) ترکیب شود....یا اینکه بطور کاملا مجزا و بدون امیخته شدن با سبک دیگری کار خود را ادامه دهد...
    البته این کار کمی کار هارد ترنس و پروگرسیو ترنس را مشکل کرد. چون از ترکیب سبک هارد هاوس (Hrad House) و پروگرسیو هاوس (Prigrassive House) ایجاد شده بودند و بخش اصلی انها به وجود می امد و جدایی انها از هم تقریبا غیر ممکن بود. ولی در مورد سبک هایی چون (Psychedelic) و(Goa) ترنس هیچ مشکلی به وجود نمی امد زیرا سبکهایی کاملا مستقل بوده و هیچ وابستگی و تقلیدی از موزیک هاوس را با خود به همراه نداشتند و اینکه از صدای خواننده (Vocal) در اهنگها استفاده نمی شد و تم اهنگها و افکتها و حتی ملودی ها به قدری در این دو سبک فراگیر بودند که اصلا نیازی به (Vocal) را باقی نمی گذاشت (من به شخصه فقط و فقط این دو سبک را می توانم موزیک ترنس بنامم و موزیکی که کاملا مستقل و استثنایی عمل می کند) این دو سبک را می توان کاملا جدا از بقیه سبک های موزیک ترنس محسوب کرد .
    به هر حال سبک های ترنس هر کدام به طور مستقل و کاملا از هم جدا شروع به کار نمودند...سبک (Prograssive) و(Hard) در اروپا و انگلستان گسترش یافت و سبک (Psy) و (Goa) هم در اسراییل گسترش یافت و کشور سوئد هم چون به موفقیت انچنانی دست نیافت انرا رها کرد. و اسراییل به عنوان طلایه دار و بنیانگذار این سبک به کار خود ادامه داد..در پایان نیز نا گفته نماند که سبک های موزیک ترنسی که تاکنون در جهان به طور رسمی به ثبت رسیده 5 سبک می باشد:
    1.psychedelic trance
    2.Goa trance
    3.prograssive trance
    4.Hard trance
    5.Ambient trance
    مطلب دیگر اینکه سبک هایی چون (Euro Trance) و(Isra Trance) و(Psycho Trance) هم وجود دارند و اینها هم به نوعی ممکن است سبک محسوب شوند ولی نه سبک مستقل.بلکه سبک الحاقی....به طور مثال سبک (Euro Trance) اهنگهایش یا از ترکیب دو سبک (Hard) و(Prograssive) و یا به طور مستقل از هر کدام از این دوسبک می باشد که البته دوست خوبم اقای سیاوش توضیحات کاملی در مورد یورو ترنس داده بودند و همان گونه که هنوز هم دیده می شود پروگرسیو ترنس و هارد ترنس هنوز نتوانسته اند از هاوس جدا شوند ولی موزیک هایشان دلنشین و زیباست.
    سبکهای(Isra Trance) و(Psycho Trance) که اهنگهایشان از ترکیب یا مستقلا از دو سبک(Psychedelic) و(Goa) به وجود امده.نکته اینکه (Isra Trance) که همان ترنس(Psy/Goa) کشور اسرائیل است و نکته دیگر در باره (Psycho Trance) که به معنای ترنس روانی می باشد واختصارا به دو سبک گوا ترنس یا موزیکی که سر رشته ازموزیک محلی و مذهبی جزیره گوا در هند و تم های مکتب بودا و برهما دارد وسبک سایچدلیک ترنس یا ترنس توهم زا به دلیل افکت های پیچیده وتاثیر گذارش اطلاق می شود... ولی در حال حاضر همگان (Psycho Trance) را (Psy/Goa) می نامند و اینگونه می شناسند .
    شاید دی جی هایی در سبک(Psy/Goa) ترنس در هلند.المان و دیگر نقاط اروپا باشند وموزیکهای هیجان انگیزی هم بسازند ولی اسراییل هنوز حرف اصلی را در این سبک میزند و خواهد زد همان گونه ملودی کارهای بزرگی چون(Yahel Sherman) و(Avi Shwarts) و....و همچنین افکت کارانی چون گروه(Infected Mushroom) را در راس بهترین ها دارد و کشوری است به طور کامل و حرفه ای در این دو سبک فعالیت می کند...
    به هر حال چیزی که حائز اهمیت بوده این است که موزیک ترنس سبک جدیدی از موزیک رقص در کلوپ ها ودیسکوها را به جهانیان شناساند. و این چیزی است که موزیک ترنس همیشه به ان افتخار می کند و دوست دارد همگان را از هیجان موزیک خود بهره مند کند

    7 کاربر زیر از milad_a عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.



  5. Top | #5

    /images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif

    عنوان کاربر
    مدیرکل سایت
    تاریخ عضویت
    Aug 2011
    نوشته ها
    17,260
    تشکر
    60,977
    تشکر شده 92,681 بار در 18,031 ارسال
    Trance
    DJ Tatana

    درباره پيدايش دي‌جي‌ها

    درود

    امروزه در بسياري از مهماني‌ها، كلوپ‌ها و حتي در ميان اعضاي گروه‌هاي موسيقي نشاني از پديده‌اي به نام «دي‌جي‌» (‏DJ‏) ‏يافت مي‌شود. كارهاي تركيبي، ساخت قطعات موزيكال بدون وقفه (‏Non Stop‏)، فضاسازي و ايجاد اصوات گوناگون ‏گوشه‌اي از فعاليت هنري و تخصصي آنها است.‏‎ ‎دي‌جي مخفف «ديسك جاكي» (‏Disc Jockey‏) است.

    منظور از ديسك ‏همان صفحه‌ي موسيقي است و جاكي نيز به معني چابك‌سوار است. اين تركيب، اصطلاحي است كه اوايل دهه‌ي 30 و توسط ‏اهالي منطقه‌ي «برانكس» در نيويورك باب شد. سير تحول و تاريخچه‌ي حدوداً 70 ساله‌ي فعاليت دي‌جي‌ها رانمي‌توان منفك ‏از تحول «تِرن تِيبل» (‏Turntable‏) و سازهاي الكترونيك نظير سينتي‌سايزر و پيانوالكتريك بررسي كرد.

    در ادامه به چند ‏تكنيك معمول دي‌جي‌ها و به تاريخچه‌ي مختصري از اين روند اشاره مي‌شود:

    ‏«کول هرک» (‏kool Herc) را می‌توان اولین دی‌جی «هیپ هاپ» (‏Hip Hop‏) دانست که بانی تحولی در این زمینه بود.

    او ‏با استفاده از یک ميكسِر صدا (‏Audio Mixer‏) و دو دستگاه پخش یکسان اصوات را با تکنیک «تغییر» (‏Switching‏) از ‏یک «دِک» به دِک دیگر منتقل می‌کرد و به وسیله‌ی میکسِر، اصوات «کوبه‌ای» (‏percussive‏) را به صورت پس‌زمینه یا غالب ‏بر موسيقي اضافه می‌کرد.

    تکنیک دیگری که به نام او ثبت شده «شكستن بيت‌ها» (‏Break Beats) است. در این تکنیک ‏تکه‌هایی از موسيقي‌های مختلف در کنار هم قرار می‌گیرند و درقالب ریتمیک یا ملودیک جدیدی ظاهر می‌شوند. این تکنیک ‏میکسی از ترانه‌ها و آواهایی است که می‌توانند کنار هم قرارگیرند.

    ايجاد غش در ريتم (‏Syncopation‏) در اوايل دهه‌ي 60 توسط «كلمنت داد»، «دوك رايد» و همكارانشان پديد آمد. اين ‏تكنيك همان‌طور كه از نامش پيداست مجموعه‌اي از تغيير سرعت‌هاي آني در ريتم است.

    درسال 1977 «تئودور» (‏Theodore‏) 14 ساله، تکنیک «اِسكرچ» (‏Scratch‏) را به نام خود به ثبت رساند. هنگامی که او با ‏دستگاه پخش خود در اتاقش مشغول بالا و پایین پریدن بود با صدای خشمگین مادرش به خود آمد و هنگامی که صدای پای ‏مادرش را نزدیک‌تر شنید به سمت دستگاه رفت و به طور اتفاقی صفحه را در خلاف جهت حرکت داد و صدایی که از ‏صفحه بیرون آمد میخکوبش کرد.

    بارها این کار را تکرار کرد و پی‌برد که براساس سرعت تغییر جهت، اصوات مختلفی از ‏دستگاه شنیده می‌شود. در حال حاضر این تکنیک یکی از معمول‌ترین تکنیک‌ها درمیان دی‌جی‌ها است.

    پيشينه‌ي استفاده از تِرن تِيبل (به عنوان يك آلت موسيقايي و جزيي از موسيقي) به اواسط دهه‌ي30 بازمي‌گردد، زماني كه ‏‏«جان‌كيج» (‏John Cage‏) موزيسين آوانگارد آمريكايي ايده‌هايي درباره‌ي استفاده از اين دستگاه‌ در موسيقي‌اش ارايه داد. ‏ايده‌هايي كه توسط «پير شافر» (‏Pierre Schaeffer‏) فرانسوي در دهه‌ي 40 تكامل يافت.

    در خلال جنگ جهاني دوم به ‏مراتب از تِرن‌تِيبل استفاده شد، بخصوص در هنگام استراحت و در سالن‌هاي غذاخوري سربازان و اين پديده باعث شد تا ‏گروه‌ها و خوانندگاني چون «گلن ميلر» (‏Glen Miller‏)، «اندروزسيسترز» (‏Andrews Sisters‏) و «بني‌گودمن» (‏Benny‏ ‏Goodman‏) ناچار نباشند مسافت‌هاي طولاني را به ‌خاطر تقويت روحيه‌ي سربازان طي كنند! با ورود صفحه‌هاي 45 دور در ‏سال 1950 گوش‌سپردن به موسيقي جنبه‌ي عمومي‌تري يافت.

    هر جواني به راحتي قادر بود كه در سفرها و مهماني‌ها دستگاه ‏‏45 دورش را با خود حمل كند و جديدترين موسيقي‌ها را در اختيار داشته باشد. به موازات اين روند استفاده از سازهاي ‏الكترونيك رواج بيشتري يافت.

    در سير تحول موسيقي الكترونيك و همچنين تِرن‌تِيبل و ايجاد موجي جديد در اين موسيقي ‏‏(دهه‌هاي 30 و40) مخترعين، كاربرها و متخصصين ديگري نيز نقش داشتند، نياز به شنيدن اصوات جديد‌ بخصوص در ‏صنعت سينما و حضور مخترعيني چون «اسكار سالا‌» و «لئون ترمين» و موزيسين‌هايي چون «اشتوكهاوزن‌»آلماني و «پير بولز» ‏فرانسوي در روند اين جريان بسيار موثربود.

    از «تراوتونيم»(‏Trautonium‏) دستگاه ساخته‌شده توسط سالا در بسياري از ‏فيلم‌هاي هيچكاك استفاده‌شد همچنين در موسيقي متن چند اثر سينمايي«جك آرنولد» نشانه‌هايي از ساز الكترونيك ابدايي ‏لئون ترمين روس(به نام ترمين) وجود دارد.

    اما در دهه‌ي 50 در جاماييكا داد و رايد، نخستين تكنيسين‌هايي بودند كه به طور ‏متمركز بر روي اصوات الكترونيك و افزايش‎ ‎‏قابلیت تِرن تِيبل کار کردند. از سال 1958 و با اختراع پیانو‌الکتریک موج ‏جدیدی شکل گرفت که با ساخت سینتی‌سایزر «موگ» توسط «رابرت موگ» (‏Robert Moog‏) و پس از آن ‏سينتي‌سايزرهاي‌ «اِي.آر.پي»‌ و «رولند»‌، تکامل یافت.

    در طراحي نخستين سينتي‌سايزر موگ دو موزيسين به نام‌هاي ‏‏«هربرت.اي.دوچ» و «والتر كارلوس» همكاري داشتند و پس از موفقيت آلبومي از كارلوس (‏Switched On Bach‏) كه در ‏آن از موگ استفاده‌شده بود، «ميك‌جگر» و «بيتلز» نيز به استفاده از اين سينتي‌سايزر روي آوردند.

    در اين دهه«اریک ستی» ‏‏(‏Eric Satie‏) و «آرنولد شونبرگ» (‏Arnold Schonberg‏) قطعاتی بر پایه‌ی قواعد ریاضی تنظیم کردند و «لوییجی ‏روسولو» (‏Luigi‏ ‏Russolo‏ ) گستره‌ی وسیعی از ماشین‌ها و دستگاه‌های گوناگون- از ماشین چمن زنی گرفته تا ‏دستگاه‌های پِرِس- را در موسیقی‌اش به کار گرفت.

    گردهمایی و مهمانی‌ها در محله‌ی برانکس نیویورک پاتوق افراد مستعدی چون کول‌هرک، «گرندمسترفلش (‏Grandmaster ‎Flash‏) و «آفریکا بامباتا» (‏Africa Bambaata‏) بود که در دهه‌ی 70 به بزرگ‌ترین دی‌جی‌های دنیا بدل شدند.

    اواخر ‏دهه‌ي60با ورود تِرن‌تِيبل‌های «هاي-‌فاي» (‏Hi-Fi‏)، سینتی‌سایزرهای جدید و با رواج موسيقي «دیسکو» (‏Disco‏ ‏Music‏) توسط دی‌جی‌هایی چون «جیورجیو مورودر» (‏Giorgio Moroder‏) ایتالیایی،يكي‌از نخستين‌گروه‌هاي ‏الکترونیك_ با همکاری «رالف‌هاتر» (‏Ralf Hutter‏)، «فلورین‌اشنایدر» (‏Florian Schneider‏)، «کلاوس‌دینگر» (‏Klaus ‎Dinger‏) و «توماس هومان» (‏‎(Thomas Homann‏ _ با نام «کرفت ورک» (‏Kraftwerk‏)‏‎ ‎در «دوسلدورف» آلمان شکل ‏گرفت.

    در اولین آلبوم گروه با نام «کرفت ورک» از نسل دوم سینتی‌سایزرهای موگ و رولند برای ایجاد اصوات و قطعات ‏الکترونیک بدیع استفاده شد.‏
    از سال 1979 تا اوایل دهه‌ی 80 با توجه به سوق یافتن هیپ‌هاپ تجاری به سمت استفاده از گروه‌های «فانک» (‏Funk‏) به ‏جای دی‌جی‌ها، شاهد سيري نزولي در فعاليت دي‌جي‌ها هستيم.

    در سال 1983 «هربي‌هنكُك» (‏Herbie Hancock‏) موسيقي‌دان مشهور جاز پس از شنيدن آلبوم «مگاميكس‌» (‏Mega‏ ‏Mix‏) از دي‌جي «دي‌اس‌تي» (‏D.S.T‏) ترغيب شد تا در ترانه‌ي «راك‌ايت» (‏Rock it‏) از اين دي‌جي استفاده كند.

    علاوه ‌بر ‏استقبال خوبي كه از اين آلبوم در سراسر جهان شد، دي‌جي دي‌اس‌تي در تور بين‌المللي هنكك هم او را همراهي كرد.

    دو سال بعد كمپاني «آكايي» با توليد سمپلر مدل «900 ‏S‏» تحول ديگري ايجاد كرد. اين سمپلر توانايي بسيار بالايي در «كپچر» ‏‏(‏Capture‏) كردن صداهاي زنده‌ي موجود داشت.

    اواسط دهه‌ي 80 نخستين مسابقه‌ي معتبر و رسمي دي‌جي‌ها «دي.ام.سي» (‏D.M.C‏) با حمايت كمپاني«تكنيكس»برگزارشد،شر ط حضور در اين رقابت استفاده از ترن‌تيبل‌هاي مدل «‏SL‏1200» و «‏‎ ‎SL‏1210» و ميكسرهاي مدل «‏SH_EX‏1200» اين كمپاني بود و به هر دي‌جي 6 دقيقه فرصت داده مي‌شد.

    از ابتداي اين رقابت‌ها در سال 1985 تا به‌حال دي‌جي «كريز» (‏Craze‏) اهل «ميامي» آمريكا با سه دوره قهرماني و «كيوبرت» ‏‏(‏Q bert‏) آمريكايي با دو دوره قهرماني ركورددار دريافت «ترن‌تيبل‌طلايي» هستند و جوان‌ترين قهرمان اين مسابقات نيز ‏دي‌جي «اي‌ـ ترك» (‏A_Track‏) كانادايي است كه با 15 سال سن در سال 1997 موفق به دريافت اين عنوان شد.

    با نگاهي به ‏تاريخچه‌ي اين مسابقات پي مي‌بريم كه اكثر عناوين در اختيار آمريكايي‌ها و اروپايي‌ها است.تنها درسال 2002 «كنتارو» ‏‏(‏Kentaro‏)‏‎ ‎دي‌جي ژاپني ترن‌تيبل‌طلايي را به خانه برد. در آخرين دوره‌ي مسابقات(2004)مقام اول به «آي.ايمرج» ‏‏(‏I.Emerge‏) از آمريكا رسيد.

    اواخر دهه‌ي 80 استفاده از تِرن تِيبل‌ها‎ ‎با افول مواجه شد، كه اين مساله بيشتر به تغيير ذايقه‌ي عامه باز ‌مي‌گشت. دي‌جي‌ها به ‏صورت محدود فعاليت مي‌كردند و دي.ام.سي رونق سابق را نداشت.


    دي‌جي‌ «مايك» (‏Mike‏) و دي‌جي «آپولو» (‏Apollo‏) در سال 1990 نخستين گروه مستقل اسكرچ را (‏Shadow Of The ‎Prophet‏) تشكيل دادند. اين دو دي‌جي مشهور پيش‌ از اين با گروهي «رَپ» (‏F.M.‎‏2.0) در تورهاي متعدد دور آمريكا و ‏اروپا شركت كرده بودند.

    دي.ام.سي در سال 1991 با رونق بيشتري برگزار شد. پوشش خبري اين رقابت در شبكه‌هاي مختلف و معتبر تلويزيوني و ‏پخش مستقيم آن در پانزده كشور توجه بسياري از جهانيان را به اين مسابقه معطوف كرد. دي‌جي كيوبِرت با برتري مطلق در ‏پنج رشته به مقام اول رسيد.

    كيوبرت به همراه دي‌جي «شُرت‌كات» (‏Short cut‏) (برنده‌ي سه دروه‌ي مسابقات در كرانه‌ي ‏باختري) و دي‌جي «ديسك» (‏Disc‏) گروهي به نام «تِرن‌تِيبل دراگونز» (‏Turntable Dragons‏) را تشكيل دادند كه آوازه‌ي ‏آن به تمامي جهان رسيد.

    درسال 1996 مسابقه‌ي بين‌المللي ديگري در آمريكا با نام «آي.تي.اف» (‏International Turntablist Federation‏) ‏برگزار شد. اين مسابقه با افتتاحيه‌ي باشكوه و با اجراي گروه مشهور «ران دي.ام.سي» (‏Run D.M.C‏) برگزار شد.

    ‏دي‌جي‌هايي از 39 كشور جهان در اين رقابت شركت كردند و 6 شبكه‌ي تلويزيوني بين‌المللي به طور مستقيم اين رقابت را ‏پوشش دادند. ظهور پديده‌هايي از كشورهايي نظير اكراين، كاستاريكا، كنيا، بلغارستان و چك در اين مسابقه قابل‌ توجه بود.

    در 23 مارچ 1997 هم‌زمان با اولين ماه‌گرفتگي كامل سال، نخستين كانال تِرن‌تِيبل در ‌آمريكا به همين نام راه‌اندازي شد. در ‏سال اول، فعاليت اين كانال منطقه‌اي بود اما از ژوئن سال 1998 پخش برنامه‌هاي اين كانال سراسري شد. برنامه‌هايي شامل ‏آموزش تكنيك‌ها، مصاحبه، آشنايي با استعداد‌هاي جوان و پوشش خبري اتفاقات منطقه‌اي و بين‌المللي در اين زمينه.

    ظهور شبكه‌ي تِرن تِيبل و مسابقه‌ي آي.اف.تي زمينه را براي انتشار آلبوم‌هاي اختصاصي دي‌جي‌هايي چون «اسپوكي» ‏‏(‏Spooky‏)، «كم» (‏Cam‏)، « كراش» (‏Crush‏) و «راب‌سوايفت» (‏Rob Swift‏) ايجاد كرد و تورهاي اختصاصي دي‌جي‌ها ‏افزايش چشم‌گيري يافت، به طوري كه امروزه بسياري از دي‌جي‌ها بيش‌ از نيمي از سال را صرف برگزاري تور و ضبط ‏آلبوم‌هاي اختصاصي‌شان مي‌كنند.
    منبع: تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند. music

    4 کاربر زیر از milad_a عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.



  6. Top | #6

    /images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif/images/statusicon/s1.gif

    عنوان کاربر
    مدیرکل سایت
    تاریخ عضویت
    Aug 2011
    نوشته ها
    17,260
    تشکر
    60,977
    تشکر شده 92,681 بار در 18,031 ارسال
    Trance
    DJ Tatana

    تاریخچه پیدایش سازهای الکترونیک

    شيوه‌ آهنگسازي‌ براي‌ هميشه‌ تغيير كرده‌ است‌. سازهاي‌ موسيقي‌ الكترونيك‌، از چنان‌ كارآيي‌ و تنوعي‌ برخوردار شده‌اند كه‌ تقريباً هيچ‌ فرهنگ‌ و مليتي‌ را در زمينه‌ موسيقي‌، بي‌بهره‌ نگذاشته‌اند. كيفيت‌ و حتي‌ كميت‌ موسيقي‌، در نتيجه‌ ايجاد پديده‌اي‌ به‌ نام‌ موسيقي‌ الكترونيك‌، دچار دگرگونيهاي‌ عظيمي‌ شده‌اند.
    براي‌ پي‌ بردن‌ به‌ علل‌ پيدايش‌ اين‌ موسيقي‌، بهتر است‌ مروري‌ مختصر بر تاريخچه‌ اين‌ موسيقي‌ بيندازيم‌.
    دهه‌هاي‌ 60 و 70، سالهاي‌ خلق‌ انفجارمانند سازهاي‌ الكترونيك‌ است‌. غير از استفاده‌ فراوان‌ از گيتارهاي‌ برقي‌ و كي‌بوردهاي‌ جديدي‌ چون‌ ارگها و پيانوهاي‌ برقي‌، انواع‌ جديدي‌ از رسانه‌هاي‌ موسيقايي‌ الكترونيكي‌ در آلبومها و كنسرتهاي‌ موسيقي‌ شنيده‌ شدند كه‌ سينتي‌سايزرهاي‌ الكترونيكي‌ ناميده‌ مي‌شوند. اين‌ ماشينهاي‌ هيولامانند بدقيافه‌، بر اساس‌ الكترونيك‌ آنالوگ‌ ساده‌ ساخته‌ شده‌ بودند و براي‌ توليد و كنترل‌ صداها، متكي‌ به‌ تغيير ولتاژهاي‌ الكترونيكي‌ بودند، به‌ اين‌ ترتيب‌ كه‌ ولتاژهاي‌ بالاتر، نتهاي‌ بالاتر را مي‌ساختند و ولتاژهاي‌ پايين‌تر، نتهاي‌ پايين‌تر را. بسياري‌ از شركتهاي‌ كوچك‌،‌ براساس‌ كنترل‌ ولتاژ، (CV) سازهايي‌ را ساختند. كابلهاي‌ الكترونيكي‌ كوتاهي‌، ولتاژهاي‌ اطراف‌ اين‌ سازها را به‌نحوي‌ كنترل‌ مي‌كردند كه‌ صداي‌ مورد نظر توليد مي‌شد.
    براي‌ موسيقيدانهايي‌ كه‌ مي‌خواستند با يك‌ كي‌بورد ارگ‌مانند استاندارد بنوازند، كي‌بوردهاي‌ ويژه‌ (CV) ساخته‌ شدند تا بقيه‌ سازها را هم‌ تحت‌ كنترل‌ داشته‌ باشند. اين‌ سينتي‌سايزرهاي‌ اوليه‌ مونوفونيك‌ بودند، يعني‌ در هر لحظه‌، فقط‌ يك‌ نت‌ را مي‌نواختند. براي‌ اينكه‌ خطوط‌ موسيقايي‌ بيشتري‌ در اختيار نوازنده‌ قرار گيرد، او ناچار بود سينتي‌سايزرهاي‌ بيشتري‌ بخرد يا بخشهايي‌ را روي‌ نوار ضبط‌ كند. جمع‌ و جور كردن‌ اين‌ سازها و استفاده‌ و نگهداري‌ از آنها دشوار بود، ولي‌ امكاناتي‌ را در اختيار نوازنده‌ و آهنگساز قرار مي‌داد كه‌ به‌ هيچ‌ شكل‌ ديگري‌ ممكن‌ نبود. صداهايي‌ كه‌ توسط‌ اين‌ سازها ايجاد مي‌شدند، جديد و با‌طراوت‌ بودند.
    تا مدتها، سينتي‌ سايزرهاي‌ مونوفونيك‌ (تك‌ نُتي‌) موگ‌1و ARP مورد استفاده‌ قرار مي‌گرفتند. گروههايي‌ چون‌ ELP و جنسيس‌2 با اين‌ سازها مي‌نواختند. در اواسط‌ سالهاي‌ هفتاد، كمپاني‌ ابرهايم3 اولين‌ سينتي‌سايزر پلي‌فونيك‌ خود را كه‌ در يك‌ لحظه‌ مي‌توانست‌ چند نت‌ را بنوازد، به‌ بازار عرضه‌ كرد. در مقايسه‌ با سينتي‌سايزرهايي‌ كه‌ بعدها ساخته‌ شدند، نواختن‌ آن‌ ساده‌ بود و نوازنده‌ مي‌توانست‌ با آن‌ در يك‌ لحظه‌ چهار نت‌ را بنوازد. دكمه‌ها و سوئيچهاي‌ آن‌ ساده‌ بودند و مي‌شد با سرعت‌، صداهاي‌ غني‌ و عجيبي‌ را با اين‌ ساز توليد كرد. اين‌ ساز قابل‌ حمل‌ و اجراي‌ برنامه‌ با آن‌، بسيار ساده‌تر از سازهاي‌ قبلي‌ بود.

    كمي‌ بعد، سازهاي‌ پلي‌فونيك‌ خوش‌صدايي‌ چون‌ ياماها4، موگ‌، رولند5، ARP توليد شدند و ساير شركتها، مدلهاي‌ جديدي‌ از سازهاي‌ الكترونيكي‌ را عرضه‌ كردند كه‌ همگي‌ مي‌توانستند چندين‌ نت‌ را هم‌زمان‌ بنوازند. سازي‌ كه‌ چند سال‌ قبل‌، گران‌قيمت‌ و غير قابل‌ حمل‌ بود، به‌زودي‌ تبديل‌ به‌ وسيله‌اي‌ شد كه‌ گروههاي‌ بي‌شماري‌ از موسيقي‌دانها، به‌راحتي‌ از آن‌ استفاده‌ مي‌كردند.
    پس‌ از اختراع‌ سينتي‌سايزر پلي‌ فوني‌، پيشرفت‌ مهم‌ بعدي‌ در تكنولوژي‌ سينتي‌سايزرهاي‌ اوليه‌ روي‌ داد و آن‌ هم‌ به‌كارگيري‌ حافظه‌ برنامه‌‌ريزي‌ براي‌ اين‌ سازها بود. همه‌ سينتي‌سايزرهاي‌ پلي‌فونيك‌، يك‌ كامپيوترهاي‌ كوچك‌ دارند و با فشرده‌ شدن‌ هر كليد كي‌بورد، آن‌ نتها به‌ ارتعاش‌سنج‌ خاصي‌ منتقل‌ مي‌‌شوند. ارتعاش‌سنجها مدارهاي‌ الكترونيكي‌ خاصي‌ هستند كه‌ در يك‌ سينتي‌سايزر، صداهاي‌ خاصي‌ را ايجاد مي‌كنند. اين‌ كامپيوترهاي‌ كوچك‌، همچنين‌ به‌ ذخيره‌سازي‌ و بازخواني‌ صداهايي‌ كه‌ توسط‌ نوازنده‌ در حافظه‌ داخل‌ سينتي‌سايزر ايجاد شده‌اند، كمك‌ مي‌‌كنند. اختراع‌ حافظه‌ قابل‌ برنامه‌ريزي‌، دنياي‌ بسيار گسترده‌ و شگفت‌آوري‌ را فرا راه‌ اجراي‌ موسيقي‌ قرار داد.
    قبل‌ از اختراع‌ حافظه‌ قابل‌ برنامه‌‌ريزي‌، علت‌ اينكه‌ افرادي‌ چون‌ كيت‌ امرسون6 و ريك‌ ويك‌من7، كي‌بوردهاي‌ غول‌ پيكري‌ را روي‌ صحنه‌ قرار مي‌دادند، اين‌ بود كه‌ هر يك‌ از سازهاي‌ آنها فقط‌ مي‌توانست‌ يك‌ صداي‌ خاص‌ را توليد كند. آنها ساعتها قبل‌ از اجرا، بايد وقت‌ صرف‌ مي‌كردند تا صداي‌ سازهاي‌ مختلف‌ را با هم‌ تنظيم‌ كنند. هنگامي‌ كه‌ حافظه‌ اختراع‌ شد، به‌ هر سينتي‌سايزري‌ اين‌ امكان‌ را داد تا در اجراي‌ زنده‌ يا ضبط‌ نوار، صداهاي‌ مختلفي‌ را فقط‌ با فشار دادن‌ يك‌ دكمه‌ توليد كند. اضافه‌ كردن‌ حافظه‌ به‌ سينتي‌سايزرها، آنها را دهها بار قابل‌ استفاده‌تر كرد.
    ولي‌ بسياري‌ از سينتي‌سايزرهاي‌ اوليه‌، مثل‌ اتومبيلهاي‌ اوليه‌، شخصيتهاي‌ خاص‌ خودشان‌ را داشتند. از بعضيها صداي‌ سازهاي‌ مسي‌ و از بقيه‌ صداي‌ سازهاي‌ زهي‌، صداهاي‌ طبيعي‌، صداي‌ پرندگان‌ رنگارنگ‌ استوايي‌، صداي‌ خنده‌ و امثال‌ آنها به‌ گوش‌ مي‌رسيد. تنها كاري‌ كه‌ بايد انجام‌ مي‌شد، اين‌ بود كه‌ بهترين‌ صداهاي‌ هر ساز، با يكديگر تركيب‌ و تبديل‌ به‌ ريتمهاي‌ موسيقايي‌ مفيد و منحصر به‌ فردي‌ شوند.
    تكنيكي‌ كه‌ بعضي‌ از نوازندگان‌ اوليه‌ سينتي‌سايزرها براي‌ توليد صداهاي‌ جديد به‌ كار گرفتند، نواختن‌ يك‌ قسمت‌ از موسيقي‌، روي‌ دو كي‌بورد، به‌طور همزمان‌ بود، يعني‌ نوازنده‌ با هر يك‌ از دو دستش‌، ساز جداگانه‌اي‌ را مي‌نواخت‌. به‌ اين‌ ترتيب‌، هر نوازنده‌ كي‌‌بورد مي‌توانست‌ از هر سازي‌ بهترين‌ استفاده‌ را ببرد، مثلا از سينتي‌سايزر زهي‌ صداي‌ زهي‌ و از سينتي‌سايزر مسي‌ صداي‌ مسي‌ را بگيرد و امثال‌ آن‌.
    موسيقيدانهاي‌ راك‌ از جمله‌ كيت‌ امرسون‌، به‌ خاطر اينكه‌ مي‌توانستند در يك‌ لحظه‌، كي‌‌بوردهاي‌ مختلفي‌ را كه‌ در مقابل‌ آنها قرار مي‌گرفت‌ به‌ بهترين‌ وجه‌ بنوازند، از شهرت‌ بسياري‌ برخوردار شدند.
    جوزاوين‌فول8 از گروه‌ جاز ودِر ِ ري‌پورت‌9 در سالهاي‌ هفتاد، به‌ خاطر تكنيك‌ منحصر به‌ فردي‌ كه‌ در نواختن‌ هم‌زمان‌ دو كي‌بورد به‌ كار مي‌برد، مشهور شد. او در ميان‌ يك‌ جفت‌ سينتي‌سايزر ARP 2600 مي‌ايستاد و با يك‌ دست‌ نتهاي‌ بالا و با دست‌ ديگر نتهاي‌ پايين‌ را مي‌نواخت‌.
    در سال‌ 1979، قدم‌ بلند بعدي‌ برداشته‌ شد و كي‌بوردهاي‌ جديدي‌ اختراع‌ شدند كه‌ مجهز به‌ كامپيوترهاي‌ پيچيده‌اي‌ بودند كه‌ در پشت‌ ساز قرار داشتند. اين‌ سازها را كمپاني‌ ابرهايم‌ ساخته‌ بود. كمپانيهاي‌ رودز 10 و رولند توانستند براي‌ نخستين‌ بار سازهاي‌ خود را به‌ سينتي‌سايزرهايي‌ از همان‌ مدل‌ متصل‌ كنند. براي‌ مثال‌ سينتي‌سايزر OBX ابرهايم‌ را مي‌شد به‌ OBX ديگري‌ وصل‌ كرد. هنگامي‌ كه‌ نوازنده‌، روي‌ يك‌ كي‌بورد مي‌نواخت‌، سينتي‌سايزرهاي‌ ديگر هم‌ نواخته‌ مي‌شدند. اين‌ اختراع‌، پيشرفت‌ بزرگي‌ بود، زيرا كه‌ نوازنده‌ مي‌توانست‌ فقط‌ يك‌ ساز را بنوازد، ولي‌ در يك‌ لحظه‌ چند صدا روي‌ يكديگر قرار مي‌گرفتند. اما هنوز هم‌ مسئله‌ عمده‌، يعني‌ وصل‌ كردن‌ سازهاي‌ گوناگون‌ براي‌ به‌ دست‌ آوردن‌ يك‌ صداي‌ واحد، ميسر نشده‌ بود.
    يكي‌ از افرادي‌ كه‌ به‌ اين‌ موضوع‌ اهميت‌ فراواني‌ مي‌داد، موسيقيدان‌ جاز، هربي‌ هنكوك‌11بود. او كه‌ سخت‌ شيفته‌ تكنولوژي‌ سينتي‌سايزرها شده‌ بود، سرمايه‌ اندك‌ خود را صرف‌ خريد چند ساز الكترونيكي‌ كرد تا بتواند آنها را به‌ يكديگر وصل‌ كند و صداي‌ دلخواه‌ خود را از آنها بيرون‌ بكشد. براي‌ نخستين‌ بار سازهاي‌ گوناگون‌ از گروههاي‌ مختلف‌ از طريق‌ اتصال‌ ديجيتالي‌، با هم‌ ادغام‌ شدند.

    موسيقيدانهاي‌ راك‌ و جاز، هر روز بيش‌ از پيش‌ به‌ سازندگان‌ اين‌ نوع‌ سازها مراجعه‌ مي‌كردند تا ساز خود را به‌ نوعي‌ به‌ آنها بيفزايند. به‌علاوه‌، اولين‌ سكوئنسرهاي‌ ديجيتالي‌ هم‌ به‌تدريج‌ اختراع‌ شدند. نخستين‌ سكوئنسرها12را كمپانيهاي‌ رولند و ابرهايم‌ ساختند. با كمك‌ سكوئنسرها، در كنار سينتي‌سايزرها، تقريباً توليد هر صدايي‌ ممكن‌ بود.
    در اوايل‌ سالهاي‌ هشتاد، تحول‌ حيرت‌آوري‌ در موسيقي‌ الكترونيك‌ به‌ وجود آمد. سينتي‌سايزرها كه‌ تا آن‌ روز منحصراً در اختيار موسيقيدانها قرار داشتند، به‌ توليد انبوه‌ رسيدند و در اختيار همه‌ قرار گرفتند و كمپانيهاي‌ آمريكايي‌، اروپايي‌ و به‌خصوص‌ ژاپني‌، بازار توليد سينتي‌سايزرها را در اختيار گرفتند.

    ---------------------------------------------------------------------------

    1. Moog
    2. Genesis
    3. Oberheim
    4. Yamaha
    5. Roland
    6. Keith Emerson
    7. Rick Wakeman
    8. Joe Zawinful
    9. Weather Report
    10. Rhodes
    11. Herbie Hancock
    12. Sequencer

    تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.

    6 کاربر زیر از milad_a عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.



موضوعات مشابه

  1. خبر اخبار دنیای موزیک الکترونیک - ترنس
    توسط Dramxib در انجمن اخبار دنیای موسیقی الکترونیک
    پاسخ ها: 389
    آخرين نوشته: 2017/09/09, 05:31 PM
  2. بحث و گفتگو در خصوص موزیک الکترونیک
    توسط Dramxib در انجمن بحث و گفتگو
    پاسخ ها: 805
    آخرين نوشته: 2017/09/02, 10:49 PM
  3. نظر سنجی در مورد بهترین کلیپ ترنس
    توسط faww در انجمن بحث و گفتگو
    پاسخ ها: 27
    آخرين نوشته: 2012/06/14, 11:14 PM
  4. پاسخ ها: 8
    آخرين نوشته: 2011/12/28, 08:38 PM

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق برای انقلاب ترنس محفوظ بوده و هرگونه کپی برداري از محتوای انجمن پيگرد قانونی دارد